برنج خارجی گران شد؟ ؛ توزیع برنج هندی تنظیم بازار در این فروشگاه‌ها

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: برنج هندی دولتی جی تی سی به قیمت ۳۳ هزار تومان از وزارت جهاد کشاورزی به دست بنکداری‌ها می‌رسد و به قیمت ۳۴ هزار تومان در میان عمده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود و درنهایت با قیمت ۳۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد.
تصویر برنج خارجی گران شد؟ ؛ توزیع برنج هندی تنظیم بازار در این فروشگاه‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت‌ انواع برنج در بازار در روزهای اخیر ثابت مانده و هیچ کاهش و یا افزایشی نداشته است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد وضعیت کلی بازار برنج به همشهری آنلاین گفت: با توجه به اینکه رکود در بازار حاکم است قیمت برنج ثبات پیدا کرده است و هیچ افزایش قیمت یا کاهش قیمتی نداشته‌ایم.

رضا کنگری ادامه داد: هیچ کمبودی در بازار برنج، چه برنج خارجی و چه برنج داخلی وجود ندارد و به رغم ممنوعیت واردات برنج خارجی، برنج دولتی هندی تنظیم بازار در بنکداری‌ها و اتحادیه‌ها در حال توزیع است.

کنگری با بیان اینکه مردم برای تهیه این برنج می‌توانند به سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنند، در مورد قیمت برنج‌های خارجی بیان کرد: برنج هندی دولتی جی تی سی به قیمت ۳۳ هزار تومان از وزارت جهاد کشاورزی به دست بنکداری‌ها می‌رسد و به قیمت ۳۴ هزار تومان در میان عمده‌فروشی‌ها توزیع می‌شود و در نهایت با قیمت ۳۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد.

این مقام صنفی در مورد قیمت برنج هندی غیردولتی هم گفت: قیمت برنج هندی در برندها و کیفیت‌های مختلف متفاوت است بر این اساس، در حال حاضر برنج‌های وارداتی که از قبل که در بازار موجود است در عمده‌فروشی‌ها از ۳۶ هزار تا قیمت ۵۸ هزار تومان عرضه می‌شود که با لحاظ حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد سود در خرده‌فروشی‌ها به مردم فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد تاثیر ممنوعیت واردات بر قیمت برنج خارجی گفت: به طور کلی زمانی که واردات کالایی ممنوع می‌شود در صورت بر هم خوردن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها با افزایش همراه می‌شود اما در مورد برنج خارجی چون بازار راکد است و این کالا به اندازه کافی در بازار موجود است ممنوعیت واردات هنوز تاثیری بر قیمت برنج‌های خارجی نداشته است.

کنگری با بیان اینکه بازار برنج پاکستانی هم راکد است و افزایش و یا کاهش قیمت نداشته‌ایم، در مورد قیمت برنج پاکستانی گفت: برنج پاکستانی در دو مدل در بازار موجود است که برنج باسماتی ۳۸۶ پاکستانی از ۳۳ هزار تا ۳۹ هزار تومان و نوع دیگر برنج پاکستانی که برنج سوپر باسماتی است از ۴۹ هزار تا ۵۵ هزار در عمده‌فروشی‌ها موجود است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد قیمت برنج ایرانی هم بیان کرد: برنج ایرانی در ارقام پرمحصول مانند ندا و شیرودی از ۳۸ هزار تومان موجود است و قیمت عمده‌فروشی بهترین رقم برنج ایرانی هم که هاشمی گیلان است ۹۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان است.

در جدول زیر، قیمت انواع برنج هندی، پاکستانی و ایرانی در کیسه‌های ۱۰ کیلوگرمی در بازار را مشاهده کنید.

منبع: همشهری

544659