6300 میلیارد ریال هزینه پروژه ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به 7 هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از 9 هزار و 600 میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور، شاهد ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.
تصویر 6300 میلیارد ریال هزینه پروژه ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد فرهاد، اظهار داشت: در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌ جمهور به استان کردستان، 9 هزار و 600 میلیارد ریال پروژه آب و فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.

وی پیرامون پروژه‌های آماده افتتاح در سفر رئیس‌ جمهور به استان کردستان گفت: یکی از مطالبات دیرینه مردم شهر دیواندره، تأمین آب این شهر همزمان با ساخت سد سیازاخ بود که عملیات اجرایی آن در گذشته آغاز شد، اما به دلایلی متوقف مانده بود. این پروژه در زمینی به مساحت 4.5 هکتار با ظرفیت 250 لیتر در ثانیه در ابتدای دولت سیزدهم 67 درصد پیشرفت و برای آن 350 میلیارد ریال هزینه شده بود، اما پس از سفر وزیر نیرو در زمستان سال 1400 دستور تأمین منابع مالی و ادامه عملیات صادر و در حالی که قرار بود در پایان تابستان امسال آماده بهره‌برداری شود، در مردادماه امسال به دلیل نیاز آبی فوری این شهر وارد مدار شد.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با بیان اینکه این تصفیه‌خانه با هزینه دو هزار و 500 میلیارد ریال، کار تأمین آب 51 هزار نفر شامل شهر دیواندره و 72 روستای مجتمع اوباتو را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از وارد مدار شدن پروژه نیز، سیستم ازن‌زنی با هدف ارتقای گوارایی به این تصفیه‌خانه افزوده شده و این پروژه بزرگ در سفر روزهای آینده رئیس جمهور به استان افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: تصفیه‌خانه‌های آب 1 و 2 شهر سقز در گذشته ساخته شده بود، اما برای انتقال آب این تصفیه‌خانه به مخازن سطح شهر نیاز به اجرای یک پروژه خط انتقال با طول بالا بود و در همین راستا پروژه انتقال آب تصفیه خانه شماره 2 به تصفیه خانه شماره یک و مخازن شهر سقز با ظرفیت انتقال به میزان 400 لیتر بر ثانیه به طول 5.8 کیلومتر تعریف و اجرا شده و این پروژه با هزینه 800 میلیارد ریال در سفر رئیس‌جمهور به کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرهاد افزود: در بخش فاضلاب نیز پروژه ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج که توسط شرکت آب و نیرو اجرا شده است در سفر رئیس‌جمهور به استان به بهره‌برداری خواهد رسید، تصفیه‌ خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت 465 هزار نفری این شهر و با ظرفیت تصفیه 100 هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز ایجاد شد که با توجه به گسترش جمعیت شهری سنندج از یک سو و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و امکان آبگیری از این سد از سوی دیگر، طرح ارتقاء کمی و کیفی این تصفیه خانه در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، ظرفیت تصفیه فاضلاب به 150 هزار مترمکعب در شبانه‌روز و برای جمعیت 700 هزار نفری در سال 1420 ( سال افق طرح) ارتقا می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به هزینه 6300 میلیارد ریالی این پروژه افزود: بخش جامد( لجن) این پروژه 85 درصد پیشرفت دارد و بخش مایع این پروژه تکمیل شده و در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به کردستان، افتتاح خواهد شد.

فرهاد با اشاره به 7 هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از 9 هزار و 600 میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور، شاهد ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.

منبع: تسنیم

545878