جزئیات آزمون استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جزئیات فرآیند آزمون استخدامی دبیر و هنرآموز در این وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: قرار است که در آزمون استخدامی دبیری ۲۲ هزار و ۱۸۴ دبیر و هنرآموز جذب شود که ۱۲ گروه شغلی دبیری و ۱۷ گروه شغلی هنرآموزی دارد.
تصویر جزئیات آزمون استخدام دبیر و هنرآموز آموزش و پرورش

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدمهدی کاظمی درباره آزمون استخدامی دبیری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همه‌ استان‌های کشور از شهر تهران و شهرستان‌ها و ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش نیرو جذب خواهند کرد، البته این موضوع در رشته‌های دبیری متناسب با کسری نیروی انسانی در هر منطقه و برای حوزه هنرآموزی ‌هم براساس آمایش سرزمینی که در توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای نیازسنجی شده است.

تامین نیرو برای مهرماه با اضافه تدریس نیروهای موظفی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم و جذب افراد در این آزمون گفت: تعداد کسری نیروی انسانی بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که جذب می‌شوند اما بخش عمده مسیر تامین نیروی انسانی به صورت اضافه تدریس نیروهای موظف جبران می‌شود.

کاظمی ادامه داد: کمبود نیرو در حوزه هنرآموزان هم با مشارکت دستگاه‌ها، بخش‌ها و کارخانه‌ها نسبت به توسعه هنرستان‌های جوار و وابسته اقدام می‌شود و بخشی از نیروی انسانی هم از این طریق جبران می‌شود اما این تعداد جذب در آزمون استخدامی نیاز آموزش فنی‌وحرفه‌ای و دبیری ما را رفع نمی‌کند و بی شک کمبود نیرو خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: همچنین نیروهای قراردادی کارمعین سال گذشته و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان هم برای جبران بخشی از کمبود معلم به‌کارگرفته می‌شوند.

تفاوت آزمون استخدامی امسال با سال‌های گذشته

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تفاوت آزمون استخدامی امسال با سال گذشته که جذب دبیری و آموزگاری باهم انجام می‌شد، اظهار کرد: در این خصوص بحث فرآیند تصویب و صدور مجوز نکاتی را داشته است، از سوی دیگر آزمون تخصصی بود و حجم بالایی داشت و تغییراتی در رشته شغل‌های ابتدایی صورت گرفته بود بنابراین تصمیم بر این شد که به صورت مجزا برای آزمون‌ها برنامه‌ریزی شود.

کاظمی افزود: تغییراتی هم در عناوین آزمون‌ها اتفاق افتاده که هم در آزمون عمومی که شایستگی‌های مد نظر از نظر شایستگی‌های عمومی و تخصصی از نظر معلمی در محتوای آزمون مد نظر قرار گرفته است و از سوی دیگر آزمون تکمیلی هم به گونه‌ای متفاوت انجام می‌شود.

وی یادآورشد: همچنین در آزمون دوره ابتدایی فهم آموزش در آزمون کتبی کمتر بود اما در آزمون استخدام دبیری به دلیل ماهیت تخصصی بودنش ۶۰ درصد آزمون تخصصی و ۴۰ درصد هم آزمون تکمیلی است که از طریق کانون‌هایی که تشکیل می‌شود و مصاحبه‌های عملی زمینه انتخاب مناسب‌تر را فراهم می‌کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره زمان اعلام نتایج آزمون و بکارگیری این افراد در کلاس درس خاطرنشان کرد: قرار است که برای مهرماه اعلام نتایج نهایی صورت گیرد و این فرآیند تا پیش از آغاز سال تحصیلی انجام شود، البته در این زمان ممکن است که نتوانیم دوره مهارت‌آموزی را به پایان برسانیم اما با توجه به اینکه ماهیت شغل دبیری متفاوت با آموزگاری است و دبیران تمام وقت سرکار نیستند، درزمان‌های باقی‌مانده روز می‌توانیم دوره‌های مهارتی مد نظر را در مهرماه برگزار کنیم و یک بخشی را هم بتوانیم با برنامه‌ریزی در شهریور داشته باشیم.

سازمان سنجش آموزش کشور زمان شروع زمان شروع ثبت نام داوطلبان برای آزمون استخدامی دبیر/ هنرآموز وزارت آموزش و پرورش را از روز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ لغایت روز چهارشنبه ۳۱ خرداد اعلام کرد. همچنین براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش این آزمون ۱۲ مرداد برگزار می‌شود.

490259