شگفتی‌ساز شدن ژانر کمدی در اکران تابستانه

درحالی که فقط ۲۴ ساعت از آغاز اکران تابستانه سینماهای کشور گذشته، بررسی عملکرد فروش ۷ فیلم جدید اکران شده نشان می‌دهد؛ ممکن است این دور از اکران ۱۴۰۲ نیز شاهد شگفتی‌ساز شدن ژانر کمدی باشیم.
تصویر شگفتی‌ساز شدن ژانر کمدی در اکران تابستانه

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از رکورد شکنی‌های فسیل در برنامه اکران بهاره سینماهای کشور با فروش بیش از 150 میلیارد تومانی؛ ورود 7 فیلم جدید سینمایی به عنوان آغاز زودهنگام اکران تابستانه سینمای ایران نوید نفسی تازه در گیشه‌ها داد، تا این فیلم‌ها بتوانند موتور گرم شده گیشه‌ها در فصل بهار را با گرمتر شدن هوا در تابستان دوباره شتاب دهند.

به این ترتیب از دیروز چهارشنبه 17 خردادماه 1402 با نصب بنرها و پوسترهای 7 فیلم جدید ارثیه فامیلی، تصور، نگهبان شب، مصلحت، عروسی مردم، شهر هرت و کت چرمی در سینماهای کشور و همچنین به نمایش درآمدن پوسترهای همین فیلم‌ها در سامانه سمفا به عنوان مرجع تهیه بلیت سینماهای ایران، رسماً اکران تابستانه سینماها با فیلم‌های جدید در ژانرهای مختلف آغاز شد.

این درحالی است که از ابتدای هفته گذشته و پس از تایید مجوز اکران فیلم‌های یاد شده منتقدان سینما و البته اهالی هنر هفتم کشورمان با گمانه‌زنی‌های مختلف نسبت به عملکرد هر یک از این فیلم‌ها اظهار نظر کردند، گروهی با اشاره به عملکرد قابل قبول فسیل در فهرست اکران بهاره تاکید داشتند که اکنون توجه مخاطبان به ژانر کمدی بیشتر شده و احتمالاً کمدی‌های اکران تابستانه عملکرد مناسبی داشته باشند.

از سوی دیگر گروهی با اشاره به توقیفی بودن مصلحت و عملکرد قابل توجه کت چرمی در جشنواره فیلم فجر براین باورند که این دو فیلم می‌تواند موتور محرکه فروش تابستانه گیشه‌ها باشد و گروهی هم براساس حضور هنرمندان در فیلم‌ها نسبت به عملکرد آنها اظهار نظر کردند و شاهد مثال آن هم جلب نظر گروهی از ‌آنها به فیلم تصور با حضور لیلا حاتمی بود، اما در نهایت برخی هم تاکید داشتند که هنوز برای اظهار نظر زود است و باید حداقل دو هفته منتظر عملکرد فروش فیلم‌های جدید در فهرست اکران سینماها باشیم.

به هرحال اکران تابستانه سینماهای کشور آغاز شد و از صبح روز گذشته در سامانه سمفا و البته گیشه‌ سینماهای سراسر ایران علاقمندان سینما بلیت فیلم مورد نظر خودشان را تهیه کردند و برای تماشای فیلم روی صندلی‌های سالن‌ها نشستند تا براساس آمارهای رسمی ثبت شده در سامانه سمفا در همین روز کل سینمای ایران با جذب 42655 نفر مخاطب برای 2041 سانس اکران فیلم درآمدی معادل 21 میلیارد و 639 میلیون و 740 هزار و 3 ریال برای کل فیلم‌های روی پرده داشته باشد.

این درحالی است که بررسی آماری همین سامانه به عنوان مرجع رسمی اطلاعات فروشی سینماها و فیلم‌های روی پرده کشور نشان می‌دهد در میان 7 فیلم جدید سینماها بهترین عملکرد مربوط به شهرهرت با فروش 8806 قطعه بلیت برای 360 سانس اکران و درآمدی معادل 4 میلیارد و 742 میلیون و 735 هزار ریال بوده است.

