نظر نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی صمت

نماینده مردم کرمان در مجلس تأکید کرد: وزیر پیشنهاد صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های راهبردی خود به ریز به صنعت دیجیتال نسل چهارم توجه داشته است.
تصویر نظر نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی صمت

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدمهدی زاهدی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 23 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت: به عنوان کسی که مدتی سکانداری وزارت علوم را برعهده داشته و سال‌ها عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده بیان می‌کنم که تحصیلات وزیر پیشنهادی در بهترین دانشگاه‌های کشور انجام شده و باید قدردان چنین مدیران خبره، تیزهوش و فهیم باشیم. ایشان فوق لیسانس دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است و در خصوص زمانبندی دریافت مدارک باید گفت که در دانشگاه‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد: سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه 50 درصد GDP کشور در وزارت صمت است، توضیح داد: خودروسازی خصوصی، معادن خصوصی و بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صمت مرتبط است. علی آبادی در 10 سال گذشته ارتباط‌گیری خوبی با بخش خصوصی داشته است که نباید این تجربه را دست کم گرفت، او با شناخت مشکلات دولت و نزدیکی با بخش خصوصی می‌تواند اقدامات مناسبی داشته باشد.

زاهدی با بیان اینکه بیش از 50 درصد اشتغالزایی کشور مرتبط با وزارت صمت است، تأکید کرد: باید کسی سکاندار این وزارت باشد که بر اشتغالزایی کارآمد بوده و بتواند ارتباط دولت و بخش خصوصی را برقرار کند بنابراین در سالی که باید اشتغال و تولید رو به افزایش باشد، انتخاب چنین فردی می‌تواند به موفقیت کشور کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برنامه‌های راهبردی وزیر پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌های راهبردی او با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از وزیر پیشنهادی خواهش دارم در حوزه معدن به موضوع زنجیره تولید توجه کند. اولویت کشور در حوزه معدن خام‌فروشی است که باید مدیرانی در این حوزه آورده شوند تا زنجیره تولید در معادن را مورد توجه قرار دهد. همچنین در باب خودروسازی باید به سمت خودروهای هوشمند برویم چرا که تا سال 2030 در دنیا دیگر خبری از خودروهای معمولی نخواهد بود و در زنجیره تولید باید به خودروهای هوشمند برقی و هیبریدی توجه کنیم.

وی تأکید کرد: با حرکت به سمت تولید خودروهای هوشمند، صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه بنزین و گازوئیل خواهیم داشت و می‌توانیم با صادرات انرژی برای کشور ارزآفرینی کنیم.

علی آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

حبیب اله دهمرده در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در تجربه های خود یاد گرفتم که برای واگذاری پروژه های مهم ابتدا بررسی کنم که فرد در کجا کار کرده و چه عملکردی داشته است، سپس وی را انتخاب کنم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای علی آبادی دارای برنامه علمی، کارشناسی در ابعاد کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت است.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی صمت افق دید وسیعی دارد و ریسک پذیری و خطرپذیری را در دستورکار خود قرار داده است همچنین وی دارای شجاعت نه گفتن است همچنین اهل رانت و باج دادن نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تجربه دیگری که از وی دارم مربوط به نیروگاه بادی میل نادر است، با وجود اینکه این پروژه ظرفیت بسیاری داشت اما چندین سال بلاتکلیف مانده بود که ایشان آن را عملیاتی کرد.

دهمرده با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت قول عملیاتی شدن و استفاده از ظرفیت بسیار معادن استان سیستان و کارخانه لاستیک این حوزه را داده است، افزود: ایشان اهل ابتکار و نوآوری است و کارنامه ای که ارائه داده نیز قابل اندازه گیری است، از سوی دیگر آرمانی صحبت نکرده است.

تنظیم بازار داخلی مورد توجه علی آبادی است

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 23 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صمت، در موافقت با برنامه های وی گفت: روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی جلسه ای داشت و مشخص شد چارچوب فکری آقای علی آبادی با رویکردهای حوزه ماموریت کمیسیون اقتصادی منطبق است، اما لازم است چند سرفصل اقتصادی را مطرح کنم که پس از اخذ رأی اعتماد، انتظار می رود وزارت صمت در این چارچوب حرکت کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم با بیان اینکه ماموریت صادرات کشور برعهده وزارت صمت است، تاکید کرد: تغییرات نرخ ارز که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، فرصت مناسبی برای صادرات از کشور فراهم کرده و تراز منفی صادرات که در دولت قبل رقم خورده است مثبت کند و شاهد جهش صادرات در کشور باشیم.

وی ادامه داد: 90 درصد تجارت کشور با 10 کشور انجام می شود که لازم است در این 10 کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم و از نگاه ویژه وزارت صمت و وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی تشکر می کنم. برای جهش صادرات باید سیاست های ارزی مبتنی بر قانون در کشور را در نظر بگیریم. در قوانین احکام دائمی، ارز را شناور دیده ایم و براساس شاخص تورم داخلی و خارجی و قدرت رقابت پذیری باید اقدام شود، از این رو انتظار می رود واردات را به حداقل و صادرات را به حداکثر برسانید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تنظیم بازار داخلی به دلیل وسعت به حلقه مفقوده تبدیل شده است، گفت: مردم نگران رها شدن بازار هستند، علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم که وزیر پیشنهادی توضیحاتی در این زمینه در کمیسیون اقتصادی داده است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش تصدی گری دولت در شرکت های خصوصی بیان کرد: با وزیر پیشنهادی به صراحت درخصوص کاهش تصدی گری دولت در شرکت های خصوصی خودروسازی و فولاد صحبت کرده ایم که ایشان بر رویکرد کاهش حضور دولت و کاهش مدیریت دولتی در بخش خصوصی تاکید کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر محورهای مدنظر اجرایی شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، همچنین آقای علی آبادی مورد تایید مقام معظم رهبری است. ایشان در بازدید از مجموعه مپنا تاکید داشتند که این مجموعه باعث مباهات است و خودباوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمک های الهی در این مجموعه موج می زند.

