پتروشیمی لردگان حامی منابع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه لردگان

کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت پتروشیمی لردگان قابل مشاهده خواهد بود.
تصویر پتروشیمی لردگان حامی منابع طبیعی و پوشش گیاهی منطقه لردگان

به گزارش سایت خبری پرسون، کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت پتروشیمی لردگان قابل مشاهده خواهد بود.

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است، که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد. در ادامه به معرفی شرکت پتروشیمی لردگان و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

درباره مجتمع پتروشیمی لردگان

مجتمع پتروشیمی لردگان واقع دراستان چهارمحال و بختیاری، منطقه فلارد و در فاصله 55 کیلومتری شهرستان لردگان احداث شده است. شرکت پتروشیمی لردگان درسال1387 تاسیس گردید و به دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و گاز، نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و رودخانه خرسان و همچنین دارا بودن زمین و موقعیت مناسب دارای امتیاز ویژه‌ای می باشد. این شرکت در زمینی به مساحت 100 هکتار ساخته شد و در آذر ماه سال 1399 توسط رئیس جمهور وقت افتتاح و به بهره برداری رسید. محصولات تولیدی این شرکت شامل آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه2050 تن و اوره با ظرفیت تولیدی روزانه3250تن می‌باشد.

این شرکت با فرایند تحقیق، در راستای نیاز داخل و صادرات محصول با کیفیت بالا در سطح جهانی چشم اندازی روشن دارد و در سطوح بالایی از این تکنولوژی قرار دارد. همچنین با هدف توسعه صنایع پایین دستی توسط بخش خصوصی و تکمیل زنجیره ارزش در استان زیرساخت تامین خوراک واحدهای پایین دستی را فراهم آورده است.

با توجه به زمینه فعالیت شرکت و اثرات گسترده محیط‌زیستی بالقوه، پتروشیمی لردگان از ابتدا نسبت به مسائل مرتبط با حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست اهتمام داشته و پروژه‌ای گسترده را در زمینه مدیریت پساب و گسترش فضای سبز انجام داده است.

پروژه جامع تصفیه خانه پساب پتروشیمی لردگان

پتروشیمی لردگان پس از انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) توسط مشاور طرح و تایید آن، تاسیس گردید. در فصل 7 این گزارش بررسی اثرات احداث این مجتمع بر روی محیط فیزیکی و کیفیت منابع آب سطحی با استفاده از تکنیک‌های مختلف ارزیابی مانند ماتریس سریع پاستاکیا و منوری 2001 صورت گرفت و در فصل 8 آن احداث تصفیه خانه یا ساخت لاگون پیشنهاد گردید. در این راستا و با توجه به خط مشی شرکت پتروشیمی لردگان مبنی بر کاهش آسیب‌های محیط زیستی و دستیابی به اهداف صنعت سبز در کلاس جهانی، این شرکت علی رغم بهره مندی از لاگون تبخیری جهت مدیریت پساب، اقدام به ساخت و بهره برداری از پروژه جامع تصفیه خانه پساب نمود که در ابتدای سال 1400 به بهره برداری رسید(سه ماه پس از افتتاح و بهره برداری واحدهای تولید اوره و آمونیاک). هدف از احداث این تصفیه خانه، تصفیه پساب و کاهش و حذف آسیب‌های محیط زیستی به زیست بوم پایین دست و استفاده مجدد از بخشی از پساب در داخل مجتمع می‌باشد. لازم به ذکر است راه اندازی تصفیه خانه مجتمع امکان استفاده مزارع دیم پایین دست از پساب جهت کاشت آبی محصولات کشاورزی را فراهم کرده است. این تصفیه خانه شامل بخش های زیر می باشد:

سیستم جامع تصفیه بیولوژیک پساب بهداشتی به روش لجن فعال با ظرفیت تصفیه 7.3 متر مکعب در ساعت(Sanitary)

سیستم تصفیه پساب‌های روغنی با ظرفیت 100 متر مکعب در ساعت(CPI&DAF)

