نظافت دریچه کولر خانه

در ادامه نحوۀ تمیز کردن کانال کولر و لوازمی که برای انجامش احتیاج داریم را بررسی می‌کنیم.
تصویر نظافت دریچه کولر خانه

به گزارش سایت خبری پرسون، بسیاری از افراد آنقدر که سراغ سرویس و تمیزکاری خود کولر می‌روند، تمیزکاری دریچۀ کولر را فراموش می‌کنند. کانال و دریچۀ کولر به عنوان آخرین بخش از یک مجموعۀ کولر آبی می‌تواند تاثیر بالایی روی کیفیت باد تولید شده توسط کولر و حتی راندمان کاری آن بگذارد. علاوه بر این ظاهر دریچۀ کولر که در هر اتاق و بخش خانه به چشم می‌آید و باید تمیز باشد.

در ادامه نحوۀ تمیز کردن کانال کولر و لوازمی که برای انجامش احتیاج داریم را بررسی می‌کنیم.

نظافت دریچه کولر چه اهمیتی دارد؟

هر چقدر هم که شما داخل کولر آبی خود را به خوبی تمیز کرده باشید، باز هم در هوای آلودۀ امروز که تقریبا شهر کرج از آن در امان نیست، گرد و خاک و دوده به کانال‌ها نفوذ می‌کند و شما ناچار به تمیز کردن آن خواهید شد.

دریچۀ کولر از یک سمت در نمای بیرونی قرار دارد و کثیف بودن نمای زشتی به اتاق‌ها می‌دهد. به خصوص اگر مدت زمان زیادی از تمیز کردن دریچۀ کولر گذشته و پشت آن حشرات مرده، گرد و خاک بسیار و دوده هم مانده باشد.

علاوه بر این، اگر حجم گرفتگی و کثیفی بالا بوده و به عبارتی دریچۀ کولر گرفته باشد، به موتور دستگاه فشار وارد شده و بهره‌وری آن را کاهش می‌دهد.

چگونه نظافت دریچه کولر خانه را انجام دهیم؟

در وهلۀ اول باید ابزار مورد نیاز برای تمیز کردن را آماده کنید که شامل چهارپایه، جاروبرقی، پیچ گوشتی، آب، مایع شوینده و یک میلۀ بلند می‌شود.

  1. ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که کولر خاموش است. این کار هم از نظر ایمنی اهمیت دارد و هم مانع ریختن گرد و خاک روی صورت شما هنگام پاک کردن دریچۀ کولر می‌شود.
  2. برای تمیز کردن دریچه کولر خانه ابتدا باید محافظ آن را با پیچ گوشتی باز کنید؛ اما بهتر است قبل از این کار تمام پره‌های آن را نیز با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و خاک جمع‌شده به بیرون نریزد. نکتۀ بسیار مهم در این مرحله این است که دریچۀ کولر بسیاری از خانه‌ها اصلا قابلیت جداشدن ندارد و شما باید همۀ مراحل تمیزکاری را بدون بازکردن آن انجام دهید.
  3. اگر محافظ قابل جداشدن بود، آن را جدا کنید و زیر آب و با مواد شوینده بشویید و اطمینان حاصل کنید که همه قسمت‌های آن شسته شده است. در غیر این صورت باید بوسیلۀ یک میله و یک پارچۀ نم‌دار آن را تمیز کنید و گرد و خاکش را بگیرد.
  4. در صورتی که دریچۀ کولر شما جداشدنی بود، با استفاده از سری‌های مختلف جاروبرقی تا جایی که می‌شود داخل کانال را جارو کنید و همۀ گرد و خاک و دوده‌ها را جمع کنید.
  5. پس از جاروکشیدن داخل کانال، در این مرحله حتما باید فضای داخلی دریچه را با یک دستمال مرطوب چندین بار تمیز کنید تا تمام گرد و خاک جمع‌آوری شود. استفاده از تمیزکننده‌های چندمنظوره می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند.
  6. در نهایت هم محافظ را سرجایش بگذارید و پیچ‌های آن را ببندید.

البته بسیاری از ما ایرانی‌ها عادت به چسباندن توری به دریچۀ کولر داریم تا مانع ورود حشرات موذی علی الخصوص سوسک شویم. پس اگر روی دریچۀ کولر توری زده‌اید، قبل از هر چیزی باید توری را به آرامی جدا کنید و سپس مراحل تمیزکاری را پیش ببرید.

بهتر است سالی یک تا دو بار دریچه‌های کولر را تمیز کنید و این میزان شاید برای خانه‌هایی که در شهرهای صنعتی هستند یا در مکان‌هایی هستند که تحت تاثیر ریزگردها قرار می‌گیرند، بیشتر هم بشود. اگر مشغله‌های زندگی فرصت کافی برای انجام این امور به شما نمی‌دهد پیشنهاد می‌کنیم از سرویس‌های نظافت منزل کرج استفاده کنید.

تمیز کردن سایر بخش‌های کولر

اینکه دریچۀ کولر خانۀ شما زود به زود گرد و خاک را به خودش جمع می‌کند معمولا به قسمت‌های دیگر کولر مربوط است. از آنجا که در فصول گرم سال، کولر دائما روشن است، گرد و خاک زیادی به قسمت اصلی آن نفوذ می‌کند و این گرد و خاک در ادامه به دریچه‌ها و سپس خود خانه منتقل می‌شود، به خصوص اگر کولر در فاصلۀ نزدیکی از خانه باشد، مثلا در بالکن به جای پشت بام.

پس برای اینکه پیشاپیش مانع کثیف شدن درچۀ کولر شوید سراغ تمیز کردن سایر بخش‌های کولر بروید:

  • حلزونی کولر: به قسمت میانی در کولر که پروانه و تسمه در آن قرار می‌گیرد حلزونی می‌گویند و به خاطر چرخش دائمی آن‌ها، به شدت مستعد جذب گرد و خاک هستند و تمیز کردنشان به شکل منظم و مداوم می‌تواند تاثیر بالایی روی کاهش ذرات وارد شدن به خانه داشته باشد.
  • برزنت و کانال کولر: بسیاری از کولرها قبل بوسیلۀ یک تکه برزنت به کانال متصل شده‌اند و این برزنت در طول زمان به خودش گرد و خاک جذب می‌کند. همچنین اگر دسترسی به کانال کولر دارید، تمیز کردن داخل کانال هم به شکل آشکاری روی کاهش حجم گرد و خاک تاثیرگذار خواهد بود.
  • پوشال: شاید اولین چیزی که هنگام سرویس کولر به دنبالش می‌رویم، تعویض پوشال باشد. تعویض سالیانه و اطمینان از تمیز و سالم بودن پوشال‌ها هم می‌تواند میزان ورود گرد و خاک منازل شهر کرج را کاهش دهد.

منبع: آچاره

597490