روزهای پر رونق سینماهای ایتالیا

باکس آفیس ایتالیا بالاخره با افزایش استقبال در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به زندگی بازگشت.
تصویر روزهای پر رونق سینماهای ایتالیا

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از اسکرین، فروش گیشه سینماهای ایتالیا بالاخره در حال بازگشت به مسیر عادی است و از رکود پس از همه‌گیری فاصله می‌گیرد.

بر مبنای آمار ارایه شده سینماداران ایتالیایی در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ فروشی برابر ۲۲۱.۴ میلیون یورو را ثبت کرده‌اند که ۵۷.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

کارشناسان این موفقیت را به دلیل اکران فهرستی از فیلم‌های پرمخاطب، جذب مخاطبان جوان‌تر، اکران‌های تابستانی بیشتر و ابتکارات دولتی در حمایت از سینما می‌دانند. شمار بلیت‌های فروخته شده در نیمه اول سال به ۳۱.۶ میلیون نفر رسید که ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.

با همه اینها هنوز فروش باکس آفیس ایتالیا در مقایسه با دوران پیش از همه‌گیری پایین و ۲۷.۹ درصد کمتر از میانگین ثبت شده در نیمه نخست دوره ۲۰۱۷-۲۰۱۹ است. تعداد بلیت‌های فروخته شده هم ۳۵ درصد کمتر است.

فیلم «برادران سوپر ماریو» محصول یونیورسال با فروش ۲۰.۳ میلیون یورو پرفروش‌ترین فیلم نیمه نخست سال ۲۰۲۳ بود و پس از آن فیلم «سریع ایکس» از یونیورسال با فروش ۱۸.۵ میلیون یورو و فیلم «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با ۱۷.۲ میلیون یورو قرار گرفتند.

پائولو دل بروکو از مدیران سینمایی ایتالیا هم این آمار را نشانه بهبود حال سینمای کشورش دانست و گفت: با پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه انتظار می‌رود سال ۲۰۲۳ حدود ۶۵ میلیون بلیت فروخته شود. هدف ابتدایی فروش ۷۰ میلیون بلیت بود که هرچند چالش برانگیز است، اما دست نیافتنی نیست.

با این حال ماریو لورینی رئیس «آنک» بزرگترین انجمن اتحادیه اروپا، گفت: ما هنوز به سطح برخی از مهم‌ترین بازارهای اروپایی نرسیده‌ایم، اما باید گفت که برخی از بلاک‌باسترها در ایتالیا بیشتر از برخی بازارهای دیگر می‌فروشند.

داده‌های اولیه ماه جولای نشان می‌دهد «باربی» ۷.۷ میلیون یورو در اولین آخر هفته اکرانش فروخت و بیش از ۹۹۲ هزار نفر در ۳ روز برای تماشای فیلم کمدی گرتا گرویگ راهی سینماها شدند.

سینماهای ایتالیا پس از کووید به شدت ضربه خوردند، به طوری که باکس آفیس سال ۲۰۲۲ با افت ۴۸.۲ درصدی به رقم ۳۰۶.۶ میلیون یورو رسید. میزان بلیت‌های فروخته شده سال ۲۰۲۲ هم در مقایسه با دوره ۳ ساله قبل از همه گیری کووید ۵۱.۶ درصد کاهش یافت.

یکی از دلایل موفقیت فعلی باکس آفیس ایتالیا، برگزاری رویدادها و جلسات با گروه‌های سینمایی و کارگردانان است که موجب بالارفتن شمار تماشاگران جوان شده است.

506271