مونوکسید کربن، قاتل نامرئی/ گازگرفتگی در کمین است هوشیار باشید

آمار تلفات گازگرفتگی هرساله با شروع فصل سرما افزایش می‌یابد، اما امسال با توجه به تغییرات جوی در نقاط مختلف به‌ خصوص شرق کشور زمینه برای جولان قاتل نامرئی بیشتر از همیشه فراهم شده است.
تصویر مونوکسید کربن، قاتل نامرئی/ گازگرفتگی در کمین است هوشیار باشید

به گزارش سایت خبری پرسون، مونوکسید کربن گازی سمی و بدون بو است که تنفس آن مسمومیت و مرگ را در پی دارد و طبق آمار پزشکی قانونی پارسال ۹۱۳ نفر به علت مسمومیت با مونواکسیدکربن جان خود را از دست داده اند.

۲۵۶ نفر نیز در پنج ماه نخست امسال در کشور به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان باختند که تهران با ۴۴ متوفی رتبه اول و خراسان رضوی با ۲۷ متوفی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این آمار ۲۵۶ نفر نیز در پنج ماه نخست امسال در کشور به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باخته اند که تهران با ۴۴ متوفی رتبه اول و خراسان رضوی با ۲۷ متوفی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

از آنجا که مسدود شدن مسیر دودکش‌ها از عوامل اصلی گازگرفتگی است و بیشترین مسمومیت های شدید مربوط بدان و غفلت شهروندان است، این تهدید در شرایط توفانی و وزش باد شدید مضاعف می شود لذا شهروندان باید به این مهم توجه کرده و علاوه بر بازرسی مسیر دودکش ها هنگام راه اندازی وسایل گرمایشی، پس از وقوع هر باد و توفان مجدد آنرا وارسی کنند.

وقتی که تندباد مرگ بر دودکش‌ها وزیدن گیرد

از ابتدای امسال در خراسان رضوی ۱۸ مورد هشدار هواشناسی در خصوص وزش باد شدید با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت صادر شده است و شدت وقوع توفان و باد در مشهد و نقاط مختلف استان گاهی به حدی بوده است که منجر به شکستن درختان، ریزش دیوار، سقوط اجسام از بلندی ها و جدا شدن سقف های موقت شیروانی شده است.

غفلت شهروندان و بی توجهی به اصول ایمنی حوادث تلخ و جبران ناپذیری در پی دارد که به قیمت جان تمام می شود اما تنها با انجام برخی اقدامات ساده و استفاده اصولی از وسایل گرمایشی استاندارد، می توان کانون خانواده را در زمستان سرد، همچنان گرم نگه داشت.

طی ماههای اخیر در کلانشهر مشهد در چندین نوبت وزش باد شدید و توفان رخ داد و در پی وقوع آنها اجسام زیادی جابجا شدند و چه بسا کلاهک های اچ از جای خود در پشت بام ها جدا شدند.

وقتی که تندباد مرگ بر دودکش‌ها وزیدن گیرد

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد گفت: رعایت ایمنی در فصل سرما بسیار ضروری است و عدم رعایت نکات ایمنی در این فصل می تواند حتی جان انسان ها را به خطر بیندازد.

آتشپاد دوم مهدی رضایی افزود: طی ماههای اخیر در کلانشهر مشهد چندین نوبت وزش باد شدید و توفان رخ داد و در پی وقوع آنها اجسام زیادی جابه جا شد و چه بسا کلاهک های "اچ" از جای خود در پشت بام ها جدا شد.

همچنین وقوع توفان شن احتمال مسدود شدن مسیر دودکش ها را افزایش داده است، لذا شهروندان باید در نخستین اقدام از باز بودن مسیر دودکش وسایل گرمایشی خود اطمینان حاصل کرده و پس از بررسی وضعیت کلاهک اچ، این وسایل را راه اندازی کنند، چرا که اشکالات دودکش می تواند باعث بروز اتفاقات غیرقابل جبران شود.

وی ادامه داد: همچنین باید هوای کافی برای تنفس و نیز سوختن مناسب بخاری گازسوز به اتاق برسد لذا وجود روزنه های زیر درها برای این منظور مفید است.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد افزود: نصب دودکش در فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد، ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک اچ باشد.

وقتی که تندباد مرگ بر دودکش‌ها وزیدن گیرد

رضایی ادامه داد: پس از روشن کردن وسایل گرمایشی، سرد بودن نشانه عدم عبور گازهای سمی است و باید دستگاه گازسوز خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

وی افزود: با استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش می توان از مکِش مناسب دودکش اطمینان حاصل کرد، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود مکش دودکش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است.

وی تاکید کرد: نسبت به سوخت ناقص بخاری و آبی نبودن شعله نیز نباید بی تفاوت بود، ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد، شعله بخاری همیشه باید آبی بسوزد.

رضایی ادامه داد: برای وصل کردن شلنگ گاز نیز باید استانداردها رعایت شود، نباید طول شلنگ از ۱۲۰ سانتیمتر بیشتر باشد و باید برای محکم شدن شلنگ گاز از بست مناسب و استاندارد استفاده شود.

معاون عملیات آتش نشانی مشهد افزود: به هیچ عنوان در محیط حمام از وسایل گازسوز برای گرم کردن فضا استفاده نشود، چرا که مسمومیت منجر به مرگ را به همراه دارد.

افزایش ۶ برابری متوفیان گازگرفتگی در مشهد

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص عملیات مرتبط با گازگرفتگی در این کلانشهر در سال جاری اظهار کرد: در هفت ماه سال جاری ۲۷ عملیات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن توسط آتش نشانان انجام شده است.

وی افزود: در این عملیات ۶ نفر مصدوم شده و متاسفانه ۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

رضایی ادامه داد: این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته هشت نفر در عملیات گازگرفتگی این سازمان مصدوم شده بودند و هیچ جانباخته ای نداشتیم.

سردرد و سرگیجه، شایع ترین علایم گازگرفتگی

بر اثر تنفس گاز مونوکسیدکربن یا جذب آن از طریق پوست، میزان اکسیژن خون کاهش می‌یابد و در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‏دهد.

هرگاه فرد در زمان روشن بودن و استفاده از وسایل گاز سوز احساس سنگینی هوا، سردرد و سرگیجه کرد، باید به سرعت در یا پنجره ها را باز و از محیط خارج شود.طبق گفته رییس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هرسال تعداد زیادی از شهروندان براثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست می دهند که این تعداد گاهی اوقات به هزار نفر در سال نیز می رسد.

دکتر محمدرضا جویا افزود: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در افراد متفاوت است اما هرگاه فرد در زمان روشن بودن و استفاده از وسایل گازسوز احساس سنگینی هوا، سردرد و سرگیجه کرد، باید به سرعت در یا پنجره ها را باز کرده و از محیط خارج شود و در صورت لزوم با اورژانس تماس گرفته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

545666