همه چیز درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

گزارشی از دومین نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بخوانید.
تصویر همه چیز درباره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، دومین نشست خبری مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز ۲۳ مهر ماه در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست آذرپندار گفت: پیش از هر چیزی مایلم مراتب تاسف عمیق خودم را از بابت اتفاقی که شب گذشته برای آقای مهرجویی افتاد، اعلام کنم. می‌دانم که شرایط مناسبی نیست و همه ما دل و دماغ مناسبی نداریم تا درباره موضوع دیگری صحبت کنیم. امیدوارم در اسرع وقت به این ماجرا رسیدگی شود و عاملان به مجازات برسند. روح هر ۲ نفر شاد باشد، یادشان گرامی باد.

وی ادامه داد: همچنین درباره اتفاقاتی که در غزه رخ داده و کودکانی که زیر بمباران هستند مراتب تاسف خودم را اعلام می‌کنم. ۲ سالی است که در جشنواره تلاش کردیم، بگوییم نسبت به کودک کشی حساس هستیم و فیلم‌های این چنینی را نمی پذیریم ولی حالا جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که کودکان غزه زیر شدیدترین بمباران هستند اما مقاومت آنها نتیجه خواهد داد.

وی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: چیز زیادی به برگزاری جشنواره نمانده است و پنجشنبه افتتاحیه را خواهیم داشت. از آن جهت که در نشست اول نکاتی را گفته بودم به نظرم باید امروز گزارشی را ارایه بدهم. تعداد پذیرفته شدگان شاید نسبت به دوره‌های دیگر کمتر باشد اما ما تلاش می‌کنیم روی کیفیت تاکید داشته باشیم به همین علت ممکن است تعداد آثار بخش ملی کم باشد. از هیات انتخاب خواهش کردیم مسأله کیفیت را مورد توجه قرار دهند. به دلیل تثبیت وجه بین‌المللی جشنواره در سال‌های اخیر سعی کردیم آثار را با سخت‌گیری کیفی برگزینیم. در بخش بین‌الملل هم آثاری از کشورهای مختلف آمد که رکورد چهل ساله جشنواره را جابه‌جا کرد.

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از سخت‌ترین ورودی‌ها را نسبت به جشنواره های دیگر جهان دارد. از هر هزار فیلم هشت فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند. شعار جشنواره آینه تمام نمای ایران بود و تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت بپذیریم. قرار نبود کیفیت فدای رویکرد و محتوای ما شود اما می‌خواستیم تمام تلاش خود را کنیم این نگاه را به فیلمسازان بدهیم که قرار نیست جشنواره با آنکه نام تهران را روی خود دارد فقط میزبان فیلمسازان تهرانی باشد به همین دلیل در این زمینه رشد داشتیم و تعداد آثار پذیرش شده از فیلمسازان استانی بیش از فیلمسازان تهرانی است.

وی یادآور شد: این برای نخستین بار است که این اتفاق رخ می‌دهد و معادل ۵۵ درصد آثار پذیرش شده از شهرستان‌ها هستند. نسبت به دوره گذشته هم در این زمینه رشد داشته‌ایم و برای ما خوشحال کننده است از استانی مثل گلستان سه فیلم داریم که در دوره‌های گذشته چندان حضور نداشتند. ما از شهرهای کوچک استانی هم فیلم داشتیم که مایه خوشحالی ماست. شاید مهمترین دستاورد ما این باشد که به فیلمسازان شهرستانی توجه شده و البته آثار آنها از کیفیت خوبی برخوردار هستند ضمن اینکه هیات انتخاب اصلا به شهر تولید کننده توجه نداشتند.

