آمار فروش سینماهای ایران

سینماهای کشور طی آبان‌ماه، ۴۴ هزار و ۴۴۴ سانس نمایش فیلم داشتند و توانستند از این میزان نمایش، گیشه‌ای ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی داشته باشند.

تصویر آمار فروش سینماهای ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، پیش‌بینی‌ها برای آبان‌ماه سینماها، بسیار مطلوب‌تر از آن‌ چیزی بود که در مهرماه اتفاق افتاد. در شرایطی که طی نخستین روزهای آبان، روند استقبال از فیلم‌ها رشد صعودی به خود گرفته بود، در میانه‌های این ماه، ورق این استقبال برگشت و رکود دامن فیلم‌های در حال نمایش را فراگرفت.

بر پایه این گزارش، ۲۶ فیلم در این ماه به روی پرده رفتند که این تعداد فیلم، در ۴۴ هزار و ۴۴۴ سانس نمایش داده شدند. در این ماه، ۶۲۴ هزار نفر به سینما رفتند که رقمی درحدود ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را روانه گیشه سینماها کردند.

در آبان‌ماه، انیمیشن لوپتو با ۱۳۱ هزار مخاطب، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروخت تا به تنهایی و درحالی‌که نمایش آن، از یازدهم آبان‌ماه شروع شد، در صدر پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم ماه سینمای ایران بایستد.

انفرادی با ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون، پسر دلفینی با ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، ابلق با ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون و دوزیست نیز با ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش، در رده‌های دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های آبان‌ماه قرار دارند.

کمدی اجتماعی بخارست که از ۲۴ آبان به روی پرده رفت، طی یک هفته نمایش خود در آبان‌ماه، ۳۶ هزار مخاطب داشت و توانست با گیشه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی خود، ششمین فیلم پرفروش آبان‌ماه باشد.

حدود ۲ میلیون نفر در آبان به سینما نرفتند

اما ناآرامی‌ها و اغتشاشات، هم‌چنان سایه سنگین خود را بر روی سینما انداخته است و سبب شده تا سینما، به یکی از بزرگ‌ترین متضرران وضعیت کنونی تبدیل شود. اگر بخواهیم روند استقبال مخاطبان از فیلم‌های آبان‌ماه را با ماه‌های عادی امسال مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که شدت خسارات، بیشتر از مهرماه بوده است.

اگر متوسط حضور مخاطب در سه‌شنبه و ۲ روز پایانی هفته را ۱۵۰ هزار نفر و در روزهای عادی ۴۲ هزار نفر در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که اگر ناآرامی‌ها نبود، ۲ میلیون و ۵۵۶ هزار نفر به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند حال آن‌که در آبان‌ماهی که گذشت، تنها ۶۲۴ هزار نفر به سینما رفتند. اغتشاشات آبان‌ماه سبب شد تا سینماها طی این ماه، با کسری ۱ میلیون و ۹۳۲ هزار نفری مخاطب مواجه باشند که اگر متوسط قیمت بلیت سینماها برای امسال را ۳۳ هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که خسارت ریالی به سینماها در این ماه، ۶۳ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان بوده است.

برخی راهکارهای رونق گیشه در آذرماه

اگر این راندمان برای آذرماه نیز به وقوع بپیوندد، بسیاری از سینماها ناچار به تعدیل نیرو خواهند بود که شرایط بسیار وخیمی را برای سینماهای کشور به همراه خواهد داشت بنابراین این انتظار وجود دارد که مدیریت سینمایی کشور با همراهی حاکمیت، توجه ویژه‌ای به یکی از اصلی‌ترین ارکان فرهنگ این کشور داشته باشد. این مدیریت باید ضمن اکران فیلم‌های پرمخاطب در آذرماه، زمینه‌های حضور حداکثری مخاطب در سالن‌های تاریک را فراهم کرده و اجازه ندهند تا مناسباتی چون ناآرامی‌های اجتماعی یا جام جهانی، به عواملی در جهت تهدید سینمای ملی تبدیل شوند.

گرچه امیدواری به نمایش ۲ بازی فوتبال باقی‌مانده تیم ملی کشورمان در سینماها نیز تاحدودی می‌تواند خسارات آبان‌ماه سینماها را پوشش داده و روزنه امیدی برای سینماداران و همه دوستداران سینما باشد.

منبع: ایرنا

428930