نماینده ایران در سازمان ملل: تحریم‌ها باید فورا پایان یابد

امیرسعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل گفت: اقدامات قهری یکجانبه (تحریم ها) باید فوری پایان یابد، زیرا مانعی برای مشارکت کشورها در تلاش‌های کاهش تغییرات اقلیم ایجاد می‌کند.
تصویر نماینده ایران در سازمان ملل: تحریم‌ها باید فورا پایان یابد

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد تغییرات اقلیم و صلح و امنیت بین المللی در سخنانی افزود: مقابله با تغییرات اقلیم نیازمند همکاری جهانی، همبستگی و اقدام جمعی است. پرداختن به تغییرات اقلیمی به معنای تمرکز بر علل ریشه‌ای آن و یافتن راه حل های مؤثر برای کاهش اثرات آن است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: توافق‌نامه‌های بین‌المللی مانند کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر اقلیم (UNFCCC) و موافقت‌نامه پاریس چارچوب‌هایی را برای رسیدگی به این موضوع فوری فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران مانند سایر کشورها با چالش‌های زیست‌محیطی و اثرات تغییرات اقلیم مانند آلودگی، کمبود آب، طوفان‌های شن و گرد و غبار، بیابان‌زایی و تخریب تنوع زیستی مواجه است.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این چالش‌ها به دلیل اعمال قهری یکجانبه آمریکا (تحریم‌های یکجانبه) تشدید شده است. اقدامات آمریکا مانع تأمین مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و دسترسی به فناوری‌های سازگار با محیط زیست می‌شود و فرصت‌های تحقیقاتی و آموزشی مشترک زیست‌محیطی را محدود می‌کند. در نتیجه، تخریب محیط زیست در ایران بر حقوق مردم برای داشتن محیط زیست سالم و استاندارد زندگی مناسب تأثیر منفی می‌گذارد.

ایروانی در عین حال گفت: به رغم چنین چالش‌های مبرمی، جمهوری اسلامی ایران بر تعهدات خود ثابت قدم است. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان ملل متحد، «کنفرانس بین‌المللی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار» را در تاریخ ۹ تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ در تهران برگزار می‌کند. هدف این کنفرانس گرد هم آوردن همه کشورهای آسیب دیده و شرکای ذینفع برای بحث در مورد ابزارها و راه‌های رسیدگی به چالش‌های کلیدی ناشی از طوفان‌های شن و گرد و غبار و یافتن بهترین راه حل‌ها و سازوکارهای ممکن برای کاهش خطرات و اثرات جهانی است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: این کنفرانس نمونه‌ای از تعهد ایران به چالش‌های زیست محیطی و رویکردهای مشارکتی است. ما بر اهمیت همکاری جهانی و تعهد واقعی همه کشورها برای مقابله مؤثر با تغییرات آب و هوا و مسائل زیست محیطی تاکید می‌کنیم.

ایروانی سپس اظهار داشت: با هم و با تعهد به مسئولیت مشترک اما متمایز، می‌توانیم فعالانه در ایجاد آینده‌ای پایدارتر و انعطاف پذیرتر که به نفع همه باشد، مشارکت کنیم. برای دستیابی به این هدف، ما از اقدامات اساسی زیر حمایت می‌کنیم:

-کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون و موافقتنامه پاریس و همچنین شفافیت در اجرای تعهدات خود عمل کنند. آنها همچنین باید حمایت‌های لازم، از جمله کمک مالی و انتقال فناوری را برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای اجرای مؤثر تعهدات خود ارائه دهند.

- کشورهای در حال توسعه با توجه به توانمندی‌ها و شرایط ملی خود، باید از جامعه بین المللی برای غلبه بر موانعی که مانع اجرای تعهداتشان می‌شود کمک دریافت کنند.

اقدامات قهری یکجانبه (تحریم‌ها) باید فوراً پایان یابد، زیرا مانعی برای مشارکت کشورها در تلاش‌های کاهش تغییرات اقلیم ایجاد می‌کند.

کمک‌های اقتصادی، مالی و فناوری باید به کشورهای نیازمند ارائه شود و پلتفرم‌های مربوطه مانند مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی و UNFCCC باید به طور مناسب به این مسائل رسیدگی کنند.

شورای امنیت باید نقض و تعرض به وظایف و مأموریت سایر ارکان سازمان ملل خودداری کند، زیرا فاقد تخصص و ابزار لازم برای پاسخگویی مؤثر به خطرات امنیتی مرتبط با تغییرات اقلیم است. این رویکرد انطباق با اصول مندرج در منشور سازمان ملل را تضمین می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با ایده برقراری ارتباط بین تغییرات اقلیم و صلح و امنیت بین‌المللی مخالف است و هر گونه تلاش برای سیاسی کردن موضوعات فنی مانند تغییرات اقلیم را به شدت رد می‌کند. تغییرات اقلیم اساساً یک موضوع مرتبط با توسعه پایدار است و نه صلح و امنیت بین المللی. لذا ضروری است که این موضوع در داخل ارگان‌های ذیصلاح سازمان ملل، مطابق با وظایف مربوطه آنها مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.

با تمرکز بر علل ریشه‌ای تغییرات اقلیم و یافتن راه حل های مؤثر از طریق همکاری‌های بین المللی و چارچوب‌های زیست محیطی، می‌توانیم به چالش‌های زیست محیطی رسیدگی کرده و آینده‌ای پایدار را تضمین کنیم.

489469