آذرپندار با اشاره به نسبت حضور فیلمسازان زن به مرد در جشنواره گفت: تعداد خانم‌ها نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر شده و امیدوارم هر سال حضور خانم‌ها افزایش پیدا کند. در بحث بومی گرایی در ژانر هم اتفاق خوبی رخ داده است. ما در سال‌های گذشته با درام های اجتماعی زیادی روبرو بودیم و تعداد فیلم‌های مرتبط با ژانر حدود ۷-۸ فیلم بود اما امسال تعداد ژانرها قابل توجه است. ۸ اثر کمدی، ۱۰ ملودرام، ۱۳ فانتزی، ۳ فیلم دفاع مقدسی، ۳ فیلم معمایی، ۶ فیلم رازآلود، ۲ فیلم علمی تخیلی، یک درام جنگی، یک فیلم نوآر و ۱۹ فیلم درام در جشنواره داریم. امسال سعی کردیم بخش عکس را هم یک بخش جنبی اما مهم بدانیم که در این بخش هم استقبال خوبی شده است. ۶۹۱ تک عکس و ۴۸ مجموعه عکس به ما ارسال شد که از بین این تعداد ۳۲ اثر شامل ۳۱ تک‌ عکس و یک مجموعه عکس انتخاب شدند.

دبیر این رویداد مطرح کرد: ما امسال بخش‌های جنبی مفصلی داریم. سعی شده آن سخت‌گیری را که در بخش مسابقه وجود داشت در بخش جنبی نداشته باشیم. یک بخش استعداد نو مخصوص فیلم اولی‌ها هم داریم. نحوه انتخاب این فیلم‌ها به این شکل بوده که در لیست کوتاه هیات انتخاب فیلم بوده‌اند، دوازده فیلمی که انتخاب شدند فیلم‌هایی هستند که رای بالایی داشتند اما از حضور در بخش اصلی به علت مسایل کیفی جا ماندند. در بخش مسابقه هم البته تعداد زیادی فیلم اولی داریم. یک بخش دیگر هم داریم که چند سالی است که در جشنواره وجود دارد و بخش کتاب و سینماست. در این بخش ۱۶ اثر به جشنواره راه پیدا کردند که نسبت به سال گذشته کیفیت این آثار خیلی خوب بوده است. البته تعدادی از فیلم‌های این بخش در بخش مسابقه هم هستند. جایزه این بخش را خانه کتاب تقبل کرده و با همکاری مشترک انجمن و خانه کتاب برگزار می‌شود. روز سوم جشنواره مختص بخش کتاب و سینماست.

وی گفت: بخش جنبی بعدی یران جوان نام دارد که ۹ اثر به این بخش راه پیدا کرده اند که موضوع آن درباره جمیعت و فرزند آوری است. این بخش با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد برگزار می‌شود و غرفه‌ای هم در جشنواره خواهد داشت. بخش ویژه بر بال خاطرات را هم داریم که مروری بر برگزیدگان چهار دوره جشنواره می‌شود. در ۱۰ سانس ۵۹ فیلم به نمایش درمی‌آید و اسم های متنوع و جذابی در این بخش خواهید دید. یک بخش جنبی شاخه زیتون با محوریت فلسطین و به جهت پاسداشت مقاومت مردم فلسطین هم خواهیم داشت که به جهت مسایل اخیر سعی کردیم این باکس ویژه را داشته باشیم.

آذرپندار ادامه داد: بزرگداشت امسال هم مربوط به داریوش یاری است که از زحمت‌کشان عرصه فیلم کوتاه هستند. ایشان به پاس زحماتی که در این سال‌ها برای انجمن و فیلم کوتاه کشیده اند، بزرگداشت خواهند داشت. در بخش مرور آثار سعی کردیم به فیلمسازان و عوامل فنی که در استان‌ها ساکن هستند، توجه کنیم مثلا به فیلم‌های آقای وحید بیوته فیلمبردار سینما توجه می‌کنیم. همچنین در بخش نکوداشت یادی از مرتضی پورصمدی خواهیم داشت که با انجمن و فیلم کوتاه همکاری خوبی داشتند، روح ایشان شاد باشد. مهدی امامی از فیلمسازان انجمنی و مستندساز امسال در بازگشت از اربعین در سانحه رانندگی درگذشتند و یادی از ایشان هم می‌شود. در بخش آرای مردمی امسال جایزه آرای مردمی خواهیم داشت با این تفاوت که متولی این بخش کانون دانش‌آموختگان خواهد بود. امسال به این نتیجه رسیدیم که کانون می‌تواند متولی این بخش باشد و از آرای مردمی صیانت کند که در همین راستا چهار نفر ناظر در این بخش خواهیم داشت‌.

