۷ بازی خاص برای سالمندان تهرانی

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از آغاز چهارمین دوره رقابت‌های نشاط سالمندی با عنوان «گنجینه‌های پویا» در مناطق ۲۲ گانه تهران خبر داد.
تصویر ۷ بازی خاص برای سالمندان تهرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید صاحب در با اشاره به چهارمین دوره رویداد نشاط سالمندی که همزمان با هفته سالمند در منطقه ۱۳ آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: در رویداد نشاط سالمندی که با عنوان «گنجینه های پویا» آغاز به کار کرده است، گروه سالمندان هدف اصلی اجرای این رویداد و برنامه های پیش بینی شده در آن هستند. براساس برآوردهای صورت گرفته سالمندان با ورد به این دوره تحرک کمتری پیدا کرده و به این دلیل مستعد ابتلا به بیماری های جسمی و روحی و روانی می شوند.

صاحب اضافه کرد: برنامه‌های نشاط سالمندی در قالب فعالیت‌های گروهی با انجام برنامه های متنوع تلاش می کند زمینه حضور بیشتر سالمندان در جامعه و شکل‌ دادن به تعاملات اجتماعی و در نتیجه کاهش انزوا و افسردگی در سالمندان را محقق کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه ایجاد فرصت یادگیری می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری و مشکلات شایع در دوران سالمندی شود، از طراحی بازی هایی برای محقق کردن این هدف خبر داد و گفت: در رویداد نشاط سالمندی ۷ بازی با هدف بهبود مهارت‌های تعادل و حرکتی، مهارت‌های روزمره زندگی، بهبود تمیز دیداری و شنیداری، تقویت کارکردهای شناختی مختلف همچون توجه، تمرکز و حل مسئله طراحی مورد توجه قرار گرفته است.

بازی هایی برای بهبود کیفیت زندگی

وی با اشاره به اینکه در رویداد نشاط سالمندی که از ۱۰ مهرماه آغاز و تا پایان آبان ماه در بوستان های محله های مختلف تهران ادامه خواهد داشت، ۷ بازی خاص برای سالمندان بالای ۶۰ سال تدارک دیده شده است، توضیح داد: چاپار، توپان، دایره و سنگ، دست به عصا، کوزه به سر، پنجه طلا و توپ هوایی از جمله بازی هایی است که در قالب این رویداد اجرا می شود. تقویت استحکام بدنی سالمندان، تقویت حافظه و تمرکز آنان، تعادل، مهارت های حرکتی درشت، هماهنگی اعضای بدن، دقت در هدف گیری، سرعت عمل، مهارت های حرکتی ظریف، هماهنگی چشم و دست، زمان واکنش، کنترل نیرو و سرعت عمل از جمله محورهایی است که در طراحی بازی ها مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه سالمندان در هر محله تهران می توانند در این رویداد شرکت کنند، ادامه داد: هر محله باید ۸تیم ۵ نفره را معرفی و با مراجعه به خانه های سلامت محله های تهران در سامانه cogmo.ir ثبت نام کنند. پیش بینی می شود ۱۴ هزار نفر رقابت کنند. در طراحی این بازی‌ها تلاش شده است تا از بازی‌های قدیمی ایرانی که برای سالمندان خاطره انگیز است استفاده شود و با ایجاد تغییرات در آن‌ها ضمن استفاده از بازی‌های قدیمی و اصیل ایرانی، ابعاد مختلف مورد هدف در برنامه نشاط سالمندی نیز پیاده سازی شود.

522449