علی آبادی در بهترین دانشگاه های ایران تحصیل کرده است/عملکرد وزیر پیشنهادی در جذب سرمایه گذاری های خارجی و بین المللی زبانزد است

مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با برنامه های وی، گفت: اگر می خواهیم وزیر توانمندی در وزارت صمت داشته باشیم باید سوابق وزیر پیشنهادی را در ابعاد علمی، اجرایی و فردی مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام کنیم اما اینکه برنامه های وی را نخوانده و به یک صفحه خالی در برنامه های وی اشاره کنیم و ندانیم که در برنامه های وی چه چیزی نوشته شده و در محضر نمایندگان مجلس موارد را توجیه کرده و منافع فردی را بر منافع ملت اولویت قرار دهیم ظلم به مردم و مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی از نمایندگان برنامه های وزیر پیشنهادی صمت را نخوانده و نسبت به آن مخالفت می کنند، اظهار کرد: مطالب برنامه های وزیر پیشنهادی در حوزه سیمان را مطالعه کرده و سپس قضاوت کنیم، چرا نخوانده مخالفت می کنید، این رفتار ظلم به مجلس است، ایکاش برنامه های وی را می خواندید و سپس مخالفت می کردید، چرا حرف هایی زدید که با برنامه های وزیر پیشنهادی همخوانی ندارد.

وی خطاب به نمایندگان، افزود: امروز نباید اسیر جوسازی های افرادی شویم که برنامه ها را نخوانده و نسبت به آن انتقاد شدید دارند. بنده پرونده و برنامه های آقای علی آبادی را با دقت مورد مطالعه قرار دادم و خدا را شاهد و ناظر قرار می دهم که جز به برنامه های وزیر پیشنهادی به چیز دیگری رأی نخواهم داد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقای علی آبادی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در بهترین دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند، یکی از ویژگی هایی که ما برای وزیر صمت در نظر می گیریم سوابق تحصیلی آن است لذا نباید بحث را با اشاره به دانشگاه هایی نظیر امام حسین (ع) و امام صادق (ع) تقلیل دهیم، این دانشگاه ها نیز جزو دانشگاه های کشور هستند لذا باید انتقادات با دلیل و منطق باشد.

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان این که سوابق تحصیلی آقای علی آبادی دقیقا مطابق با حوزه صنعت است، افزود: وی دارای مقالات متعدد در حوزه صنعت بوده و کاملا به ابعاد آن اشراف و تخصص دارند، همچنین سوابق اجرایی ایشان مناسب بوده چرا که هم در بدنه دولت حضور داشتند و معاون وزیر نیرو بودند و نیز مدیرعامل شرکت مبنا که یک مجموعه موفق است حضور داشتند لذا ما برای مدیریت وزارت صمت فردی می خواهیم که در حوزه علمی و اجرایی متخصص باشد و بتواند موثر عمل کند.

وی با اشاره به عملکرد وزیر پیشنهادی صمت، اضافه کرد: آقای علی آبادی نشان داده است که در ارتباط با بخش خصوصی بسیار موفق است، ما در وزارت صمت کسی را می خواهیم که ارتباطات خوبی با بخش خصوصی داشته باشد و تعامل خوبی میان بخش خصوصی و دولتی ایجاد کند.

گودرزوند چگینی با اشاره به عملکرد موفق وزیر پیشنهادی در جذب سرمایه گذار و همکاری با شرکت های بین المللی، اضافه کرد: آقای علی آبادی در جذب سرمایه گذاری های خارجی و بین المللی زبانزد بوده و چه کسی نسبت به این مهم در شرکت مپنا بی خبر است.

نماینده مردم رودبار در مجلس با طرح پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر وزارت صمت، خاطرنشان کرد: ما در حوزه صنعت و معدن ظرفیت های بسیار خوبی داریم که می توانند در حوزه تولید ناخالص ملی و ارزآوری بسیار موثر باشند لذا از وزیر پیشنهادی درخواست دارم در صورت رأی اعتماد به بخش های صنعتی و معدنی ورود کرده و توجه جدی به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی داشته باشد و تراز اقتصادی کشور را مثبت کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تولید، عنوان کرد: ما باید نگاه صادراتی به حوزه تولید داشته باشیم و تولیدات را با استانداردهای جهانی ارزآور کنیم لذا این مهم نیز باید در برنامه های وزیر پیشنهادی قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاخص های متعددی در برنامه های آقای علی آبادی نظیر شاخص های ارزیابی، شفافیت، انسجام و ... کاملا دیده شده است لذا از نمایندگان مجلس درخواست دارم تسلیم جوسازی ها و نگاه های پوپولیستی نشوند چرا که اینگونه رفتارها هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد ما باید وزرایی که از بدنه دولت آمده و تجربه های بسیاری دارند را مورد حمایت قرار دهیم. چه اشکالی دارد که نیروی نظامی در دولت صاحب مسئولیت شود. مگر در آمریکایی که برخی همواره به آن اشاره می کنند چه کسانی در بالاترین سطوح قرار دارند؟ سطح اول مدیریتی کشور عمدتا تحصیلکرده های نظامی هستند، افرادی که نسبت به این موضوع اطلاعی ندارند مخالفتی فاقد مبنای علمی نکنند. نباید در تریبون مجلس مطالبی را عنوان کنیم که مبنای دقیقی نداشته باشد. ما در بررسی رأی اعتماد وزرا باید واقعیت ها را به مردم بگوییم، آن ها به ما اعتماد کرده اند.

489318