مخالفان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت و جهت گیری های اقتصاد سرمایه داری در این برنامه ها گفت: به نظر می رسد که تفکر آقای علی آبادی به تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی نزدیک باشد.
تصویر مخالفان وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی عسگری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 23 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صمت، در مخالفت با برنامه های وی گفت: آقای علی آبادی را مدیری موفق در بنگاه های بزرگ صنعتی می دانم، اما امروز در مورد جایگاه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می کنیم و به نظر می رسد موفقیت یک مدیر در بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز فکر و کار در وزارت صمت کارساز نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با اشاره به برنامه های کتبی و شفاهی وزیر پیشنهادی صمت و کلیدواژه هایی مانند نرخ ارز و قیمت بازار، حذف قیمت گذاری دستوری و حذف یارانه های پنهان در برنامه های ایشان افزود: با تفکر اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود 3 دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه ها شبیه به همان تفکر اقتصاد سرمایه داری است.

وی یادآور شد: آقای علی آبادی باید پاسخ دهد که در مسیر مدیریت خود از صاحبان این تفکر بهره می جوید یا نسبت تفکری ایشان با این تفکرات چیست؟ وزیر پیشنهادی از تک نرخی شدن ارز براساس نرخ بازار آزاد صحبت می کند، اما منظور ایشان کدام بازار است؟ و بر اساس کدام نرخ قرار است این موضوع سنجیده شود. ما باید شرایط شکست بازار و مداخلات دولت را مورد توجه قرار دهیم، از سوی دیگر درباره حذف قیمت گذاری دستوری صحبت کردند، اما کدام یک از صنایع بزرگ ما در شرایط رقابتی کامل است که بخواهد با حذف قیمت گذاری دستوری مدیریت شود. فولاد، خودرو، سیمان و پتروشیمی عموماً انحصاری و شبه انحصاری است.

عسگری ادامه داد: یارانه پنهان نیز واژه جعلی است که مرهون برخی پیش فرض هاست و نمی توان درآمدها و هزینه های مردم ریالی باشد و ما قیمت گذاری را با قیمت بازار سیاه بسنجیم! البته این یک بیماری است که در اقتصاد ما وجود دارد و باید درمان شود نه آنکه به آن رسمیت بخشیده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با توجه به تجربه ای که با انتخاب رئیس یک ابربنگاه تجاری شبه دولتی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت داشتیم، باید از تکرار این تجربیات در وزارت صمت جلوگیری شود. در فروردین ماه تورم نقطه ای ما به 70 درصد رسیده و تورم نقطه ای مواد خوراکی به حدود 90 درصد رسیده است، آیا رشد تولید به قیمت رشد سرمایه داران 2 درصدی درست است؟ ما وقتی درباره سرمایه داران 2 درصدی صحبت می کنیم، یعنی اینکه بیش از 70 درصد سپرده های کشور در اختیار 1.5 درصد سپرده گذار است و 20 سال قبل 1.5 درصد سپرده گذاران تنها 45 درصد سپرده ها را در اختیار داشتند.

عسگری تاکید کرد: آقای علی آبادی باید مشخص کند که وزارت صمت به سمت مردم خواهد بود یا به سمت اقتصاد سرمایه داری و 1.5 درصدی که روز به روز فربه تر می شود.

بی توجهی به ظرفیت معادن و مناطق محروم در برنامه های وزیر پیشنهادی صمت

سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: تریبون مجلس شورای اسلامی و ظرفیتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مناطق محروم فراهم کرده است بهترین فرصت برای گفتن کمبودها، کاستی ها و بی توجهی های دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه های وزیر پیشنهادی مشاهده می شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است، صنایع عمده و شرکت های عظیم دولتی نظیر ایمیدرو مجددا می خواهند در شهرهای توسعه یافته سرمایه گذاری کنند یا نیم نگاهی هم به مناطق محروم دارند. اینکه این شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه شان هستند و مطابق با اصل سوم قانون اساسی در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند آیا در دوره تصدی وزیر پیشنهادی نیز مستمر خواهد بود و آیا شهرهای خلخال و کوثر و گرمی مجددا از صنایع محروم می شوند؟ و یا ایشان در برنامه های خودشان نیم نگاهی به مناطق محروم خواهند داشت. ما از این که در برخی از مناطق به دلیل نبود کارگر باید از شهرستان های حوزه انتخابیه کارگر صادر کنیم، شرمنده مردم هستیم.

