نیروگاه بادی بینالود، پیشرو در زمینه توسعه انرژی‌های سبز در شرق کشور

کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود قابل مشاهده خواهد بود.
تصویر نیروگاه بادی بینالود، پیشرو در زمینه توسعه انرژی‌های سبز در شرق کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود قابل مشاهده خواهد بود.

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار گردید و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد. در ادامه به معرفی شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

درباره شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود

شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور درکیلومتر 55 جاده مشهد- نیشابور قرار گرفته است، پس از طی بازه مراحل مطالعاتی و نصب 5 دستگاه توربین تحقیقاتی در سال 1383 متولیان احداث نیروگاه با اتکاء به عملکرد تجهیزات فوق و همچنین پتانسیل جغرافیایی باد منطقه بینالود، اقدامات نصب سایر توربین‌های 660 کیلوواتی تا سقف 43 دستگاه را از سال 1384 آغاز و پس از احداث و ایجاد کلیه زیرساخت‌های لازم جهت تزریق برق تولیدی، از مهر ماه سال 1387 پروانه بهره‌برداری از این نیروگاه با ظرفیت نامی 28.3 مگاوات، توسط مدیریت شبکه برق ایران صادر شده است.

این شرکت در زمینه تولید و فروش برق، انجام اقدامات لازم به منظور ارتقاء بهره‌وری ، بهینه‌سازی و توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر، سرمایه گذاری و مشارکت در احداث و خرید نیروگاه‌های بادی و سایر انرژی‌های تجدید‌پذیر و همکاری و مشارکت با سایر شرکت‌ها و موسسات در جهت تحقق تامین انرژی پاک مشغول به فعالیت است.

برخی از فعالیت‌های نیروگاه بینالود از قبیل احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی برای شرکت‌هایی نظیر صبا نیرو و توسعه نیروی برق سبز دیزپاد، کمک به تعمیرات و رفع نواقص نیروگاه‌های دیگر مثل منجیل، آترین ایرانیان و …، انجام طرح سپتیک در داخل نیروگاه برای بازگردانی آب فاضلاب به چرخه بازیافت و آبیاری فضای سبز با آن و ارتقای ظرفیت توربین‌های نیروگاه با استفاده از دانش متخصصان داخلی، بیانگر این امر بوده که نیروگاه بینالود با دیدگاه توسعه‌محور و پایدار به عرصه تولید برق از منابع تجدیدپذیر در ایران نگاه کرده و تلاش خود را برای گسترش این امر و حفاظت از منابع طبیعی کشور به کار گرفته است.

با توجه به هزینه های بالای سوخت و خطرات و مضرات زیست محیطی نیروگاه‌های فسیلی، احداث و افزایش توان تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر می تواند گام مهمی در جهت صرفه جویی در هزینه ها و منابع کشور و همچنین سلامتی محیط‌زیست هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی باشد.

شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود در سال 1401 به صورت جدی تصمیم به افزایش ظرفیت نیروگاه گرفته است و تاکنون طرح توجیهی افزایش ظرفیت تهیه و سایر مراحل در حال انجام می باشد. افزایش ظرفیت این نیروگاه اثرات ملموس متعددی در زمینه محافظت از محیط‌زیست می‌گذارد که با تشریح این پروژه در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

پروژه افزایش ظرفیت نیروگاه بادی بینالود و اثرات آن

طبق مطالعات صورت گرفته در سال 1399، فعالیت نیروگاه بادی بینالود منجر به تولید حدود 49 میلیون کیلووات ساعت برق گردیده است که با این مقدار تولید رقمی نزدیک به 14 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی، 11 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف آب و 32 میلیون کیلوگرم عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای را شاهد بودیم. با افزایش ظرفیت تولید نیروگاه تا سال 1401 به رقم 58 میلیون کیلووات ساعت مقدار صرفه‌‍جویی در مصرف سوخت فسیلی به 16 میلیون متر مکعب و در آب به 13 میلیون لیتر رسیده و مقدار عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز 37 میلیون کیلوگرم بوده است. این ارقام به خوبی نمایانگر این امر است که حتی افزایش جزئی در ظرفیت تولید نیروگاه، اثرات گسترده‌ای در زمینه صرفه‌جویی در منابع و عدم انتشار آلاینده می‌گذارد.

