سید رضا زواره‌ای؛ وقتی شورای نگهبان صلاحیت قائم مقام خود را هم رد کرد!

صلاحیت کسی را رد کردند که خود سال‌ها در شورای نگهبان صلاحیت دیگران را تایید و رد می‌کرد و دوبار نامزد هم ریاست جمهوری شده بود. تنها چند ماه بعد و در ۴ شهریور همان سال سکته کرد و درگذشت...
تصویر سید رضا زواره‌ای؛ وقتی شورای نگهبان صلاحیت قائم مقام خود را هم رد کرد!

به گزارش سایت خبری پرسون، مهرداد خدیر- پرداختن به سال‌روز درگذشت سید رضا زواره ای عضو و در مقاطعی قائم مقام دبیر شورای نگهبان از آن رو پس از 18 سال اهمیت دارد که به یادآوریم از 1368 تا 1384 در حال بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بود اما در سال پایانی صلاحیت خود او تأیید نشد. این اتفاق به قدری برای او گران و باورناپذیر افتاد که تنها چند ماه بعد در 4 شهریور 1384 سکته کرد و درگذشت.

این اتفاق ضرب‌المثل مشهور چاقو دستۀ خودش را نمی بُرد نیز نقض کرد زیرا چاقوی شورای نگهبان دستۀ خود را برید چرا که آقای زواره ای خود دست در کار رد صلاحیت دیگران بود و در سال 1376 به عنوان نامزد ریاست جمهوری با سید محمد خاتمی در انتخابات مشهور دوم خرداد آن سال رقابت کرد.

درست است که رقابت اصلی بین سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری بود و به پیروزی خیره کننده اولی انجامید که طی 8 سال در ترویج گفتمان دموکراسی در ایران کوشید اما دو نامزد دیگر هم بودند: یکی همین آقای زواره ای و دیگری آقای محمدی ری شهری که او نیز اول فروردین 1401 درگذشت.

جالب این که رأی زواره ای از ری شهری بیشتر شد. اولی 770 هزار و دومی 740 هزار.

البته ۱۶ سال قبل هم باز یک بار کاندیدای ریاست جمهوری شده بود و در رقابت با آیت الله خامنه ای تنها ۷۷ هزار رای آورد و بعد از آن دو دوره نماینده تهران در مجلس بود و بعد وارد شورای نگهبان شد.

منبع: عصر ایران

508250