تل‌آویو به دنبال نفوذ در اوراسیا و کشورهای اسلامی

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تصریح کرد که تل‌آویو دیگر مانند گذشته بر روی توسعه دامنه توافق ابراهیم متمرکز نمی‌شود، بلکه به دنبال افزایش نفوذ در آسیا و کشورهای اسلامی است.
تصویر تل‌آویو به دنبال نفوذ در اوراسیا و کشورهای اسلامی

به گزارش سایت خبری پرسون، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، امروز (دوشنبه، ۲۹ می)، اذعان داشت که وزارت خارجه این رژیم در گذشته، بر روی توسعه توافق‌ ابراهیم، در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی متمرکز بود اما اکنون دیگر به دنبال نفوذ در اوراسیا و کشورهای اسلامی است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز» رژیم صهیونیستی، با اشاره به سفرهای اخیرش به ترکمنستان و آذربایجان گفت: «با این سفر به آذربایجان و ترکمنستان به عنوان دو کشور مهم، دامنه نفوذ ما در منطقه اوراسیا و کشورهای اسلامی که دین در آن‌ها، نقش مهمی ندارد، گسترش می‌یابد».

روزنامه رأی الیوم، با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: ترکمنستان کشوری بسیار منزوی است که اسرائیل به دلیل نزدیک بودن جغرافیایی به ایران، می‌خواهد برای خود در آن جای پایی ایجاد کند».

در ادامه این گزارش آمده است: «کوهن کسی بود که آغاز روابط با سودان را برنامه‌ریزی کرد و به عنوان وزیر امور خارجه به این کشور سفر و با ژنرال عبدالفتاح البرهان ارتباط برقرار کرد و به امضای توافقنامه بین دو کشور نزدیک شد».

وی درباره آن‌چه که امروز در این کشور عربی در حال رخ دادن است، گفت:« نکته مهم این است که سودان به عقب بازنگردد تا در شرایطی قرار بگیریم که عناصر اسلامی، زمام امور را به دست گرفته باشند، همانطور که در دوران عمر البشیر روی داد».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود: «همه می‌دانند که همه چیز چگونه شروع می شود، اما هیچ کس نمی‌داند چگونه پایان می‌یابد. به همین دلیل، ایالات متحده، اسرائیل، امارات و عربستان سعودی به شدت به دنبال بازگرداندن اوضاع به حالت قبل هستند. ما در حال انتقال پیام‌ها و تلاش برای آرام کردن اوضاع هستیم و همچنین با مصری‌ها در ارتباط هستیم، سودان بیش از یک سال است که در یک دولت انتقالی قرار دارد و مداخله آمریکا در این خصوص بسیار مهم است».

وی درباره روابط رژیم صهیونیستی با آذربایجان گفت: «اسرائیل مقادیر زیادی تسلیحات در اختیار آذربایجانی‌ها قرار داده است».

در ادامه یادداشت رأی الیوم آمده است: در برخی گزارش‌ها از بمب‌های خوشه‌ای برای هدف قرار دادن غیرنظامیان ارمنی، سخن گفته می‌شود. در این میان، آذربایجانی‌ها نیز می‌گویند که به لطف این سلاح‌ها در جنگ پیروز شده‌اند.

رژیم اسرائیل و جمهوری و آذربایجان روابط نظامی نزدیک دارند. تل آویو پهپادهایی را در اختیار باکو قرار داد که در جنگ سال ۲۰۲۰ با ارمنستان مورد استفاده قرار گرفتند. «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» (سیپری) اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ۶۹ درصد از واردات تسلیحاتی جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ از رژیم اسرائیل بوده است. حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی به رژیم اسرائیل نیز از جمهوری آذربایجان وارد می‌شود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با تایمز، در پاسخ به اشکال اخلاقیِ فروش تسلیحات، اذعان داشت که اسرائیل هیچ قرارداد تسلیحاتی را با هیچ کشوری در جهان لغو نکرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره امضای قرارداد خرید ماهواره میان آذربایجان و یک شرکت اسرائیلی، گفت: «آذربایجانی‌ها به ما گفتند که یک شرکت اسرائیلی را برای خرید ماهواره انتخاب کرده‌اند، اما مهمترین توافق، فروش تاسیسات آب شیرین‌کن است. علاوه بر این، سفر به باکو بیشتر با هدف قدردانی از افتتاح سفارت آنها در اسرائیل پس از یک رابطه ۳۰ ساله انجام شد و این امر به لطف نزدیک شدن روابط با ترکیه و در نتیجه غیرمستقیم توافق ابراهیم حاصل شد».

چندی پیش کوهن با هیأتی متشکل از حدود ۳۰ نفر از بازرگانان ارشد اسرائیل به باکو، پایتخت آذربایجان سفر کرده بود، جایی که اسرائیل دارای طیف وسیعی از منافع است که عبارتند از: صادرات تسلیحات، فروش تجهیزات شیرین‌سازی و ماهواره‌ها. ضمن اینکه، آذربایجان منبع یک سوم نیاز نفتی رژیم صهیونیستی است.

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه، ۲۸ می)، منابع خبری صهیونیستی گزارش کردند که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز سه شنبه با هدف تقویت روابط با جمهوری آذربایجان به باکو سفر می‌کند. وی در این دیدار ۲ روزه با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

منبع: فارس

487657