ایجاد محیط کار ایمن برای کارگران

نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی حفاظت فنی با تقدیر از اقدامات دولت در راستای صیانت از نیروهای کار در کارگاه‌ها و الحاق ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان بین المللی کار، آمادگی خود را برای فراهم کردن محیطی ایمن برای کارگران در کنار ارائه آموزش‌های ایمنی لازم اعلام کردند.

,
تصویر ایجاد محیط کار ایمن برای کارگران

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصلانی - نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی در نخستین همایش ملی چشم انداز ایمنی و بهداشت شغلی گفت: دولت سیزدهم برای اجرایی شدن مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار اقدامات و تلاش‌های بسیاری صورت داده است. طبق ماده ۱۳۶ قانون کار سه تشکل عالی کارگری اعم از کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و مجمع نمایندگان کارگری عضو شورای عالی حفاظت فنی هستند.

وی افزود: زمانی که دولت آقای رئیسی سر کار آمد، جامعه کارگری و کارفرمایی امیدوار شدند که مشکلات آنها حل شود. اکنون که دولت سیزدهم خصوصا در بحث سیاست خارجه گام‌های خوبی برداشته است از وزیر کار که کارگران و کارفرمایان و جامعه تولید ایشان را به عنوان پدر مجموعه می شناسند انتظار داریم نگرانی‌هایی که برای کارگران در خصوص برخی مواد برنامه هفتم به وجود آمده برطرف کنند.

اصلانی ادامه داد: علیرغم آنکه با تشکل‌های کارگری در استان‌ها و از طریق نمایندگان خود درخصوص موادی که موجب نگرانی کارگران شده بود صحبت کردیم و به ما قول حذف آن را دادند ولی در کمیسیون تلفیق خیلی از این قوانین حذف نشد و کلیات برنامه به تصویب رسید لذا از وزیر کار خواهشمندیم در ارتباط با طرح استاد شاگردی که موجب نگرانی جامعه کارفرمایی و کارگری شده اقدام و آن را از برنامه هفتم حذف کنند.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه‌ها با پیشنهاد پرداخت دستمزد ۱۰ تا تا ۱۲ میلیون تومانی به دنبال کارگر هستند لذا اگر طرح استاد شاگردی با حقوق نصفه و نیمه و بدون بیمه به اجرا درآید برای کارفرمایان مشکل ساز می‌شود.

داوود جوانی - نماینده کارفرمایان در شورای عالی حفاظت فنی نیز با اشاره به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار گفت: ۱۰ درصد قانون کار و از مواد ۸۲ تا ۹۴ به مقوله ایمنی پرداخته شده است. کارفرمایان ایجاد محیطی امن برای کارگران را وظیفه خود می‌دانند و معتقدند که آموزش و رعایت نکات ایمنی از سوی کارگران و سیاستگذاری و نظارت به جهت پیشگیری از آسیب‌های شغلی و حوادث کار از سوی دولت امری ضروری است.

وی ادامه داد: همه ما اعم از کارگر، کارفرما و دولت باید قصور خود را در این زمینه بپذیریم. دولت در حوزه سیاستگذاری، کارگران در حوزه آموزش‌های کارگاهی و کارفرمایان در حوزه تجهیزات ایمنی و ایجاد محیط امن باید کمک‌ کنیم تا حوادث ناشی از کار کاهش یابد زیرا وقوع کوچک‌ترین حادثه حتی قطع عضو کارگر موجب خسارت‌های بسیاری می شود.

جوانی گفت: اگر کارگر در حین کار دچار بیماری های شغلی شود، بیست سال بعد و در دوران بازنشستگی بیمار و از کار افتاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه کارگر سرمایه کارفرماست و ما باید صیانت از نیروی کار را در دستور کار قرار بدهیم، اظهار کرد: جامعه کارفرمایی آمادگی دارد که محیطی ایمن را در کنار ارائه آموزش‌ها لازم به کارگران فراهم کند.

521876