مناطق آزاد در کشور تعطیل شوند

نماینده چابهار گفت: با این شرایط اگر مناطق آزاد نباشند، محسنات آن بیشتر از معایبش خواهد بود، از این جهت که دوگانگی‌ها رفع خواهد شد و همه یک دست خواهند شد لذا پیشنهاد بنده این است که مناطق آزاد انشاالله در کشور ما تعطیل شوند.
تصویر مناطق آزاد در کشور تعطیل شوند

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیراً مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای پیرامون افزایش مناطق آزاد در مناطق شمالی کشور تصویب کرد، اقدامی که واکنش دولت را به همراه داشت چنانچه حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تشکیل این قبیل مناطق را یکی از پایه‌های برون‌گرایی اقتصاد ایران قلمداد کرد و با اشاره به ظرفیت مناطق آزاد هفت‌گانه گفت «۱۳۰ بسته و فرصت سرمایه گذاری در این مناطق به ارزش یک میلیارد یورو آماده ارائه به سرمایه گذاران و پذیرش حضور آنان است.»

مصوبه مجلس در راستای توسعه مناطق آزاد و ادعای معاون رئیسی پیرامون ظرفیت اقتصادی مناطق مذکور منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که در حال حاضر مناطق آزاد تا چه اندازه بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است؟

تجربه مناطق آزاد شکست خورده است

در پاسخ به این پرسش، معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی پیرامون تأثیر افزایش تعداد مناطق آزاد کشور بر اقتصاد گفت: قبل از هر چیز لازم است که مقایسه تطبیقی میان مناطق آزاد در دنیا و آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد، صورت بگیرد. باید آسیب‌شناسی کنیم چه مشوق‌هایی در مناطق آزاد دنیا وجود دارد و ما چه بلایی سر مناطق آزاد آوردیم. در حقیقت بعد از گذشت حدود ۳۵ سال از فعالیت مناطق آزاد در کشور ما متأسفانه باید اعلام کرد که این تجربه شکست خورده‌ای بود که قسمتی از علت این شکست به نوع نگاه ما در سطح کلان به مجلس است.

او افزود: فلسفه وجودی مناطق آزاد این است که نقطه پایلوت باشد به این ترتیب که در آنجا فرآیند‌های بروکراسی جهت سرمایه‌گذاری، تشریفات گمرکی و مباحث مالیاتی تسهیل شده باشد و در نتیجه بتوانند الگو‌های توسعه را اجرایی کنند، زیرساخت‌های آن شکل بگیرد و نه تنها شاخص‌های توسعه انسانی در آنجا شکل بگیرد بلکه از نظر محرومیت‌زدایی مناطق پیرامونی خود را تحت پوشش قرار بدهد.

سنگ‌اندازی در مناطق آزاد افزایش پیدا کرده

سعیدی در ادامه تصریح کرد: با این وجود در حال حاضر پرسش اصلی این است که آیا این اتفاق در مناطق آزاد ایران صورت گرفته است؟ برای نمونه می‌توانیم به مدل چابهار اشاره کنیم. از سال ۷۲ منطقه آزاد چابهار را داریم که متأسفانه روز به روز سنگ‌اندازی‌ها برای فرآیند‌های متعدد اقتصادی در مناطق آزاد افزایش پیدا کرده و نتیجه چنین عملکردی این شده که در مجلس مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شده، تشریفات گمرکی حتی از سرزمین اصلی بیشتر شده، از طرفی هم در حوزه‌های سرمایه‌گذاری انواع و اقسام سنگ‌اندازی‌ها اتفاق می‌افتد، لذا با این نگاهی که وجود دارد مسلماً مناطق آزاد نمی‌توانند ماموریت ذاتی خود را اجرایی کنند.

اگر مناطق آزاد نباشند، محسنات آن بیشتر است

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اوضاع معیشتی مردم مناطق آزاد اظهار کرد: در حال حاضر بعد از گذشت ۳ دهه از عمر منطقه آزاد چابهار، بیشترین میزان حاشیه‌نشینی در کشور مربوط به این منطقه است، کمترین سرانه میزان دسترسی به آب شرب حتی در داخل شهر چابهار مربوط به این منطقه است، حتی در روستای تیس که تنها روستایی است در منطقه آزاد چابهار قرار گرفته، آبی وجود ندارد.

سعیدی همچنین ادامه داد: لذا با همه این‌ها پیشنهاد مشخص و واضح بنده به دوستانی که دنبال ایجاد مناطق جدید آزاد هستند این است که حتماً آش را با جاش ببرند چرا که ما از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید، در حقیقت با این شرایط اگر مناطق آزاد نباشند، محسنات آن بیشتر از معایبش خواهد بود، از این جهت که دوگانگی‌ها رفع خواهد شد و همه یک دست خواهند شد لذا پیشنهاد بنده این است که مناطق آزاد انشاالله در کشور ما تعطیل شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مجلس یازدهم در عقیم ماندن مناطق آزاد ابراز کرد: زیرساخت‌های لازم که یک منطقه را تبدیل به منطقه آزاد می‌کند در کشور وجود ندارند و قسمتی از این موارد هم به خود مجلس برمی‌گردد چنانچه مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد محصول کار مجلس یازدهم است. بنده با این قضیه مخالفت کردم، اما کدام مخالفت بنده مثمر ثمر بوده کما اینکه مخالفت بنده در مورد لایحه عفاف و حجاب، طرح صیانت و قانون جوانی جمعیت به جایی نرسید.

سعیدی ضمن واکنش به این پرسش که در کشور ثبات اقتصادی مشاهده می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: رویکرد دولت در ارتقای سطح روابط با کشور‌های همسایه نتیجه داده کما اینکه بازارچه‌های مرزی فعال شدند که در معیشت مردم تاثیرگذار است. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی تدابیر مختصری برای کنترل ارز دارد که قابل تقدیر است.

در سال مهارم تورم، شاهد تورم لجام گسیخته هستیم

او در پایان یادآور شد: از طرف دیگر در سال مهارم تورم، شاهد تورم لجام گسیخته در حوزه کالا‌های اساسی و سبد معیشتی مردم هستیم که قابل توجیه نیست. در حال حاضر مرغ از سفره مردم پر کشیده، زمزمه‌های جدی برای افزایش قیمت نان وجود دارد، فرآورده‌های لبنی شدیداً گران شدند، از طرف دیگر آماری که وزارتخانه‌ها می‌دهند به نظر می‌رسد که در مورد کشور دیگری صحبت می‌کنند نه کشور ایران.

منبع: گسترش نیوز

507852