چه علائمی نشانه عملکرد نادرست کلیه‌ها است؟

زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکند، ممکن است چندین مشکل سلامتی ایجاد شود، تجمع سموم و مواد زائد در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامت سیستمیک شود.
تصویر چه علائمی نشانه عملکرد نادرست کلیه‌ها است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، کلیه‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن برعهده دارند و غفلت از سلامتی آن‌ها می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکند، ممکن است چندین مشکل سلامتی ایجاد شود، تجمع سموم و مواد زائد در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامت سیستمیک شود. در ادامه به بررسی مشکلات ناشی از عملکرد نادرست کلیه‌ها می‌پردازیم:

خستگی مکرر

یکی از علائم اولیه مشکلات کلیوی، خستگی مداوم است. زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکنند، سموم در بدن تجمع پیدا می‌کند. این سموم انباشته شده باعث بروز کم خونی می‌شود وضعیتی که باعث کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود. کم خونی نیز منجر به کاهش توانایی خون برای حمل اکسیژن به سلول‌های بدن می‌شود که احتمال بروز ضعف و خستگی مداوم را افزایش می‌دهد.

تورم و احتباس مایعات

کلیه‌های سالم به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. زمانی که کلیه‌ها به خوبی عمل نکنند، ممکن است نمک و آب اضافی به طور موثر دفع نشود، در نتیجه دست‌ها، پاها و مچ پا دچار التهاب می‌شود.

فشار خون بالا

کلیه‌ها نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند، حجم خون را کنترل می‌کنند و آنزیم رنین را برای مدیریت سطح فشار خون آزاد می‌کنند؛ زمانی که کلیه‌ها به درستی عمل نکنند، فشار خون افزایش پیدا می‌کند، فشار خون بالا نیز می‌تواند به نوبه خود آسیب بیشتری به کلیه‌ها وارد کند.

تغییرات در الگوی ادرار

کلیه‌ها مواد زائد را از خون برای تولید ادرار فیلتر می‌کنند، بنابراین هرگونه تغییر در الگوی ادرار می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات کلیوی باشد، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار و وجود پروتئین در ادرار به این معنا است که کلیه‌ها به خوبی عمل نمی‌کنند.

کمردرد

درد مداوم و مبهم در ناحیه کمر نشان‌دهنده مشکلات کلیوی است. سنگ کلیه، عفونت ادراری یا التهاب کلیه‌ها می‌تواند باعث کمردرد شود، البته این نوع درد ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد و به پهلوها یا کشاله ران نیز گسترش پیدا کند.

کم‌خونی بی‌دلیل

کلیه‌ها هورمونی به نام اریتروپویتین تولید می‌کنند که مغز استخوان را برای تولید گلبول‌های قرمز تحریک می‌کند. زمانی که کلیه‌ها به درستی کار نکنند، ممکن است اریتروپویتین کافی تولید نشود، در نتیجه تعداد گلبول‌های قرمز خون کاهش پیدا می‌کند و کم‌خونی ایجاد می‌شود، کم‌خونی نیز منجر به ضعف، خستگی و رنگ‌پریدگی می‌شود.

احساس طعم فلز در دهان

طعم فلز عجیب در دهان یا بوی بد دهان می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات کلیوی باشد، تجمع مواد زائد و سموم در جریان خون به دلیل عملکرد نادرست کلیه‌ها می‌تواند بر حس چشایی افراد تاثیر بگذارد.

منبع: ایمنا

545459