وی اضافه کرد: چرا نباید در دولتی که مدعی عدالت محوری بوده و با این شعار آمده در مناطق محروم برای ایجاد صنایع اقدامی شود. بهترین مناطق برای ایجاد صنایع مناطقی هستند که آب کافی در اختیار دارند لذا خلخال و کوثر بهترین منطقه برای ایجاد صنایع هستند اما متاسفانه آنقدر در این دولت مغفول ماند که برخی از مرکز نشینان به فکر انتقال آب از این منطقه افتادند. طبق آمایش سرزمینی هرجایی که آب و نیروی انسانی هست باید صنایع ایجاد شود اما این امر در برنامه های وزیر پیشنهادی دیده نمی شود.

نظری خانقاه اضافه کرد: ایشان در حوزه بخش خصوصی موفق بودند و بنده منکر آن نیستم اما به عنوان یک دولتمرد ثابت نشدند که تعامل شان با مجلس چگونه خواهد بود، روز گذشته در حین بررسی برنامه وی در کمیسیون اقتصادی هیچ توجهی به اعضا نداشتند و این نشان دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.

وی با اشاره به نبود توجه کافی به حوزه معادن در برنامه های وزیر پیشنهادی صمت، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در حوزه معادن مطالب متعددی متذکر شدند اینکه باید از این ظرفیت بیشترین استفاده صورت بگیرد، امروز در برخی از مناطق معادن صرفا برای از بین بردن راه های مواصلاتی احداث شده و هیچ نفعی برای بومیان منطقه ندارد حتی مواد غذایی معدن کاران نیز از مناطق خودشان تامین می شود لذا در برنامه های وزیر پیشنهادی برای احیای معادن و اختصاص درصدی از ارزش افزوده معادن به مناطق محروم دیده نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن فرصتی برای توسعه کشور است، عنوان کرد: توسعه معادن موجب توسعه مناطق صاحب معدن می شود.

وی با اشاره به صحبت های وزیر پیشنهادی در خصوص مخالفت با قیمت های دستوری، اضافه کرد: روبروی قیمت دستوری قیمت های رها شده است و این به معنای آن است که تنظیم بازار را رها کرده و هرکس هرگونه که بخواهد قیمت گذاری کرده و کالاهای خودش را عرضه کند این امر به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید تقویت تعزیرات و تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده مورد توجه قرار بگیرد تا موجب هرج و مرج در کشور نشود. این جمله آقای علی آبادی بسیار خطرناک بوده و در برخی از موارد حتما باید قیمت گذاری به صورت دستوری صورت بگیرد. وزیر پیشنهادی باید توضیح بدهد که در برابر حذف قیمت دستوری چه برنامه ای برای تنظیم بازار دارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس اظهار کرد: شما فرمودید که هیچ کدام از نیروهای وزارت صمت با شما همراه نیستند و می خواهید نیرو بیاورید، این حجم از نیروی اتوبوسی برای کشور سم مهلک است، اینکه هرکسی که می آید اتوبوسی از نیرو بیاورد لذا باید از نیروهای توانمند خوش سابقه و مسلط به امور در وزارت صمت استفاده شود.

وی با اشاره به ضرورت رایزن های بازرگانی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ترکیه به شدت بازارهای هدف را تسخیر کرده و صادرات خود را افزایش می دهد توجه ویژه به رایزن های بازرگانی است این موضوع را از وزیر سابق نیز سوال کردم که چرا به رایزن های بازرگانی توجهی ندارید و دیپلماسی اقتصادی که می تواند صادرات را افزایش داده و درآمد برای کشور ایجاد کند مغفول مانده است. امروز کمتر از 10 نفر رایزن بازرگانی داریم، حال برنامه شما برای افزایش رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف چیست؟ ما امروز برخی از بازارهای هدف را از دست می دهیم چرا که سفارتخانه های ما توان چانه زنی در حوزه اقتصادی را ندارند و صرفا به یک مرکز سیاسی تبدیل شده اند و برنامه شما نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و حداقل تا پایان سال باید 70 رایزن بازرگانی در مناطق مختلف داشته باشید تا راهنمای صادرکنندگان باشند.

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه های امروز مردم است، عنوان کرد: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ مردم به این موضوع امید بسته اند و خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف بوده و قیمت بالایی دارند و مردم علاقه ای به خرید آن ها ندارند. شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان به وضعیت نامناسب بازار لوازم خانگی اشاره و عنوان کرد: امروز تهیه لوازم خانگی برای زوج های جوان امر بسیار دشواری است لذا ابزار و بستری باید فراهم کنیم که مردم و زوج ها بتوانند از لوازم خانگی ایرانی استفاده کنند، ممنوعیت وارادت کالاهای خارجی ابزاری برای فعالیت دلالان و گرانی کالاهای ایرانی شده است لذا شما باید این امر را مدیریت کرده و ابزاری ایجاد کنید که مردم بتوانند از لوازم خانگی استفاده کنند.

