کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟ مزایا و معایب انواع کولر

با رسیدن فصل تابستان، موضوع انتخاب کولر اهمیت زیادی پیدا کرده است. باتوجه به اینکه هر یک از انواع کولر، مزایا و معایب خاص خود را دارند، در این مقاله تصمیم داریم درباره کولر آبی و کولر گازی صحبت کنیم. شناخت مزایا کولر آبی  در کنار معایبی که دارد، و همین‌طور آشنایی با ویژگی‌های کولر گازی، می‌تواند کمک کند که انتخاب بهتری داشته باشیم. در این مطلب، تفاوت‌های میان این دو کولر را بررسی می‌کنیم تا بتوانید برای خرید کولر تصمیم هوشمندانه‌تری بگیرید.
تصویر کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟ مزایا و معایب انواع کولر

به گزارش سایت خبری پرسون، با رسیدن فصل تابستان، موضوع انتخاب کولر اهمیت زیادی پیدا کرده است. باتوجه به اینکه هر یک از انواع کولر، مزایا و معایب خاص خود را دارند، در این مقاله تصمیم داریم درباره کولر آبی و کولر گازی صحبت کنیم. شناخت مزایا کولر آبی در کنار معایبی که دارد، و همین‌طور آشنایی با ویژگی‌های کولر گازی، می‌تواند کمک کند که انتخاب بهتری داشته باشیم. در این مطلب، تفاوت‌های میان این دو کولر را بررسی می‌کنیم تا بتوانید برای خرید کولر تصمیم هوشمندانه‌تری بگیرید.

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

هم کولر آبی و هم کولر گازی، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای خرید هر یک از این کولرها، ابتدا باید از مزیت‌ها و عیب‌هایشان آگاهی داشته باشید و سپس خودتان باتوجه‌به شرایطی که دارید، یکی از این دو را انتخاب کنید.

یکی از تفاوت‌های بزرگی که بین این دو کولر وجود دارد، نحوه عملکرد آن‌ها است. کولر آبی از سیستم قدیمی خنک‌کننده هوا و کولرهای گازی، از سیستم‌های جدیدتر و مدرن‌تری استفاده می‌کنند. علاوه‌براین، انتخاب نوع کولر به نوع آب و هوای محل زندگیتان نیز بستگی دارد و در نظر گرفتن نوع آب و هوا یکی از فاکتورهای مهم در حین خرید کولر است.

کولر آبی چطور کار می‌کند؟

شاید بتوان گفت که مزایا کولر آبی، از نحوه کارکرد آن ریشه گرفته است. مراحل کارکرد کولر آبی را می‌توان به شکل زیر شرح داد:

ابتدا پمپ آب کولر، مخزن داخل کولر را پرازآب کرده و سپس این آب را بر روی پوشال‌ها می‌ریزد. در این مرحله پوشال‌ها کاملاً خیس می‌شوند.

در مرحله بعدی، موتور کولر هوای گرم بیرون را به داخل می‌کشد. این هوای گرم بعد از عبور از پوشال خیس، خنک می‌شود.

در نهایت، موتور هوای خنک شده را از طریق کانال‌های تعبیه‌ شده به داخل اتاق‌های خانه هدایت کرده و فضا را خنک می‌کند. تا زمانی که کولر روشن باشد، این چرخه نیز ادامه خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه کارکرد، نحوه سیم‌کشی و نصب کولر آبی می‌توانید مقاله آموزش سیم‌کشی کولر آبی طبق رنگبندی به زبان ساده را مطالعه کنید.

مزایا کولر آبی چیست؟

برای اینکه درباره خرید تصمیم بگیرید، لازم است که ابتدا مزایا کولر آبی را بشناسید و در ادامه آن نیز از معایبش اطلاع داشته باشید. از جمله مزایای که می‌توان برای کولرهای آبی مطرح کرد، موارد زیر هستند:

هزینه خرید مقرون‌ به‌ صرفه؛ قیمت کولر آبی بسیار ارزان‌تر از کولرهای گازی است و به همین دلیل، بسیاری از خانواده‌های ایرانی این مدل را انتخاب می‌کنند.

مناسب برای اقلیم ایران؛ کولرهای آبی برای هوای خشک و گرم بسیار مناسب هستند و در چنین مناطقی بیشترین بازدهی را از خود نشان می‌دهند.

