10 روز فرصت سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بندر شهید رجایی

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه در بندر شهید رجایی ۲۰۷ دستگاه خودرو وجود دارد که قرار شد اگر تا ۱۰ روز آینده ترخیص نشود متروکه اعلام شود، گفت: ۱۸۶ کانتینر متروکه تا پایان هفته تعیین تکلیف و از محدوده بندر شهید رجایی خارج می‌شود.
تصویر 10 روز فرصت سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بندر شهید رجایی

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالمجید اجتهادی در مورد بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از گمرکات بندرعباس و تأکید بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر کالاهای متروکه و رسوبی از این بندر، اظهار کرد: پس از بازدید معاون اول رئیس جمهور، روز گذشته نشست مهمی بین مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در بندرعباس برگزار و قرار شد ظرف یک هفته برنامه‌ریزی و نحوه اقدام برای تعیین‌تکلیف کالاهای متروکه و رسوب شده‌ که باید به سازمان اموال تملیکی داده شود، در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی در جلسه ۴ ساعته روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد هم حضور داشت و قرار شد که موارد مختلف بررسی شود، مثلا کالاهایی که در بنادر وجود دارد برخی از آنها به گمرک اعلام شود، سازمان‌هایی که مجوز دهنده هستند، مجوزهای لازم را سریع‌تر صادر کنند و کالاهایی که متروکه می‌شود، به سازمان اموال تملیکی معرفی شود.

۱۰ هزار کانتینر در گمرک شهید رجایی

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: مشکل اصلی که وجود دارد این است که ‌تعداد کانتینرهایی که رسوب می‌کند، در مقابل حجم عظیم تجارت کانتینر در سال، رقم قابل توجهی نیست، زیرا سالانه به میزان ۲ میلیون TEU‌ (واحد سنجش حجم و شمارش کانتینر) کانتینر وارد بندر شهید رجایی می‌شود و الان ۱۰ هزار کانتینر از سال‌ها قبل مانده است که ۷۸۰۰ کانتینر مربوط به اواخر سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ است که این کانتینرها در جریان تشریفات و فرآیندهای گمرکی و ترخیص قرار دارند و در واقع متروکه حساب نمی‌شوند و اگر هم متروکه شود عمدتا توسط صاحبان کالا اعاده می‌شوند و یا اگر مشکل ارزی داشته باشند، باید با بانک مرکزی حل کنند.

دلایل رسوب کالا در گمرکات

اجتهادی گفت: یکی از دلایل رسوب کالا در گمرکات، مجوز دستگاه‌های مختلف مانند سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی، استاندارد و بهداشت است. مشکل بعدی این است که انبارداری در بنادر و گمرکات بسیار ارزان است و برخی از افراد از این خلاء یعنی انبارداری ارزان سوء استفاده می‌کنند و همچنین عده‌ای هم با علم به اینکه کالا چه زمانی افزایش قیمت پیدا می‌کند، تلاش دارند با تأخیر آن را وارد بازار کنند تا بتوانند سوار موج گرانی شوند.

وی گفت:‌ در ‌جلسه روز گذشته قرار شد با یک کار کارشناسی و مدیریتی هزینه انبارداری را به صورت پلکانی افزایش دهند تا از سوء استفاده عده‌ای بازرگانان جلوگیری شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت:‌ طبق گزارش رئیس سازمان استاندارد برخی از کالاها قبل از سال ۱۳۹۶ در گمرک رسوب کرده که ۱۸۶ کانتینر است که قرار شد اطلاعات دقیق این کانتینرها اعلام و بعد از آن این کالا به صورت متروکه تلقی شوند و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند که ما می‌توانیم ظرف هفته آینده این کالاها را از گمرک خارج کرده و تعیین تکلیف کنیم.

اجتهادی این را هم گفت:‌ سازمان‌هایی که باید مجوزهای مختلف را ارائه کنند، قرار شد در این‌باره سریع‌تر اقدام کنند.

وی گفت: طبق قانون کالایی که وارد محوطه بنادر می‌شود تا ۴ ماه می‌تواند بماند تا مجوزها و کارهای ترخیص آن انجام شود البته بسیاری از این بنادر به صورت منطقه آزاد و اقتصادی تعریف شده‌اند که محدودیتی برای ماندن کالا در آن وجود ندارد و الزامی هم ندارند که برای ترخیص این کالاها به صاحب کالا فشاری وارد کنند.

عمده کالاهای متروکه در بنادر مربوط به سال‌ها پیش است

به گفته مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، اگر یک کالا بعد از ۴ ماه در محوطه بندر ماند می‌تواند به صاحب آن اخطار بدهند در حالی که برخی از این کالاها ۱۲ سال در بنادر مانده بود و عمده این کالاها و قریب به اتفاق آنها مربوط به سال‌های قبل و ۱۰ سال قبل از این بوده، ما در سال ۱۴۰۰ کالایی را تعیین تکلیف کردیم که ۲۰ سال در محوطه گمرکات مانده بود.