سیستم زباله‌سوز جهت مدیریت لجن‌های روغنی(Incinerator) با ظرفیت 7.2 تن در روز

سیسیتم تصفیه پساب‌های آمونیاکی با ظرفیت تصفیه 10 متر مکعب در ساعت

مخزن زیر زمینی Storm جهت مدیریت پساب‌ها هنگام بارندگی با ظرفیت 1600 متر مکعب

مخازن زیر زمینی نگهداری و مدیریت پساب با ظرفیت بیش از 10 هزار متر مکعب

لاگون‌های تبخیری غیر جذبی با پوشش ژئوممبران با ظرفیت بالغ بر 100 هزار متر مکعب

لازم به ذکر است فاز دو پروژه تصفیه خانه با ظرفیت 90 متر مکعب در ساعت تا پایان سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد و در آن پساب‌های واحد RO مجددا تصفیه و بازگردانی شده و به ابتدای سیستم باز می‌گردند تا مورد استفاده مجدد واحدهای فرایندی قرار گیرد.

احداث تصفیه خانه پتروشیمی لردگان تاثیرات شگرفی بر اکوسیستم پایین دست داشته است و موجب کاهش و حذف آلودگی‌های موجود در پساب مجتمع شده است. اهم این دستاوردها به شرح ذیل می باشد:

کاهش میانگین آمونیوم خروجی پساب به عنوان آلاینده اصلی از 132 PPM در سال 1399 به 1.3 PPM در سال 1401(کاهش صد برابری)

توسعه کاشت محصولات کشاورزی آبی در مزارع پایین دست مجتمع به جای کشت دیم با استفاده از پساب خروجی شرکت

کاهش و حذف آسیب‌های وارده به آب‌های سطحی و خاک پایین دست مجتمع با رعایت 100 درصدی حدود استاندارد تخلیه پساب

استفاده روزمره حیوانات و دام‌های اطراف مجتمع از پساب و هم زیستی حیوانات در اکوسیستم پیرامون

قرار نگرفتن در لیست صنایع آلاینده مطابق با پایش های انجام شده توسط سازمان محیط زیست و آزمایشگاه معتمد

بازگردانی و استفاده از بخشی از پساب جهت آبیاری فضای سبز مجتمع

عدم آسیب به مزارع پرورش ماهی پایین دست

ایجاد، حفظ و نگهداری از فضای سبز و حمایت از درخت بلوط

این شرکت علاوه بر انجام تکلیف قانونی در خصوص احداث 10 هکتار فضای سبز نسبت به ایجاد، حفظ و نگهداری از فضای سبز و حمایت از درخت بلوط نمود که این رقم تا پایان سال 1401 به حدود 23 هکتار رسید(بیش از دوبرابر تکلیف قانونی). هزینه ایجاد و نگهداشت این میزان فضای سبز مبلغی بالغ بر 250.000.000.000 ریال بوده است. در این مسیر علاوه بر رقم فوق، این شرکت در راستای حمایت از درخت بلوط به عنوان گونه بومی منطقه اقدامات فراوانی چون کاشت بیش از 15 هزار بذر و نهال بلوط، برگزاری مسابقات و اقدامات فرهنگی با محوریت حفاظت از جنگل‌های بلوط داشته است.

ایجاد 23 هکتار فضای سبز در مجتمع پتروشیمی لردگان تاثیرات مثبت شگرفی داشته است که اهم آن به شرح زیر است:

ایجاد کیفیت هوای مطبوع و دلپذیر در مجتمع و اطراف آن

ایجاد تصویر و جلوه مناسب بصری

ایجاد اکوسیستم مناسب جهت حیوانات

استفاده از میوه و ثمرات درختان مثمر در محدوده هتل و کمپ اسکان

کاهش دمای مجتمع

افزایش میزان جذب آلودگی و گرد و غبار حاصل از فعالیت صنعتی

عدم آسیب به مزارع پرورش ماهی پایین دست

فرهنگسازی و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان و مردم منطقه با توجه به مسابقات

507784