افزایش هزینه تولید کاغذ ایرانی

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کارخانه‌های تولید کاغذ با افزایش هزینه تولید مواجه هستند، گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت پیشنهادی را اعلام کرده است و برای نهایی شدن قیمت منتظر تشکیل جلسه برای تنظیم بازار هستیم.
تصویر افزایش هزینه تولید کاغذ ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، یاسر احمدوند با اعلام اینکه شرایط تولید کاغذ در ایران نسبت به سال گذشته بهتر است، درباره اقدامات اخیر کارخانه‌های تولید کاغذ به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: در کارخانه تولید کاغذ مازندران هم طبق اعلام مدیرعامل این کارخانه، افزایش جدی در تولید کاغذ شکل گرفته است. کاغذ ایرانی مانند سابق در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش قیمتی که در تمام بخش‌های بازار اتفاق افتاده است، ادامه داد: در کارخانه‌های تولید کاغذ با افزایش هزینه تولید مواجه بودیم. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت پیشنهادی را اعلام کرده است و برای نهایی شدن قیمت منتظر تشکیل جلسه برای تنظیم بازار هستیم.

به گفته او مذاکرات میان کارخانه تولید کاغذ مازندران و وزرات آموزش و پرورش در حال انجام است. تلاش برای تامین کل نیاز به کاغذ برای کتاب درسی توسط این کارخانه ادامه دارد.

هزینه بخش تولید محتوای کتاب قابلیت ارزیابی دقیق مالی ندارد

احمدوند چاپ جمله‌ای برای اطلاع‌رسانی درباره ایرانی بودن کتاب را الزامی ندانست و توضیح داد: چاپ چنین جمله‌ای یا چاپ نشدن آن در کتاب در اختیار ناشر است؛ زیرا با توجه به رقابتی که در بازار وجود دارد، اگر بهای کتاب ناشر پایین بیاید، این مساله حتما در تعیین قیمت مناسب‌تر لحاظ خواهدشد. باید توجه داشت فرآیند بهای تمام شده کتاب صرفا مربوط به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن نیست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کاغذ بخشی از هزینه‌های تولید کتاب است، افزود: بخش عظیم قیمت کتاب برای بخش تولید محتوا است، که قابلیت ارزیابی دقیق مالی ندارد. بنابراین طبق روالی که وجود دارد و به نظر من روال درستی است، قیمت‌گذاری باید توسط ناشر انجام و توسط بازار نسبت به آن واکنش نشان داده شود.

او تاکید کرد: اگر در جایی با قیمت غیرواقعی مواجه باشیم، یا تسهیلاتی ارائه شود که توقع می‌رود در قیمت کتاب تاثیر داشته باشد وزارت فرهنگ و ارشاد در آن قسمت نظارت خواهدکرد.

علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ظریفیان بودیم

احمدوند درباره تغییر مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: محمدحسین ظریفیان به عنوان عضو هیات علمی باید فرصتی را برای دانشگاه اختصاص می‌داد. طبیعتا لازم بود که فردی در آن جایگاه قرار بگیرد و بتواند برای این مسئولیت فرصت کامل بگذارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ظریفیان بودیم اما او ترجیح داد که فرد دیگری که بتواند تمرکز اصلی‌اش را در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بگذارد، این مسئولیت را برعهده بگیرد.

به گفته او ظریفیان به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده است و از خدمات او استفاده می‌شود.

منبع: ایرنا

506446