اجتهادی گفت:‌ سال گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان کالا از بنادر توسط اموال تملیکی تعیین تکلیف شد که بسیاری از این کالاها مربوط به سال‌های قبل بود و در گذشته کسی به این کالاها توجه نمی‌کرد اما از سال گذشته که رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور از بنادر بازدید کردند قرار شد کالاها سریعا تعیین تکلیف شوند.

بخشی از کالاهای مانده در بنادر مربوط به خود دولت است

وی اضافه کرد:‌ بخشی از کالاهای مانده در بنادر مربوط به خود دولت است مانند شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی که باید سریعا کارهای آنها انجام شود و تعداد محدودی هم که از این کانتینرها به میزان ۱۸۶ کانتینر مربوط به سازمان اموال تملیکی است که قبل از سال ۹۶ وارد گمرک شده است و ‌تا پایان هفته تعیین تکلیف‌ از بنادر خارج می‌شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: البته بخشی از این کانتینرهای مانده به شکل ترخیص ۹۰ درصدی کالا بوده که ۱۰ درصد کالا برای تضمین در محوطه گمرک باقی مانده اما صاحبان آنها مراجعه نکردند و هماهنگی انجام شده که دستگاه‌های مجوز دهنده ظرف یک هفته برنامه بدهند که اگر صاحبان آنها مراجعه نکردند، به عنوان کالای متروکه در اختیار اموال تملیکی قرار بگیرد.

وی گفت: از ۱۰ هزار کانتینر تعداد ۱۸۶ کانتینر مربوط به قبل از سال ۱۳۹۶ است که قرار شد تا آخر هفته به اموال تملیکی بدهند و از محوطه خارج می‌شود ۲ هزار کانتینر هم از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ است که این تعداد هم د مدت دو الی سه ماه آینده از سوی اداره بنادر به گمرک اعلام می‌شود و با صاحبان کالا تماس گرفته می‌شود که اگر تعیین تکلیف نکردند در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌دهند.

اجتهادی افزود: ما از ظرفیت ادارات اموال تملیکی سایر استان‌ها هم استفاده می‌کنیم که مشکل ۲ هزار کانتینر سریع‌تر حل شود و تعداد ۸ هزار کانتینر هم مربوط به اواخر سال ۱۴۰۱ و سال ۱۴۰۲ است که عمدتا رسوبی محسوب نمی‌شوند و در فرآیند و جریان کارهای اداری و ترخیص قرار دارد تا به صورت قانونی ترخیص شود اما دستگاه‌ها قرار شد تذکراتی به صاحبان کالا بدهند که اگر به موقع عمل نکردند، ما اغماضی در متروکه کردن کالا نخواهیم داشت و این مسائل موجب می‌شود که هزینه استفاده از انبارهای ارزان باید بالا برود.

وی تأکید کرد: برخی از این کالاها به شکل غیرواقعی متروکه شده‌اند یعنی صاحبان کالاها ترجیح می‌دهند به جای انبارهای گران خارج از بندر از انبارهای ارزان بندر استفاده کنند و همچنین کالا را نگه دارند تا در بازار گران شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مورد خودروهای مانده در بنادر هم گفت:‌ ۲۳ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در بندر لنگه، ۵۰ خودروی سواری در بندر لنگه و تعداد محدودی در شهید رجایی بندرعباس وجود دارد که قرار شد خودروهایی که مانده‌اند، متروکه شوند و در اختیار اموال تملیکی قرار گیرند در بندر شهید رجایی ۲۰۷ دستگاه خودرو وجود دارد که قرار شد ظرف ۱۰ روز آینده اگر ترخیص نشود متروکه اعلام شود.

وی گفت: در بندر شهید باهنر ۴۱ دستگاه دامپراک، ۱۲۴ دستگاه بیل مکانیکی، ۱۶ جرثقیل و ۳۴ دستگاه لودر وجود دارد که قرار شد این خودروها متروکه شوند که هنوز متروکه نشده و به محض متروکه شدن در اختیار اموال تملیکی قرار می‌گیرد.

اجتهادی همچنین در مورد محموله لاستیک خودروها گفت: تعداد زیادی کانتینر به میزان ۲۱۲۶ کانتینر لاستیک‌ وارد محوطه بندر شده که البته هنوز اظهار نشده این محموله در مرداد ماه ۱۴۰۲ وارد بندر شده است، طبق قانون هنوز زمان برای ترخیص آن وجود دارد اما هنوز به گمرک اظهار نشده و قرار شد با صاحبان کالا تماس گرفته شود که سریعا ترخیص شوند.

وی گفت: در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور قرار شد از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در بندر رجایی استفاده شود و کالاهایی که نیاز به مجوز دارند مجوزها داده شود و اگر مشکل ارزی دارند، با بانک مرکزی حل کنند.

منبع: همشهری آنلاین

510118