همچنین رتبه دوم پرمخاطب‌های اکران تابستان سینماها نیز با فروش 2583 فقره بلیت برای 180 سانس و درآمدی معادل 1 میلیارد و 477 میلیون و 825 هزار ریال نیز در اختیار کت چرمی قرار گرفت و به دنبال آن سومین پرمخاطب تابستانه سینماهای ایران هم عروسی مردم با فروش 2097 بلیت برای 144 سانس و درآمدی معادل 1 میلیارد و 97 میلیون و 175 هزار ریال شناخته شد.

اما چهارمین فیلم پرفروش همین دوره از اکران سینماها در اختیار مصلحت فیلم پرسروصدای اکران تابستانه با فروش 1725 قطعه بلیت برای 91 سانس و درآمدی معادل 821 میلیارد ریال قرار گرفت و به دنبال آن نگهبان شب با فروش 418 قطعه بلیت برای 59 سانس و درآمد 223 میلیون و 250 هزار ریال پنجمین فیلم نخستین روز اکران تابستانه سینماهای کشور شد.

این درحالی است که عملکرد نسبتاً ضعیف فیلم سینمایی تصور با بازی لیلا حاتمی که در جشنواره کن 2022 توجه‌ها را به خود جلب کرده بود با فروش 192 قطعه بلیت برای 23 سانس و درآمدی معادل 112 میلیون و 500 هزار ریال به همراه ارثیه فامیلی با ژانر اجتماعی - کمدی با فروش 25 بلیت برای 6 سانس و درآمدی معادل 14 میلیون و 700 هزار ریال کمی در پیش‌بینی‌ها تغییر ایجاد کرد که شاید اکران تابستانه هم ممکن است مثل رکوردشکنی‌ اکران بهاره باید منتظر اخباری تازه باشیم.

البته شاید در نگاه اول برای پیشبینی‌ عملکرد فیلم اکران تابستان زمان لازم داریم اما با دقت کمی بیشتر نسبت به ضریب اشغال صندلی سانس‌های اکران شده از همین هفت فیلم احتمالاً تصویر واضح تری از آنچه در آینده خواهیم داشت به دست می‌آوریم.

به این ترتیب با درنظر گرفتن تعداد بلیت فروخته شده 7 فیلم تازه وارد فهرست اکران سینماهای ایران به عنوان اکران تابستانی می‌بینیم ارثیه فامیلی با ضریب اشغال صندلی 4.1 نفر به عنوان آخرین فیلم و در پی آن نگهبان شب با ضریب اشغال متوسط 7.08 نفر برای هر سانس اکران شده قرار دارد.

از سوی دیگر تصور که نسبت به دو فیلم قبلی عملکرد بهتری داشته در 23 سانس اکران شده فیلم تنها 8.37 نفر را به طور متوسط در سالن‌های اکران شده به خود دیده است.

اما برای چهار فیلم باقی مانده و جهش آمار ضریب اشغال متوسط صندلی‌ آنها نسبت به 3 فیلم گذشته کاملا معنادار است به صورتی که کت چرمی با ضریب اشغال 14.35 صندلی و عروسی مردم با فاصله‌ای بسیار اندک یعنی 14.56 تماشاگر برای هر سانس داشته و به دنبال‌ این دو فیلم پرسروصدای مصلحت با 18.95 صندلی اشغال شده در هر سانس به صورت متوسط قرار دارد و نهایتاً شهرت با فاصله‌ای کاملاً محسوس نسبت به همه ضریب اشغالی برابر با 24.41 را تجربه کرده است.

به این ترتیب واقعیت امر اینجاست که اگر از تمام احتمالات و عدم تخصیص سانس مناسب به فیلم‌های روی پرده بگذریم شاید شگفتی‌ساز اکران تابستانه نیز فیلمی با ژانر کمدی باشد تا مهر تاییدی براین مدعا باشد که ذائقه مخاطبان سینما تغییر کرده و فروش گیشه‌ها هم نظر تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است تا به این ترتیب کمرنگ شدن سینمای اجتماعی یا سایر ژانرها بیش از گذشته خودنمایی کند.

منبع: تسنیم

488684