قرار گرفتن ماه در وضعیت حضیض زمینی

پنجشنبه -چهارم آبان- ماه به نزدیک‌ترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد.
تصویر قرار گرفتن ماه در وضعیت حضیض زمینی

به گزارش سایت خبری پرسون، پنج‌شنبه -چهارم آبان- ماه به نزدیک‌ترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و یک مسیر بیضی شکل را طی می‌کند. همانطور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است، زیرا فازهای آن نیز همزمان در حال تغییر هستند.

ماه در اوج خورشیدی

جمعه -پنجم آبان- ماه به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۰.۹۹۶۳ واحد نجومی قرار می‌گیرد، در این زمان زمین در فاصله ۰.۹۹۴۱ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۴ واحد نجومی (۳۶۵ هزار کیلومتر) خواهد بود.

منبع: ایمنا

545487