سخنگوی سازمان انتقال خون ایران خبر داد؛

رشد ۳ درصدی اهدای خون در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، گفت: طی ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار اهدای خون در کل کشور بیش از ۳ درصد رشد نشان می‌دهد.
تصویر رشد ۳ درصدی اهدای خون در کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، بشیر حاجی بیگی افزود: در ۵ ماه اول سال جاری تعداد ۹۹۱ هزار و ۴۰۱ واحد خون توسط اهدا کنندگان کشورمان اهدا شد.

وی ادامه داد: طی ۵ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار اهدای خون در کل کشور بیش از ۳ درصد رشد نشان می‌دهد که استان لرستان با بیش از ۴۱ درصد، استان خراسان شمالی با نزدیک به ۱۹ درصد و استان کرمان با بیش از ۱۵ درصد بالاترین رشد آمار اهدای خون را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران افزود: طی مدت زمان یاد شده استان تهران بیش از ۱۶ درصد از کل اهدای خون کشور را با دریافت ۱۶۰ هزار و ۳۴۹ واحد خون به خود اختصاص داده است. پس از استان تهران استان فارس با بیش از ۷ درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به ۷ درصد از اهدای خون کل کشور در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

حاجی بیگی با اشاره به شاخص بیش از ۴ درصدی اهدای بانوان در کشور طی ۵ ماهه اول سال، اظهار کرد: همچنان بانوان باید بیش از گذشته در عرصه اهدای خون مشارکت داشته باشند و سهم خود را در این زمینه به دست آورند و اهدای خون را یک کار مردانه تلقی نکنند. زیرا بخش مهمی از خون اهدایی صرف بانوان و مادران در حین زایمان و نوزادان نیازمند به خون و فرآورده می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون بانوان استان لرستان با شاخصی نزدیک به ۹ درصد در مقام اول، بانوان خراسان شمالی با شاخص اهدای نزدیک به ۸ درصد در مقام دوم و بانوان استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قزوین و کردستان، به طور مشترک با شاخص نزدیک به ۷ درصد در جایگاه سوم قرار می‌گیرند.

حاجی بیگی، شاخص اهدای مستمر کشور را با اندکی افزایش نسبت به ۵ ماهه اول سال گذشته بیش از ۵۳ درصد عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۵۲۷ هزار و ۳۸۵ واحد از خون اهدایی توسط اهدا کنندگان مستمر تأمین می‌شود.

وی اهدای خون را کاری مستمر و همیشگی خواند و گفت: همیشه بیمارانی برای درمان، چشم انتظار اهدا کنندگان خون هستند زیرا تنها درمان آنها در رگ مردم سخاوتمندی است که با اهدای خون خود زندگی می‌بخشند.

حاجی بیگی، از تمامی هموطنان خصوصاً بانوان و جوانان دعوت کرد با اهدای خون ضمن نجات جان هموطنان، الگویی برای خانواده و هم‌سن‌وسالان خود باشند.

منبع: مهر

509498