معرفی 3 اثر برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مسجد مقدس جمکران

«دیدار با مسجد زیبای جمکران»، «مامان من گم شده» و «گنجشکک و حوض آرزوها» آثاری هستند که در قالب قصه، کودکان و نوجوانان را با فضای مسجد مقدس جمکران آشنا می‌کند.

تصویر معرفی 3 اثر برای آشنایی کودکان و نوجوانان با مسجد مقدس جمکران

به گزارش سایت خبری پرسون، سی‌ام مرداد سال ۱۳۴۸ مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌اُمین نشست این سازمان، این روز به نام «روز جهانی مسجد» نامگذاری شد.

رهبر معظم انقلاب در کلامی درباره این روز می‌فرمایند: فراموش نکنیم که «روز مسجد» اساساً یک روز انقلابی است؛ یعنی تشکیل این روز و تعیین این روز که به خواست و مطالبه‌ جمهوری اسلامی بود و در سازمان کنفرانس اسلامی به‌عنوان «روز مسجد» تصویب شد، به‌مناسبت آتش زدن مسجدالاقصی است؛ به‌مناسبت مقابله‌ با دشمن صهیونیست است؛ اساس این روز یک چنین اساسی است؛ با این نگاه به روز مسجد نگاه کنید و حرکت را در این مسیر قرار بدهید.

مسجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان همواره حفظ کرده است. یکی از این مساجد که قدمتی طولانی دارد و به دستور امام زمان(عج) ساخته شده و در سال‌های پس از انقلاب به پایگاهی مهدوی ـ انقلابی تبدیل شده است، «مسجد مقدس جمکران» است.

انتشارات کتاب جمکران در سال‌های اخیر برای افزایش ارتباط و علاقه کودکان و نوجوانان به مسجد مقدس جمکران و شناخت بیشتر این مکان مقدس، اقدام به چاپ آثاری داستانی با این موضوع کرده است.

در زیر با سه اثری که در قالب قصه کودکان را به فضای ملکوتی مسجد مقدس جمکران می برد، آشنا می‌شویم:

«دیدار با مسجد زیبای جمکران»: این کتاب داستان دستور امام زمان (عج) را برای ساخت مسجد مقدس جمکران برای بچه‌ها بازگو می‌کند. با نوجوانی که به زیارت شهر قم و این مسجد آمده است همراه می‌شویم تا در با سفری کوتاه در تاریخ از زبان شخصیت‌های اصلی، داستان ساخت مسجد مقدس جمکران را بشنویم؛ شخصیت‌هایی مثل حسن مثله جمکرانی، علی منذر، سید ابوالحسن الرضا و حسن بن مسلم.

کتاب «دیدار با مسجد زیبای جمکران» به قلم «مجید ملامحمدی» و با تصویرگری «مهدیه قاسمی» توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده، و اخیرا به چاپ سوم خود رسیده است.

«مامان من گم شده»: این کتاب نوشته «مریم بصیری» و با تصویرگری «غزاله باروتیان» درباره نوزادی است که مادرش را در مسجد مقدس جمکران گم کرده است. افراد مختلفی می‌خواهند مادر او را پیدا کنند ولی موفق نمی‌شوند. اما یک مرد مهربان نورانی او را پیدا می‌کند و نزد مادرش که در بهداری مسجد بستری شده می‌برد.

این کتاب که برای گروه سنی کودک نوشته شده و در مورد عنایت‌های امام زمان (عج) است، اخیرا به چاپ دوم خود رسیده است.

«گنجشکک و حوض آرزوها»: این کتاب ماجرای یک گنجشک را روایت می‌کند که به دنبال حوض آروزهایی که شنیده است می‌گردد و سفری را شروع می‌کند. در طول سفر خطرها و ماجراهای زیادی برای به وجود می‌آید تا به مسجد گنبد فیروزه‌ای می‌رسد، در آن جا متوجه می‌شود که حوض آرزوها وجود ندارد و این جا محل رفت و آمد مرد مهربان است.

کتاب «گنجشکک و حوض آرزوها» به قلم «سمیه علی نقی پور» و با تصویرگری «مریم ناجی» برای مخاطب کودک گروه سنی پیش دبستانی و دبستان نوشته شده است و آن‌ها را با مسجد مقدس جمکران و امام زمان (عج) آشنا می‌کند.

منبع: فارس

507600