به گزارش سایت خبری پرسون، حسن شریفی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران، با بیان این مطلب در نشستی خبری که به منظور تشریح مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه و تصویب صورت های مالی منتهی به پایان سال 1401 بیمه ایران و شفاف سازی عملکرد شرکت، برگزار شد به تشریح سیاست ها و اهم اقدامات انجام شده درسال قبل و نیز سه ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: در بیست ماهی که از تصدی مدیریتی اینجانب می گذرد، به ویژه در یک سال گذشته بیشتر تمرکز خود را با توجه به تاکیدات دکتر خاندوزی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، بر روی ارائه بهترین خدمات به ذی نفعان و بیمه گذاران در کوتاه ترین زمان ممکن گذاشته و تلاش کرده ایم در زمینه شفافیت عملیات بیمه گری و امور مالی به گونه ای عمل کنیم که گویی در اتاقی شیشه ای قرار داریم.
وی با اشاره به راه اندازی و توسعه سریع سامانه الکترونیکی پرداخت خسارت بر خط و غیر حضوری از طریق «سامانه بیمه ایران من»، گفت: با راه اندازی 27 داشبورد مدیریتی، سامانه های برخط در تمامی موضوعات مرتبط با شرکت، اعم از امور حقوقی و مالی و نمایندگان و سرمایه گذاری ها و منابع انسانی و غیره و تعدادی سامانه های الکترونیکی تاثیرگذار و کاملا کاربردی و طراحی و بکارگیری اپلیکیشن های موبایلی برخط، در سه ماهه امسال موفق به حذف تقریبا کامل بروکراسی اداری و کاغذ بازی های متداول در بیمه ایران شده ایم و روند هوشمند سازی تجاری در شرکت بسرعت در حال پیگیری است. ما همچنین برای در اختیارگذاشتن این دستآوردها به کل صنعت بیمه کشور اعلام آمادگی کرده ایم. بیمه ایران همان طور که در شورای عالی بیمه اعلام کرده است آمادگی دارد این نرم افزارها و اپلیکیشن ها را به طور رایگان در اختیار صنعت بیمه قرار دهد تا بابی باشد برای آغاز تعاملات گسترده تر شرکت های بیمه کشور در جهت هم افزایی و استفاده از ظرفیت های یکدیگر تا از موازی کاری ها هم کاسته شود.
شریفی در تشریح جزییات مهمی از عملکرد و توفیقات بیمه ایران گفت: سال قبل موفق شدیم مبلغی حدود 30 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کنیم که در واقع به معنای پرداخت میانگین روزانه 80 میلیاد و 600 میلیون تومان بابت جبران خسارت مردم است.
مدیر عامل بیمه ایران با اشاره به صدور بخشنامه ای به منظور پرداخت فوری 50 درصد خسارت های بزرگ و با مبالغ سنگین به زیاندیدگان حقیقی یا حقوقی به صورت علی الحساب افزود: بر اساس شیوه نامه ای که ابلاغ کرده ایم، پرداخت خسارت به موقع از سوی شعب پرداخت خسارت، یکی از شاخص های مهم ارزیابی عملکرد و امتیاز دهی به شعب بیمه ایران در سراسر کشور است.
رییس هیات مدیره بیمه ایران البته بیمه ایران با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی در زمینه بیمه درمان که چندی پیش رو نمایی شد. اضافه کرد: به این ترتیب مردم عزیز بیمه گذار در رشته بیمه های درمانی دیگر نیازی به حضور فیزیکی در هیچ یک از شعب ندارند و می توانند از منزل اعلام خسارت کرده و با بارگذاری مدارک و اسناد خود ظزف کمتر از 5 روز خسارت شان را دریافت کنند. البته با تمهیدات پیش بینی شده، بزودی این زمان به 2 تا حداکثر 3 روز کاهش خواهد یافت که اتفاق خوبی در مسیر آشتی مردم با صنعت بیمه به حساب می آید.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به رشد شاخص های عمده اقتصادی در بیمه ایران، افزود: تمامی اقدامات مردم پسند و اصولی بیمه ایران منجر شد که به طور مثال در سه ماهه امسال با تلاش تمامی همکارانم در سراسر کشور، شاهد رشد شگفت انگیز 62 درصدی تولید حق بیمه باشیم. بیمه ایران در سال 1401 نسبت به سال 1400 نیز معادل 35 درصد رشد حق بیمه داشته است. همچنین در زمینه ریکاوری مطالبات معادل 125 درصد رشد داشتیم که منجر به 386 میلیارد تومان درآمد شد.
