به گزارش سایت خبری پرسون، در اوایل آخرین ماه سال ۱۳۹۸، مدیرعامل وقت شرکت ایران خودرو، فرشاد مقیمی، برای اولین بار پروژه کراس اوور K125 را معرفی کرد. بر اساس برنامهریزیهای آن زمان، این خودرو قرار بود از اوایل بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه شود. اما در تیرماه سال ۱۳۹۹، اعلام شد که پروژه K125 با عمق داخلیسازی ۹۰ درصد، تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است.
موتور این خودرو از نسل جدید EF7 پلاس توربوشارژ استفاده میکند و گیربکس آن شش سرعته است. انتقال قدرت از طریق دستی و یا اتوماتیک انجام میشود. پلتفرم این خودرو، پلتفرم خودروی تاراست است که در ابعاد و مشخصات کاملاً تغییر کرده و به یک پلتفرم جدید تبدیل شده است.
در ماه شهریور سال ۱۴۰۰، مدیر طراحی پروژه خودروی کراساوور ایرانخودرو، با اعلام اینکه پس از بررسی پلتفرمهای مختلف، تصمیم گرفته شده که پلتفرم خودروی تارا به عنوان پلتفرم پایه برای توسعه خودروی CUV انتخاب شود، اعلام کرد که مرحله تعریف و هدفگذاری این پروژه به پایان رسیده و در حال حاضر در مرحله طراحی قرار دارد. او اضافه کرد که پروژه در ادامه وارد مراحل صحه گذاری و صنعتیسازی خواهد شد و به زودی نمونه اولیه خودروی K125 رونمایی خواهد شد. این محصول در پایان سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.
وعده عرضه و تولید انبوه خودروی K125 توسط مدیران قبلی ایرانخودرو، در زمان مشخص شده به اجرا نرسید. در نهایت، مدیرعامل فعلی این شرکت، مهدی خطیبی، در یک مراسم در آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که تولید خودروی کراساووری ریرا K125 که در حال حاضر در مرحله تست تصادف قرار دارد و تولید صنعتی آن آغاز شده است، در اردیبهشت و حداکثر خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. با این حال، وعده عرضه محصول این پروژه به زمستان سال جاری موکول شده است.
خودرویی با استاندارد ۸۵ گانه
در کارگاه آشنایی با آپشنها و فیچرهای روز دنیا برای خودروی کراساوور، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایرانخودرو، مهدی رادمنش، تأکید کرد که محصول پروژه کراساووری ریرا K125 با آپشنها و ویژگیهای روز دنیا مجهز خواهد بود و تمامی استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت میکند. او اعلام کرد که این محصول در زمستان امسال به بازار عرضه خواهد شد.
وی در ادامه اظهار کرد که تجهیزات جدیدی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، دستیاری حرکت در سربالایی و سرپایینی، کیسه هوای جانبی و پردههای هوایی، سامانه کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایر و ایزوفیکس صندلی کودک از جمله امکانات جدید و بهروزی هستند که در خودروی کراساووری ریرا K125 قرار دارند.
رادمنش همچنین افزود که بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، از مردادماه امسال، تمامی محصولات ایرانخودرو قابلیت تجهیز به امکانات ESC، سنسور نشانگر باد تایر و GSI را خواهند داشت. همچنین، امکان حفاظت از عابران پیاده نیز بر روی تمامی محصولات ایرانخودرو اجرا خواهد شد.
بالاخره اسم نهایی پروژه k125 چه میشود؟
گفته میشود که “ریرا” نهایی نام پایانی پروژه K125 ایرانخودرو نخواهد بود و به جای آن، یکی از مناطق ایران به عنوان نام پایانی برای این پروژه انتخاب خواهد شد.
از بین گزینههای مطرح شده برای نام جدید پروژه K125، گفته میشود “طبس” و “سیستان” مجوزهای لازم را از وزارت صمت دریافت کردهاند، اما هنوز نام نهایی برای پروژه مشخص نشده است.
روزگار خودرو