وی گفت: در بخش نشست‌ها هم سعی کردیم از بهترین‌ها دعوت کنیم، در بخش بین‌الملل نشستی با نیکیتا میخایلوف فیلمساز مطرح روسی به شکل آنلاین خواهیم داشت. یک بحث هوش مصنوعی در فیلمسازی هم خواهیم داشت که یک متخصص داخلی و یک متخصص ترکیه‌ای این بخش را ارایه خواهند کرد. نوع دوم نشست‌های ما این است که برای ۱۰ اثر نشست خواهیم داشت که مجری کارشناس آن آقای تبریزی خواهد بود. به این نحو که فیلمنامه‌ای که قبلاً نوشته شده بین حضار پخش می‌کنیم و آقای تبریزی در مقام کارگردان باید ۱۰ رکن اصلی کارگردانی را ارایه بدهد. در حقیقت هنرجویان از بین گفتگوی کارگردان و مهمان آن نشست موضوعاتی را یاد می‌گیرند. بچه‌ها یاد می‌گیرند مثلا به عنوان یک کارگردان چگونه با یک آهنگساز تعامل کنند. بخش آخر هم اردوهای فیلمسازی است که پیش‌تر پنج اردو برگزار کردیم. این اردوها تجربه‌های جذابی بودند و قرار است از تجربیات آن اردوها در جشنواره صحبت شود.

آذرپندار درباره حضور آثاری از عوامل انجمن در جشنواره گفت: مطالبه‌ای در انجمن وجود دارد که اگر کسی را از بدنه انجمن انتخاب می‌کنیم آنها مرتبط با فیلمسازی باشند که این موضوع از قدیم الایام‌ وجود داشته است. اینکه بدنه انجمن در بسیاری از بخش‌ها حوزه فیلمسازی را آموختند برای ما مایه مباهات است. اگر سازمان شما بدنه‌ای دارد که همه دانش آموخته و متخصص هستند پس باید چه کنیم؟ باید مانع فیلمسازی آنها شویم؟ ضمن اینکه بین جشنواره و انجمن یک مرز بندی وجود دارد. من سالی به انجمن آمدم که هیات انتخاب حذف شده بود و می‌توانستم آن مسیر را ادامه بدهم اما ما هیات انتخاب را احیا کردیم ضمن اینکه افرادی در هیات انتخاب هستند که می‌توانید تماس بگیرید و بپرسید آیا به آنها سفارشی شده است؟

وی یادآور شد: در برخی دوره‌ها معاون تولید انجمن فیلم داشته است. از سوی دیگر من این موضوع را با هیات انتخاب مطرح کردم و آنها به من گفتند چنین چیزی سابقه داشته است. یا ما باید این موضوع را بپذیریم یا از افراد غیر مرتبط در بدنه انجمن استفاده کنیم و یا اگر فیلم ساختند به جشنواره فیلم ارسال کنند. ضمن اینکه تعداد افرادی که از انجمن فیلم ساختند بیشتر بوده اما انتخاب نشده‌اند. متخصصان حق فیلمسازی و حق شرکت در رقابت را دارند.

وی متذکر شدک ما سعی کردیم تفکیکی بین انجمن و جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم. جشنواره هویتی مستقل از انجمن دارد ضمن اینکه انجمن خودش یکی از تولیدکنندگان بزرگ فیلم است. خوشحالیم که امسال حتی یک فیلم در بخش داستانی نیست که به دلیل ممیزی حذف شده باشد و همان لیست هیات انتخاب به بخش داستانی راه پیدا کرد.

منبع: مهر

533821

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون