تسهیل ورود و خروج زائران حرم امام رضا(ع) در پایان ماه صفر

همزمان با دهه آخر ماه صفر و به منظور تسهیل تردد زائران امام رضا(ع) ۲۰ دروازه «گام به جلو» در ۱۲ محور ورودی حرم مطهر رضوی نصب شده است.
تصویر تسهیل ورود و خروج زائران حرم امام رضا(ع) در پایان ماه صفر

به گزارش سایت خبری پرسون، طرح دروازه‌های هدایت با عنوان «گام به جلو» به منظور تسهیل عبور و مرور زائران و نظم بخشی و کنترل جمعیت زائران در مبادی ورودی حرم رضوب نصب و اجرا شد. در این طرح در عین حفظ زیبایی و صیانت از هنر معماری اسلامی حرم، ۲۰ دروازه جدید در ۱۲ محور ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) طراحی و اجرا شد.

پیش از این در محورهای ورودی سازه‌های فولادی نامناسب و نازیبا قرار داشت که برای زیباسازی و اجرای دروازه‌های جدید در سال ۱۴۰۰ و در گام نخست و با همکاری مشاوران آستان قدس رضوی و گروهی از صنعتگران، طرح و ایده‌های متعددی ارائه شد که در نهایت طرح فعلی به عنوان طرح نهایی انتخاب و عملیات ساخت و نصب این دروازه‌ها متناسب با الگو معماری اصیل و اسلامی حرم مطهر آغاز شد تا یکی از مأموریت‌های سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی عملیاتی شود.

کارکردهای المان‌های هدایت

به دلیل اینکه در مناسبت‌های مختلف حرم مطهر رضوی پذیرای جمعیت و تحرک زیادی در حرم و اطراف آن هست، الزام به استفاده از این دروازه‌ها بود چراکه این المان‌های ورودی با کنترل جریان ورود و خروج افراد به حفظ امنیت کمک می‌کند.

این دروازه‌های جدید به صورت استراتژیک حرکت افراد و وسایل نقلیه را مدیریت می‌کنند، تا از ازدحام جلوگیری و موجب جریان روان جمعیت، ارتقا امنیت و حفظ صف مناسب می‌شود و به جلوگیری از بهم ریختگی مسیرهای ترددی کمک می‌کنند.

ساختار دروازه‌های «گام به جلو»

این دروازه‌ها از سه ساختار ثابت، متحرک گردان و درهای خودرویی تشکیل شده است. بخش‌های گردان امکان باز یا مسدود کردن محور را فراهم می‌کند و درهای خودرویی نیز امکان ورود خودرو از جمله خودروهای امدادی را فراهم می‌کند. همچنین در این سازه، اتاقک‌های نگهبانی شیشه‌ای برای حضور و استراحت موقت درنظر گرفته شده است.

چهارچوب های اصلی این سازه فلزی و مستحکم است که با رنگ‌های طلایی الکترواستاتیک پوشانده و در بخش میانی نیز از ورقه‌های پلکسی نشکن با قاب محافظ دارای طرح گره استفاده شده است. ارتفاع این سازه‌ها حدود ۱ متر و ۴۰ سانتی‌متر است و به گونه‌ای نصب و طراحی شده است که موجب از بین رفتن دید زائر نسبت به نشانه‌های شاخص حرم مطهر نشده است. برای زیباسازی بیشتر نیز درمیان چهارچوب‌های سازه، گلدان‌هایی تعبیه شده است.

منبع: فارس

510202