شاطرزاده سفیر اسبق ایران در برزیل عنوان کرد:

رویکرد اشتباه دولت قبل مانع عضویت ایران در بریکس بود

سفیر پیشین ایران در برزیل با بیان اینکه متاسفانه موضوع عضویت ایران در بریکس در دولت یازدهم و دوازدهم رها شد، تصریح کرد: اگر این رویکرد وجود نداشت ما خیلی زودتر از این‌ها و حداقل ۱۰ سال پیش عضو بریکس می‌شدیم.
تصویر رویکرد اشتباه دولت قبل مانع عضویت ایران در بریکس بود

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن شاطرزاده سفیر اسبق ایران در برزیل در خصوص اهمیت و مزایای عضویت ایران در بریکس متعاقب سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی و حضور در نشست سران آن گروه اظهارداشت: در ابتدا باید بگویم که بنده در دوران تصدی سفارت ایران در برزیل در سال ۸۹ در دیدار همزمان با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آن کشور موضوع درخواست ایران جهت عضویت در بریکس را مطرح کردم که همان جا رئیس جمهور برزیل بلافاصله به وزیر خارجه خودش دستور داد تا پیگیر عضویت ایران در بریکس شود.

وی گفت: همزمان با این اقدام هم، سفیر کشورمان در آفریقای جنوبی نیز پیگیر عضویت ایران در بریکس شد و موافقت آن کشور را هم بدست آورد.

شاطرزاده با بیان اینکه متاسفانه موضوع عضویت ایران در بریکس در دولت یازدهم و دوازدهم رها شد، تصریح کرد: اگر این رویکرد وجود نداشت ما خیلی زودتر از این‌ها و حداقل ۱۰ سال پیش عضو بریکس می‌شدیم.

سفیر پیشین ایران در برزیل ادامه داد: به معنای دیگر در این مدت ما می‌توانستیم از مزایای حضور در بریکس در راستای دور زدن تحریم‌ها نفع ببریم.

وی افزود: اگر بخواهیم ظرفیت‌های اقتصادی بالفعل در اعضای گروه بریکس را با پیمان‌های دیگری از جمله سازمان همکاری شانگهای و اکو مقایسه کنیم، حداقل ۱۰ برابر آنها دارای ظرفیت است.

شاطرززاده با اشاره به این مطلب که به طور قطع گروه بریکس با توجه به توان بالایی که دارد می‌تواند نظم جدیدی را در برابر نظم غربی ایجاد کند، تاکید کرد: شاید بتوان اینطور گفت که با در نظر گرفتن آثار و تبعات جنگ میان روسیه و اوکراین بر آینده جهان، گروه بریکس می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در آینده نظم بین الملل ایفا کند.

سفیر پیشین ایران در برزیل تصریح کرد: تا قبل از پیوستن آفریقای جنوبی به گروه بریکس یک تقسیم کار نانوشته‌ای میان اعضای آن وجود داشت که خود را مکمل یکدیگر در عرصه تجارت جهانی تعریف می‌کنند مبنی بر اینکه چین کارخانه اقتصاد و تولید جهانی است، برزیل فروشگاه مواد غذایی در جهان است، هند ارائه دهنده خدمات در جهان است و روسیه پمپ بنزین جهان به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: با نگاهی به سیاست‌های کلان و اساسی که در گروه بریکس وجود دارد متوجه خواهیم شد که رویکرد آنها کاملاً هم راستا با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب مبنی بر ظلم ستیزی و مقابله با زورگویی جبهه استکبار یا امپریالیسم غربی است.

شاطرزاده بیان داشت: شاید بتوان برخی از اهداف مهم گروه بریکس را اینگونه برشمرد که ایفای نقش موثر در یاری رساندن به کشورهای در حال ورشکستگی، تاثیرگذاری مثبت بر بحران‌های سیاسی و اقتصادی مهم جهان، نقش آفرینی در مسائل مهم بین‌المللی و تنش‌های منطقه‌ای از جمله سوریه، افغانستان، عراق، فلسطین و موضوع تحریم ایران. همانطور که میدانید گروه بریکس با تحریم‌ها علیه ایران مخالف است و می‌خواهد که در این زمینه نقش آفرینی داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در برزیل افزود: همچنین از دیگر اهداف مهم گروه بریکس می‌توان به مقابله با غرب در خصوص تسلط آنها بر نهادهای بین‌المللی چه در حوزه مالی و چه در حوزه‌های غیر مالی و مخالفت با یک جانبه‌گرایی آمریکا اشاره کرد.

وی گفت: اگر ما بخواهیم اهداف گروه بریکس را در شکل دهی نظم نوین بین المللی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که این گروه نوک حمله نظام مقابل غرب یا آلترناتیو غرب به حساب می‌آید یا به عبارتی گروه بریکس نهادی در مقابله با نهادهای ساخته شده غرب در نظام آمریکایی اروپایی حاکم بر عرصه بین‌المللی است.

شاطرزاده در پایان خاطرنشان کرد: گروه بریکس مجموعه ۵ کشوری را شامل می‌شود که ۴۵ درصد جمعیت جهان را دارند، ۲۹ درصد مساحت کره زمین و ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان متعلق به این ۵ کشور است، بنابراین این گروه از یک جایگاه و وزن ویژه‌ای در نظام سیاسی و اقتصادی جهان برخوردار است.

منبع: ایرنا

508241