اما اثرات افزایش ظرفیت نیروگاه فقط در جنبه‌های محیط‌زیستی نیروگاه نبوده و تاثیرات اقتصادی قابل توجهی نیز به دنبال دارد. هزینه تمام شده یک کیلووات ساعت برق حرارتی در ایران با در نظرگرفتن ارزش سوخت فسیلی، نرخ تبدیل انرژی و هزینه‌های آلایندگی محیط‌زیست پس از حذف یارانه‌ها 270/48 بوده است. مجموع هزینه وارد شده بر اقتصاد کشور ناشی از تولید آلاینده‌هایی نظیر SPM، SONOx، CO و CO2 رقمی در حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی در سال 1400 شامل 73 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، 10 میلیارد لیتر گازوئیل و 6.8 میلیارد لیتر مازوت بوده که علاوه بر اثرات مخرب محیط‌زیستی، در هر کیلووات ساعت برق تولید شده 27789 تومان هزینه به اقتصاد کشور وارد ساخته است. با بررسی ارقام مطرح شده و مطالعات آماری دیگر، می‌توان به این نتیجه رسید که عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر متناسب با اهداف مطرح شده در برنامه ششم توسعه کشور در بین سال‌های 1396 تا 1400 رقمی در حدود 000/890/2 میلیارد ریال خسارت به اقتصاد ایران وارد نموده است.

نیروگاه بینالود در سال 1401 با توجه به نتایج به دست آمده از افزایش ظرفیت‌های قبلی، افزایش ظرفیت جدیدی را در دستور کار قرار داده استو با تهیه طرح توجیهی مراحل بعدی این امر را برنامه‌ریزی نموده است.

علاوه بر عدم توسعه ظرفیت، یکی از عوامل اثرگذار بر کاهش تولید برق از طریق نیروی بادی تجدیدپذیر مساله تعمیرات و نگهداری این نیروگاه‌ها است. با توجه به هزینه‌های تعمیرات گیربکس توربینهای بادی، سعی می‌شود تا لحظه‌ای که شکست ماشین‌آلات بالا می‌رود از آن استفاده شود و پس از آن، با توجه به آسیب‌هایی که به برخی از قطعه‌ها مانند دنده‌ها و بلبرینگ‌ها وارد می شود، گیربکس از چرخه استفاده خارج و گیربکس جدید جایگزین شود.

فرایند تعویض دنده گیربکس در ارتفاع 40 متری و در فضای محصور داخل ناسل و جابجایی دنده با یک جرثقیل با ارتفاع 60 متر و استفاده از اهرم‌ها و قفلهای دستی به جای تجهیزاتی که در فضای باز کارگاهی امکان استفاده از آن وجود دارد در حالی که سرعت باد نزدیک به 11.5 متر برثانیه بود، کار آسانی نیست. از سوی دیگر توصیه سازنده با توجه به ساختار گیربکس همواره بر تعویض گیربکس آسیب دیده است و تعمیر گیربکس در چنین شرایطی برای نخستین بار در کشور در نیروگاه بادی بینالود صورت پذیرفته است. این امر با همت بخش فنی این شرکت محقق گردید و از سال 1392 و با واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی کلیه فرآیندهای فنی از حالت برون‌سپاری خارج گردیده است و با توانمندی پرسنل داخلی صورت می‌پذیرد.

این توان فنی سبب شده تا مجموع توقف واحدها از نزدیک به 33 هزار ساعت در سال، در حالی که روز به روز عمر توربین‌ها نیز افزایش می‌یابد، به کمتر از 3 هزار ساعت در سال 1401 برسد و ضریب دسترسی که در استانداردهای جهانی بین 97 تا 98 درصد تعریف شده است در نیروگاه بادی بینالود به بیش از 99 درصد برسد که میتوان گفت برای سایر نیروگاه‌های داخل کشور دست نیافتنی است.

506952