زمان عضویت علی‌آبادی در هیأت علمی دانشگاه‌ها با سال اخذ مدرک لیسانس همخوانی ندارد

جلال محمودزاده در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 23 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: از نحوه انتخاب وزرای دولت انقلابی و دولت سیزدهم همیشه متعجب و متأسفم شده‌ام، دایره انتخاب مدیران و وزرای دولت آقای رئیسی به حدی کوچک است که معمولا برای انتخاب وزیر و معاون وزیر با کمبود نیرو مواجه می‌شویم، انتخاب وزرا از دانشگاه‌های امام حسین (ع) و امام صادق(ع) و آستان قدس یعنی انتخاب افراد از بین کسانی که در دوران تصدی آقای رئیسی حضور داشته‌اند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتخاب علی‌آبادی نیز به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از این امر مستثنی نیست، ادامه داد: شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشته‌اید، آیا لازم نبود که به جای پذیرش مسئولیت وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت در همان مسئولیت‌های قبلی حضور پیدا می‌کردید، می‌دانید که امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است. چرا در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردید به برنامه‌های خود برای صنایع خودروسازی و معدنی اشاره نکردید. همه می‌دانیم خودروهای بی‌کیفیت داخلی متأسفانه هر سال جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد.

وی افزود: هر وزیری که قبلاً برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شد ابتدا در برنامه‌های خود، ساماندهی خودروسازی داخلی را به دقت ذکر کرده است اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی افتاده است، چرا شما در برنامه‌های خود اشاره‌ای به این موضوع نکردید و از کجا مطمئن باشیم که شما نیز در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید.

محمودزاده تصریح کرد: مشکل بعدی که در خصوص آقای علی‌آبادی وجود دارد این است که در مسئولیت‌های قبلی وی مطرح می‌کند عدم همفکری، عدم مشورت‌پذیری و نوعی دیکتاتوری در تصمیم‌گیری است که اگر اینگونه باشد می‌تواند برای بدنه وزارت مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت مشکلاتی را به همراه داشته باشد. امروز صبح در فراکسیون انقلاب اسلامی از بین 140 نفر نماینده حاضر، 91 رأی مثبت گرفته‌اید، می‌توانید پاسخ دهید چرا این تعداد رأی مخالف از همفکران خود دریافت کرده‌اید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس عنوان کرد: لازم است به نمایندگان در خصوص افشاگری‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده توضیح دهید، آیا درست است که شما در مپنا با یورو حقوق ماهیانه 600 میلیون تومان می‌گرفته‌اید و از حقوق نجومی برخوردار بوده‌اید؟ موضوع مدرک تحصیلی شما چیست؟ تاریخ ورود شما به دانشگاه در مقطع لیسانس سال 1358 بوده، تاریخ اخذ لیسانس مکانیک از دانشگاه شریف سال 1368 است یعنی شما پس از 10 سال توانسته‌اید مدرک لیسانس را دریافت کنید، آیا درست است که مدرک لیسانس شما را آقای آزاد صادر کرده در حالی که وی سال 1384 رئیس دانشگاه شریف شده یعنی 16 سال پس از اینکه شما از مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده‌اید، فوق لیسانس شما را آقای رهبر از دانشگاه تهران و بر روی یک کاغذ ساده و بدون سربرگ در سال 1390 صادر کرده است، ان‌شاء الله برای این موارد حتما شما پاسخی دارید که برای نمایندگان ارائه کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ضروری است که به تناقض آشکار سال اخذ مدرک تحصیلی و سال استخدام خود پاسخ بدهید، بر اساس مدارک ارائه شده در سال 1365 عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) شده‌اید، یعنی زمانی که حتی لیسانس نداشتید عضو هیأت علمی دانشگاه شدید، آقای علی‌آبادی اطلاعاتی که به عنوان هیأت علمی و معاون دانشگاه به شرکت مپنا در زمان شروع مسئولیت داده‌اند با سال اخذ مدرک تحصیلی وی همخوانی ندارد.

وی خطاب به علی‌آبادی ادامه داد: آیا درست است که خانواده شما سال‌ها ساکن آلمان بوده‌اند، آیا تابعیت خانواده خود را تأیید یا رد می‌کنید، بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌ها وجود دارد، آیا شما قصد داشتید در صورت عدم اعتماد مجلس به خود برای مدیریت خاورمیانه شدن شرکت زیمنس تلاش کنید. امیدوارم به شبهات در خصوص مدرک تحصیلی، حقوق نجومی، مسئولیت‌های قبلی در دانشگاه و شرکت مپنا و برنامه‌های راهبردی خود به ویژه در بحث خودروسازی داخلی و صنایع معدنی شفاف‌سازی کنید.

