قیمت کاغذ کاهش یافت

طی روزهای اخیر کاهش قیمت جهانی کاغذ، تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ و ورود اجناس جدید به بازار سبب کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات نسبی در بازار کاغذ شده است

تصویر قیمت کاغذ کاهش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، نوسان قیمت کاغذ بخش جدایی‌ناپذیر و همیشگی این‌ سال‌های صنعت نشر کشور بوده است که نتیجه نهایی آن بالا و پایین شدن قیمت‌ کتاب‌ها و سایر تولیدات این حوزه است. البته در سال‌های اخیر با توجه به نوسانات قیمت ارز، اغلب شاهد افزایش قیمت این کالای ضروری بوده‌ایم. اما این روزها اخبار کاهش قیمت کاغذ، نویدبخش آغاز روند تازه‌ای در رونق‌بخشی و خروج بازار چاپ و نشر کشور از رکود است. در راستای بررسی ابعاد این موضوع با حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت‌وگو کرده‌ایم.

حمایت دولت از تجار؛ ثبات قیمت‌ها در بازار

حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا عنوان کرد: در حال حاضر هر بند کاغذ تحریر 70گرمی، 100در70 به‌بهای یک‌میلیون ‌و200هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که در ابتدای سال قیمت آن به یک میلیون و 600هزار تومان هم رسید و به‌طور نسبی هر ‌ماه 100هزار تومان کاهش قیمت وجود داشته است. در کنار کاهش قیمت کاغذ، عدم‌تغییر در بهای سایر ملزومات چاپ و نشر از جمله مرکب، زینک، چسب صحافی و الکل ایزوپروپیل در بازگشت ثبات و آرامش نسبی به بازار، نقش مؤثری داشته است. نیکدل در پاسخ به این پرسش که عامل اصلی در روند کاهشی قیمت کاغذ و حفظ ثبات بازار چاپ و نشر کشور چیست، افزود:80درصد از کاغذ تولیدات صنعت نشر ما توسط واردات تامین می‌شود و 20درصد تولید داخلی کشور، شامل کاغذ 75گرمی مازندران و پارس می‌شود که برای تهیه کتب درسی به‌ کار می‌رود میزان تولیدی در حدود 40تا50 هزار تن در سال است که جوابگوی نیاز کاغذ کشور نیست. البته با توجه به نیاز ضروری کشور به واردات کاغذ، نظم و ثبات این بازار وابسته به اقدامات درست و بموقع تجار ایرانی است و این امر زمانی محقق می‌شود که با حمایت دولت و تخصیص ارز دست تجار ما باز باشد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در ماه‌های اخیر و ورود وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و بانک مرکزی به این مسئله، این ارز تخصیص داده شد و در کنار کاهش 100 تا 150دلاری قیمت جهانی هرتن کاغذ، شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار کاغذ و مقوای کشور بوده‌ایم. همچنین پیش‌بینی می‌شود این روند تا حدود 50 تا 100هزار تومان دیگر ادامه داشته باشد. تأکید می‌کنم حتی اگر کاهش قیمت جهانی کاغذ ادامه داشته باشد، ولی ارز دولتی به تجار ما تخصیص داده نشود، ما همچنان در بازار کاغذ با مشکل مواجه خواهیم شد.

کاغذ، کالای استراتژیک

وی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس تغییرات بازار نشر و کتاب چه سمت و سویی خواهد داشت، عنوان کرد: با این روند که ما پیش‌بینی می‌کنیم و به شرط ثبات قیمت جهانی کاغذ و ادامه تخصیص ارز از طرف دولت به واردکنندگان کاغذ، شاهد افزایش قیمت نبوده و حتی همچنان شاهد روند کاهشی قیمت‌ها خواهیم بود. نیکدل افزود: کاغذ، یک کالای اساسی و استراتژیک است و لزوم توجه و تمرکز بر ساماندهی بازار کاغذ کشور بر کسی پوشیده نیست و از آنجا که بسیاری از تولیدکنندگان ما در بحث مواد اولیه به کاغذ احتیاج دارند، نه‌تنها صنعت چاپ و نشر بلکه سایر صنایع به‌عنوان نمونه صنایع بسته‌بندی نیازمند این کالای ضروری هستند و رونق و شکوفایی واردات تأثیر مستقیم در تولید این صنایع و برآورده شدن نیاز بازار خواهد داشت.

بهای کاغذ منصفانه و منطقی

در بحث ضروری بودن این کالا به‌عنوان مثال می‌توان گفت فرزند من اگر بدون تغذیه و مواد خوراکی به مدرسه برود امکان‌پذیر است، ولی بدون کاغذ و کتاب خیر، پس با توجه به سطح درآمد اقشار مختلف، اهمیت پایین آمدن قیمت چنین اقلام ضروری روشن‌تر می‌شود. خوشبختانه در شرایط به‌وجود آمده قیمت یک بسته کاغذA4 از بسته‌ای 185هزار تومان به 140هزار تومان کاهش یافته است و می‌توان گفت قیمت کنونی کاغذ نسبت به سایر اقلام ضروری، قیمت منطقی‌ و منصفانه‌ای دارد.

منبع: همشهری آنلاین

506976