آغاز نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و مقاومت از ۱۵ مهر

«دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت» با حضور ۱۰۰ ناشر از ۲۸ استان کشور از ۱۵ مهرماه در همدان آغاز به کار می‌کند.

تصویر آغاز نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و مقاومت از ۱۵ مهر

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست خبری «دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت» دیروز چهارشنبه (دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲) با حضور علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج و اصحاب رسانه در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی رمضانی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دفاع مقدس و مقاومت به ترویج فرهنگ این حوزه در جامعه کمک می‌کند، گفت: این موضوع از مضامینی است که در دهه‌های گذشته آغازی درخشان و استمرار پرشتابی توسط ناشران داشته است.

او ادامه داد: آنچه موید حرکت پرشتاب و جریان قوی تولید آثار دفاع مقدس است توجه ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با تقریظ‌های مستمری است که بر آثار این حوزه دارند. بخش عمده آثار تقریظ شده از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مربوط به موضوعات دفاع مقدس و همچنین نقش زنان، همسران و مادران شهدا در دفاع مقدس است؛ موضوعی که مستمرا توصیه شده تا زمانی که این افراد در دسترس هستند خاطرات آنها را ثبت، ضبط و منتشر کنید. این آثار بعد از توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد استقبال و توجه مردم نیز قرار می‌گیرند. مستند این حرف آمارهایی است که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سامانه خرید از کتابفروشی ثبت شده است. مردم در این بسترها مستقیما نقش‌آفرینی و انتخاب می‌کنند. شبهه‌ای مطرح است که این آثار عمدتا مورد حمایت سازمان‌ها و ارگان‌ها هستند اما آمار خرید مردم و ارسال کتاب‌ها به آدرس‌های شخصی خودشان مثال نقضی برای رفع این شبهه است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین مطرح کرد: در آثار پرفروش نمایشگاه‌های مجازی کتاب که دقیق‌ترین آمار از نظر ذائقه‌سنجی است آثار دفاع مقدس در رتبه بالایی قرار دارد. حداقل ۱۰ تا ۱۵ عنوان کتاب از ۵۰ کتاب اول، مربوط به حوزه دفاع مقدس است. نمایشگاه‌‎های تخصصی به ناشران و نویسندگان کمک می‌کند از دیگر آثار منتشرشده در کشور مطلع شوند.

رمضانی به زمان برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲ در استان همدان در مساحتی به متراژ بیش از ۴هزار متر مربع برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ از کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه دیدن کنند. افتتاحیه این نمایشگاه پانزدهم مهرماه ۱۴۰۲ در استان همدان برگزار می‌شود. ناشران از ۲۸ شهریور ماه تا هفتم مهر ماه سال جاری فرصت داشتند در این نمایشگاه ثبت‌نام کنند و قریب به ۱۰۰ ناشر از ۲۸ استان کشور در این نمایشگاه کتاب‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد تولید و نشر آثار مرتبط با موضوع دفاع مقدس در همه استان‌ها پراکنده است و یک پویش ملی و کشوری در این حوزه در حال وقوع است.

او در ادامه درباره رویدادهایی که در حوزه دفاع مقدس در خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شده، توضیحاتی ارائه کرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به شیوه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک نمایشگاه‌های استانی با یک ترکیب جدید برگزار خواهند شد. همکاران ما تلاش کردند زیرساخت‌های فنی برای برگزاری بخش مجازی این نمایشگاه را فراهم کنند اما این امکان مقدور نشد و مانند سال‌های گذشته این نمایشگاه صرفا به صورت حضوری برگزار می‌شود. اما مسئولان استان قول مساعد دادند تا حضور مردم را در نمایشگاه تسهیل کنند.

علی رمضانی در پایان به ترجمه آثار دفاع مقدس اشاره کرد.

ادبیات و کتاب؛ گونه‌های شاخص حوزه هنر

در ادامه این نشست، سردار عبدالرضا آزادی با بیان اینکه دفاع مقدس در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) یک گنج است، گفت: با کمک اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید ابعاد این گنج را استخراج و با زبان هنر و رسانه به مخاطبان بویژه نسل جوان و نوجوان منتقل کرد. ریزه‌کاری‌های دفاع مقدس و مقاومت، زندگی شهدا و ایثارگران جز با زبان هنر منتقل نمی‌شود. یکی از گونه‌های شاخص حوزه هنر، ادبیات و کتاب است. کتاب یکی از گونه‌هایی است که با کمک آن می‌توانیم حماسه‌های دوران دفاع مقدس و مقاومت، سبک زندگی شهدا و افتخارات این ملت بزرگ را با آن منتقل کنیم. باید در قالب داستان، رمان، خاطره، شعر و همه گونه‌های ادبی بتوانیم به سهم خود، این رویداد بزرگ و حادثه تاریخی را منتقل کنیم.