محمودزاده خطاب به علی‌آبادی عنوان کرد: شما که به عنوان وزیر معرفی شده‌اید، می‌دانید که در بحث خودروسازی و تولید خودروی بی‌کیفیت مردم ناراضی هستند و هر روز شاهد کشته شدن هزاران نفر در جاده‌ها به خاطر خودروهای بی‌کیفیت هستیم، هر وزیری که در دولت سیزدهم و دولت‌های قبل معرفی شده اول برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودرو ارائه کرده اما بعداً در دام مافیا گرفتار شده، امیدواریم آقای علی‌آبادی پس از رأی اعتماد در دام مافیا قرار نگیرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: خام‌فروشی در معادن بیداد می‌کند، بیشتر کشورهای همسایه محصولات معدنی ما را می‌برند و با برند خود فرآوری و صادر می‌کنند در صورتی که حاصل معادن برای ما از بین رفتن منابع طبیعی، محیط زیست و راه‌های روستایی است. وزیر باید برای بخش معدنی برنامه ویژه داشته باشد. آقای علی‌آبادی برای این بخش برنامه خاصی ارائه نکرده که چه کاری انجام می‌دهد تا ارزش افزوده معادن به کشور بازگردد و از ارزش افزوده معادن بهره‌مند شویم.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت در میدان انقلاب هم پیدا می‌شود

جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، 23 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با برنامه های وی، با بیان اینکه شما در حال تصمیم گیری برای وزارتخانه ای هستید که سرنوشت مردم را رقم می زند، گفت: 40 درصد تولید ناخالص داخلی، 33 درصد اشتغال کشور، 75 درصد صادرات غیرنفتی، واحدهای صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی کیفیت با برنامه هایی که از میدان انقلاب هم می توان آنها را پرینت گرفت و ارائه کرد، قابل حل نیست.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به نمایندگان با تأکید بر اینکه شما نمایندگانی هستید که برای هر رأی و نظری که می دهید باید به خداوند پاسخگو باشید، با اشاره به صفحه ای از برنامه های وزیر پیشنهادی، عنوان کرد: موضوع جمع آوری آب های سطحی در فصل زمستان در حوضچه های ذخیره آب و احداث تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی از موضوعاتی نیست که از برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت باشد.

وی در ادامه خطاب به علی آبادی گفت: شما خودرو را 8 برابر قیمت در خارج از نظم به ملت می فروشید. در حال حاضر مصوب شده که 176 درصد سود بازرگانی از خودرو گرفته می شود و شما می گویید موافق واردات خودرو هستید اما سابقه شما نشان می دهد زمانی که سمتی داشتید مانع واردات لوکوموتیو به کشور شدید پس چه برنامه ای برای واردات خودرو با عوارض 176 درصد دارید.

رحیمی جهان آبادی در ادامه برنامه های وزیر پیشنهادی صمت را یک انشای کلی دانست و افزود: تولید حداکثری در معدن و سیمان یک انشا است. شما نمایندگان امین مردم هستید و در حال رأی دادن به یک انشا به جای برنامه برای وزارتخانه صمت هستید و ممکن است 6 ماه دیگر همینجا بایستید و بگویید وزیر باید استیضاح شوید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اینجا خانه ملت است و قرار است درد ملت پیگیری شود. من فرض می گیرم مدرک تحصیلی آقای علی آبادی درست باشد و کاری به شخصیت والای ایشان ندارم. من به برنامه ایشان انتقاد دارم، برنامه ای که حتی خود وزیر پیشنهادی آن را نخوانده است. هر کدام از شما به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شوید، مشاوران شما مشابه این برنامه را در کشوی شما قرار می دهند.

وی ادامه داد: مردم در حال کشته شدن در جاده ها هستند و 8 برابر قیمت خودرو بابت آن هزینه می کنند. مردم مافیای خودرو در کشور را تحمل می کنند. وضعیت سیمان در کشور را ببینید. در جایی که مردم آب خوردن ندارند صنایع گندله سازی و سیمان تأسیس شده است.

رحیمی جهان آبادی با انتقاد از نحوه تقسیم بندی مسئولیت ها در کشور عنوان کرد: کسی که پزشک اطفال است وزیر خارجه می شود، کسی که علوم سیاسی خوانده، وزیر کار می شود و این مشکل کل دولت ها و کل جناح های ما است و همین باعث شده که کشور به روز سیاه بشیند و کمر مردم زیر بار تورم بشکند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید به جوابی که به خدا، ملت و تاریخ می دهید فکر کنید و بعد به کسانی رأی دهید که برنامه های شعاری و انشایی دارند.

489309