شریفی در ادامه با اشاره به توانمندی مالی بسیار خوب بیمه ایران گفت: میزان توانگری مالی بیمه ایران بر اساس آخرین ارزیابی و اعلام بیمه مرکزی ایران از 111 به 134 افزایش یافته است.
وی در باره زیان انباشته شرکت با اشاره به آغاز روند رو به کاهش آن اظهار کرد: زیان انباشته بیمه ایران تا پایان سال 1400 معادل 8931 میلیارد تومان بوده است که در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1401 به 8836 میلیارد تومان کاهش یافته است. سال قبل همچنین معادل 130 میلیارذ تومان سود نصیب شرکت شد.
بنا به این گزارش، در پایان این نشست رسانه ای که با حضور خدامی معاون حقوقی و هماهنگی امور استانها، شعب و نمایندگی ها، سلامی سرپرست معاونت برنامه ریزی و نوآوری، رمضان پور سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع و سیاح مدیر کل روابط عمومی بیمه ایران برگزار شد، مدیر عامل و معاونان ایشان به سوالات خبرنگاران به شرح زیر پاسخ دادند:
- خوشبختانه در سال گذشته و بهار امسال شاهد پررنگ تر شدن نقش صنعت بیمه در زندگی مردم و اقتصاد ملی کشور بوده ایم.
- یکی از مسائل مهمی که بیمه ایران بشدت پیگیری می کند توسعه ارتباطات دو جانبه با شرکت های دانش بنیان است. در این زمینه شرکت دانش بنیان سیمرغ در بیمه ایران تشکیل شده و ما در بیمه ایران از نگاه و دانش نخبگان فعال در این حوزه استقبال می کنیم.
-سامانه بیمه ایران من در واقع جایگزین سامانه یکپارچه «کور اینشورنس» شده و در ادامه به پنجره هوشمند دولت متصل شده و قابل دسترس برای تمامی هموطنان عزیز است و ذی نفعان بدون اتلاف زمان و با حذف بروکراسی اداری بسرعت خدمات مورد نیازشان را دریافت می کنند. این سامانه در حال توسعه است- شرکت سهامی بیمه ایران نمایندگی هایی در کشورهای مختلف از جمله امارات متحده عربی، عمان، جده ، ریاض و بحرین دارد که برخی از آنها در حال فعالیت و تعدادی دیگر در حال تعلیق هستند. در باره شرکت بیمه ایران و انگلیس که دفتر آن در شهر لندن واقع شده است اخیرا شایعاتی رواج یافته که درست نیست. این شرکت عملیات اتکایی انجام می داده است و وضعیت فعلی آن این است که در حال تسویه حساب است. ممکن است در آینده بسته شود یا بنا به سیاست های دولت به فعالیت هایش ادامه دهد، اما در حال حاضر در حال تسویه حساب با برخی از مشتریان است.کل کارمندان آن 2 کارمند بازنشسته بیمه ایران و 3 کارمند بومی است.
- مطالبات معوق بیمه ایران بابت بیمه نامه های صفر کیلومتر بسیار ناچیز است.
- تاسیس بانک توسط بیمه ایران بر خلاف قانون و اساسنامه شرکت است و چنین اقدامی صورت نخواهد گرفت.
- یکی از مسائلی که از جانب بازار احساس نیاز می شد بیمه تکافل و قرار است صنعت بیمه در این زمینه حرکت های جدی انجام دهد.بیمه ایران مدلی پیشرفته را در زمینه بیمه تکافل طراحی و ارائه کرده که به تایی پژوهشکده بیمه نیز رسیده است و بزودی خبرهای خوبی را در این رابط با هموطنان عزیز در میان خواهیم گذاشت.
- در زمینه توسعه روابط بین المللی بیمه ای اخیرا حرکتهای خوبی آغاز شده که در صورت تکمیل اطلاع رسانی خواهد شد.
سهم بیمه ایران از بازار بیمه کشور در پایان سال مالی 1401 به صورت مدیریت شده و با بهینه سازی پرتفوی و نیز با پرهیز از رشد هیجانی به 27 و یک دهم درصد رسیده است.