لو افزود: دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت همزمان با دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان با حضور یکصد ناشر تخصصی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان برگزار می‌‎شود. یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه، ترویج فرهنگ مکتوب ایثار و شهادت و موضوع کتاب و کتابخوانی بویژه در عرصه دفاع مقدس و مقاومت است. بعد از دفاع مقدس و تاکنون و حتی در دوران دفاع مقدس، آثار خوبی درباره این موضوع در کشور ما منتشر شده است و بسیاری از آثار از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تقریظ شده‌اند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند. آثار این حوزه هر چه بهتر و بیشتر دیده و معرفی شوند به ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و کتاب و کتابخوانی کمک می‌کنند و یک پشتیبانی معنوی از ناشران فعال عرصه دفاع مقدس را فراهم می‌کند. ناشران و نویسندگان وقتی ببینند این آثار از سوی جامعه مورد استقبال قرار گرفته است برای سرمایه‌گذاری و صرف وقت در این حوزه بیشتر تلاش می‌کنند.

آزادی در ادامه درباره برنامه‌های جانبی دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت توضیح داد و گفت: ۷هزار عنوان کتاب از سوی ناشران در گونه‌های مختلف خاطره، زندگی‌نامه، پژوهش، داستان کوتاه و بلند، رمان، تاریخ شفاهی و... برای سنین و گروه‌های مختلف کودک نوجوان، خانواده، زنان و اقشار مختلف در این نمایشگاه عرضه شده است. در حوزه بین‌المللی نیز آثار ترجمه شده را در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد.

او به حضور و معرفی فعالیت‌های جهادی در دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امسال با رایزنی‌های انجام شده و با مشورت نیروی قدس سپاه پاسداران قرار شد حضور آنها فراتر از نمایشگاه باشد و فعالیت‌ها، جهاد و مقاومت آنها معرفی شود. در این دوره از نمایشگاه، حضور و معرفی فعالیت‌ها و آثار فرهنگی را با محوریت لشکر فاطمیون خواهیم داشت. امیدوارم برای نمایشگاه کتاب سال آینده بتوانیم با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران فراخوان بین‎‌المللی این نمایشگاه را منتشر کنیم.

آزادی در ادامه سخنان خود افزود: در دوره کنونی به موضوع زبان تبیین بیشتر از همه دوره‌ها نیاز داریم. در این زمینه «سند اعتلای نشر و ادبیات دفاع مقدس» را تدوین کردیم که در مسیر تصویب است. بر اساس این سند می‌خواهیم وضعیت موجود را بشناسیم و بدانیم در کجا قرار گرفته‌ایم. آثار مکتوب دفاع مقدس، پیشینه درخشانی دارد و امروزه هم فعال است اما نیاز داریم خودمان را ارزیابی کنیم و بدانیم چه کتاب‌هایی در این حوزه منتشر می‌شود و جامعه از کدام کتاب‌ها استقبال می‌کند. در این سند ذائقه‌سنجی و مخاطب‌سنجی دیده می‌شود. این سند را برای ناشران سراسر کشور ارسال و نقطه نظرات آنها را دریافت کرده‌ایم. همچنین در این سند، کارگاه‌های توانمندسازی برای ناشران تدارک دیده شده است. در سال‌های اخیر همه استان‌ها در این حوزه فعال شده‌اند و شاهد رویش‌های ارزشمندی هستیم. البته در این چند سال بویژه در حوزه بانوان شاهد رشد خوبی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم در تبیین موفق باشیم که مخاطب و ذائقه او را خوب شناخته باشیم و این موضوع در این سند پیش‌بینی شده است. این سند یک برنامه پنج ساله است و با نگاه جهاد تبیین و دشمن‌شناسی در حال حرکت است و باید ببینیم دشمن با چه زبانی فکر و ذهن جوانان ما را نشانه رفته است و نویسنده متناسب با آن قلم بزند.

آزادی درباره تولیدات اقتباسی از کتاب‌های منتشر شده و ترجمه آثار توضیح داد.

در پایان این نشست، سردار علی ناظری گفت: این نکته مهم است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۷ بحثی را به عنوان نهضت ترجمه آثار دفاع مقدس مطرح کردند. از آن روز تا اکنون بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب به ۱۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. دستگاه‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند اما همچنان نیاز به تقویت دارد. این‌ها فقط کتاب‌هایی هستند که در ایران تولید، ترجمه و توزیع شده است. بیش از یک دوم آن‌ها توسط مترجمان خارجی ترجمه شده است.

522476