تأیید یا ردصلاحیت‌ها مستند به قانون بوده است

یک فعال سیاسی گفت: شورای نگهبان بیش از پنجاه درصد نظرات هیئت‌های اجرایی را لحاظ می‌کند.
تصویر تأیید یا ردصلاحیت‌ها مستند به قانون بوده است

به گزارش سایت خبری پرسون، مرحله بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت‌های اجرایی انجام شد و نتایج مشخص‌شده موافقان و منتقدانی دارد.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «در بعضی شهرها هیئت‌های اجرایی مقداری بر اساس برخی روابط و غرض‌ورزی‌ها رد و تأیید صلاحیت می‌کنند اما مشکلی از سوی شورای نگهبان دیده نشده است و در مجموع تا این مرحله قریب به اتفاق تأیید و ردصلایحیت‌ها مستند به اسناد مشخص بوده است. باتوجه به اینکه در قانون باید علل و عوامل ردصلاحیت افراد مستند باشد، دقت در این مرحله نسبت به گذشته بیشتر بوده است و چون باید مستند باشد همه دستگاه‌های مسئول مستندات خود را ارائه داده‌اند».

او ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود مثلا فلان نماینده به دلیل یک اظهارنظر ردصلاحیت شده است، درست نیست و به نظر می‌رسد ناشی از عدم اطلاعات کافی از پرونده افراد است. این طور نیست که فردی به دلیل یک موضوع خاصی یا یک اظهارنظر ردصلاحیت شود و باید دلایل متعددی وجود داشته و شاید یکی از آن دلایل مثلا اتهام‌زنی‌های آن فرد ردصلاحیت‌شده به دیگر نمایندگان در موضوع خودروهای شاسیی‌بلند بوده باشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «یک مثال دیگر؛ می‌گویند فلان نماینده به دلیل موافقت با استیضاح وزیر ردصلاحیت شده است. خب این هم درست نیست زیرا مسئله دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران است. اگر نماینده‌ای چنین کند التزام عملی به ولایت فقیه ندارد زیرا رهبری گفته‌اند که نمایندگان حق دخالت در عزل و نصب‌ها را ندارند. حالا اگر نماینده‌ای چنین کرده باشد، هم قانون را نقض کرده و هم خلاف سیاست‌های کلی نظام که از سوی رهبر انقلاب ترسیم می‌شود، عمل کرده است».

ترقی در پایان گفت: «من تصور می‌کنم نوعا شورای نگهبان بیش از پنجاه درصد نظرات هیئت‌های اجرایی را لحاظ کند به ویژه وقتی رد یا تأییدصلاحیت بر اساس قانون بوده است و فرد هم شکایتی نداشته باشد. در مجموع تصور می‌کنم فرایند بررسی‌ صلاحیت‌ها قابل قبول بوده است و مردم هم از این شرایط استقبال می‌کنند زیرا متوجه شده‌اند نهادهای نظارتی نظارت خوبی بر عملکرد نمایندگان مجلس دارند و این طور نیست که فردی که نماینده شد خیالش راحت باشد که هر کاری می‌خواهم می‌توانم انجام دهم و تصور می‌کنم با این روند شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور خواهیم بود».

منبع: مثلث آنلاین

548024