مصرف انرژی کولرهای آبی بسیار کم است. این کولرها حتی اگر برای مدت طولانی هم روشن باشند، هزینه قبض شما را چندان تغییر نخواهند داد.

قطعات و تجهیزات مربوط به کولر آبی دردسترس‌ و نصب این کولرها نیز ساده‌تر است.

معایب کولر آبی چیست؟

کولر آبی نیز معایب خاص خود را دارد. از مهم‌ترین معایب کولر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

این کولرها، مصرف آب زیادی دارند.

بدنه و قطعات کولر آبی در طول زمان دچار پوسیدگی و زنگ‌زدگی می‌شود.

هرسال باید پوشال‌های آن‌ها را تعویض و آن‌ها را سرویس کرد.

توان خنک‌کردن آن‌ها به نسبت کولر گازی پایین‌تر است.

نمی‌توان برای مناطق با رطوبت بالا از آن‌ها استفاده کرد.

کولر گازی چطور کار می‌کند؟

حال که معایب و مزایا کولر آبی را می‌دانیم، بد نیست به سراغ کولر گازی هم برویم. این دسته از کولرها ساختار مدرن‌تری دارند و عملکردشان پیچیده‌تر است. نحوه کارکرد این کولرها را می‌توان در مراحل زیر خلاصه کرد:

این کولرها دارای مخزن گاز مخصوص هستند. با روشن‌کردن کولر، کمپرسور گاز را مکیده، فشار و دمای گاز را افزایش می‌دهد.

این گاز سپس به مایع تبدیل می‌شود. علتش نیز آن است که دمای گاز با دمای هوای بیرون اختلاف دارد.

این مایع درون لوله‌های مخصوص کولر جریان پیدا می‌کند، حرارت را جذب کرده و خنک می‌شود. همین چرخه در نهایت می‌تواند باعث خنک ‌شدن فضای خانه شود.

مزایای کولر گازی چیست؟

برای تصمیم‌گیری بهتر، علاوه بر مزایا کولر آبی، باید مزایای نوع گازی کولر را نیز بدانیم. از جمله مزایای استفاده از این نوع کولرها، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

توانایی خنک‌ کنندگی این کولرها بسیار بیشتر است و می‌توانند محیط را در مدت‌زمان کمتری خنک کنند.

این کولرها برای استفاده در مناطق شرجی و مرطوب ایده‌آل هستند؛ زیرا باعث ایجاد رطوبت در فضا نمی‌شوند.

این کولرها می‌توانند هوای درون اتاق را به جریان درآورند و آن را با هوای بیرون تعویض کنند.

این کولرها بسیار بی‌صدا یا بسیار کم‌صدا هستند و مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند.

معایب کولر گازی چیست؟

و در نهایت، برای داشتن یک انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تر، باید معایب کولر گازی را نیز بدانید. برای کولرهای گازی، معایب کمتری را مطرح کرده‌اند، اما همین چند مورد محدود هم می‌تواند تأثیر مهمی در تصمیم خرید شما داشته باشد. از جمله مهم‌ترین معایب خرید این کولرها، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

قیمت خرید کولر گازی بسیار بالا است.

قطعات کولرهای گازی در صورت نیاز به تعویض، کمیاب هستند.

مصرف برق کولرهای گازی بسیار زیاد است.

برخی از متخصصان باور دارند که این کولرها برای محیط ‌زیست ضرر دارند.

خرید تجهیزات تهویه‌مطبوع از دکتر تامین

در این مقاله از مزایا کولر آبی و گازی و همین‌طور از معایب خرید آن‌ها گفتیم. تفاوت‌های این دو کولر را در کنار هم بررسی کردیم و دانستیم که خرید هر یک، به شرایط شما و محل زندگیتان بستگی دارد. اگر برای خرید انواع کولر گازی یا آبی به دنبال مرجعی مطمئن هستید، پیشنهاد ما به شما، مجموعه دکتر تامین است.

دکتر تامین، سامانه فروش انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی است و شما می‌توانید تمام لوازم مورد نیاز برای ساخت یا بازسازی ساختمان و همچنین کلیه تجهیزات سرمایش و گرایش را از طریق این مجموعه تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت انواع کولر مانند کولر سلولزی انرژی ۸۰۰۰ ، می‌توانید به وب‌‌سایت این مجموعه در آدرس اینترنتی «www.DrTamin.com» مراجعه فرمایید.

492280