انتقاد کارگردان «طعم طمع» به زمان پخش نامناسب سریالش

گفت و گو با امیرحسین عنایتی، کارگردان سریال «طعم طمع» را که این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است بخوانید.
تصویر انتقاد کارگردان «طعم طمع» به زمان پخش نامناسب سریالش

به گزارش سایت خبری پرسون، امیرحسین عنایتی با اشاره به اینکه معضل خشکسالی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم اصفهان در سال‌های گذشته بوده، تأکید کرد: سریال «طعم طمع» دغدغه مردم اصفهان را روایت می‌کند و سعی دارد راهکار ارائه دهد.

امیرحسین عنایتی، کارگردان سریال «طعم طمع»، که این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است اظهار داشت: فیلمنامه «طعم طمع» به نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان مصوب شورای مرکز استان‌ها است و به سفارش مرکز استان‌ها نیز نوشته شده. مدیر وقت سیمای استان اصفهان با من برای تهیه‌کنندگی و کارگردانی این پروژه با من تماس گرفتند برای تولید این کار و از آنجا که من اصالتاً اصفهانی هستم و شرایط بومی اصفهان را نسبت به کارگردانی غیر اصفهانی بیشتر می‌شناسم ساخت این مجموعه را پذیرفتم.

عنایتی خاطرنشان کرد: «طعم طمع» روایتگر دغدغه مردم اصفهان است، داستان خشکسالی و به خصوص خشک شدن رودخانه که پیامدهای بسیاری برای زندگی کشاورزان اصفهان داشته است و اختلاف نظرهای مختلفی هم درباره این موضوع وجود دارد. فیلمنامه این اثر خیلی دقیق و قدرتمند به این موضوع پرداخته تا هم سوءتفاهمی پیش نیاید و هم بتواند دغدغه مردم اصفهان را بیان کند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ساخت این مجموعه را پذیرفتم این است که قطعاً وقتی فیلم یا سریالی در یک در یک منطقه یا شهر ساخته می‌شود باید کارگردانش با آداب و رسوم، فرهنگ بومی و حتی تکیه‌کلام‌های آن شهر آشنایی داشته باشد چراکه ممکن است تکیه‌کلامی در تهران بسیار محبت‌آمیز باشد اما در شهرستانی دیگر بسیار توهین‌آمیز باشد. آخرین سریالی که از مرکز سیمای کشور به اصفهان سپرده شد، سریال «در مسیر زاینده‌روز» آقای حسن فتحی بود و دیدیم که به دلیل‌ عدم شناخت کارگردان درباره فرهنگ اصفهان سوءتفاهم‌های زیادی پیش آمد و آن سریال حتی بازپخش هم نشد. آن سریال اعتراضات مردم اصفهان را به همراه داشت و حتی خیلی‌ها به لهجه‌ای که در این اثر می‌شنیدیم اعتراض داشتند و به همین دلیل حتی در مرحله پیش‌تولید هم مدیران تهران و مدیران سیمای اصفهان تأکید داشتند که خیلی با احتیاط حرکت کنیم و حتی در ساده‌ترین نکته که به لهجه مربوط می‌شود تصمیم بر این شد که اگر بازیگری تهرانی در این اثر ایفای نقش می‌کند، بدون لهجه صحبت کند تا سوءتفاهمی ایجاد نشود.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش گفت: اصرار نداشتن به استفاده از لهجه اصفهانی برای بازیگران تهرانی به نظر من نمی‌تواند آسیبی به فضاسازی سریال وارد کند، در بسیاری از سریال‌های امروزی مثل «پایتخت» شاهد هستیم که مثلاً خانم ریما رامین‌فر برخلاف اکثر بازیگران هیچ لهجه‌ای ندارد. امروز حتی در قدیمی‌ترین محله‌های برخی شهرها مثل یزد افرادی زندگی می‌کنند که اصلاً با لهجه آن شهر صحبت نمی‌کنند. علاوه بر این من به عنوان یک اصفهانی نسبت به شهر اصفهان آشنایی کامل داشتم و سعی داشتیم مناطق دیدنی این شهر را به منظور جلب نظر توریست‌ها به خوبی نشان دهیم و امیدوارم توانسته باشیم در این زمینه هم به اصفهان پرداخته باشیم و با وجود اینکه موضوع اصلی سریال خشکسالی است ما سعی داشتیم تصاویری زیبا نیز از شهر اصفهان داشته باشیم و فقط به خشکسالی و مسائل تلخ نپردازیم.

عنایتی با اشاره به اینکه موضوع خشکسالی امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم اصفهان تبدیل شده، گفت: خیلی از مشاغل حاشیه رودخانه زاینده‌روز با خشکی این رودخانه خشک می‌شوند و با جاری شدن رودخانه دوباره به جریان می‌افتند و این مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر است. ما رودخانه‌ای داریم که حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در شهر جاری است و بستری برای ایجاد مشاغل مختلف ایجاد کرده و وجود حیاتی آن را نمی‌توان انکار کرد. نکته دیگر این است که اصفهان یک شهر کشاورزی صنعتی است و با توجه به اینکه صنعتش در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه رسانه‌ها بوده اما از کشاورزی‌اش نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. اصفهان بزرگ‌ترین کارخانه قند کشور را دارد و کشت اصلی چغندر قند کشور در کنار دیگر شهرهای جنوبی در اصفهان است و کشت گندم و برنج در این شهر بسیار رونق دارد. جالب است بدانید که بخش اعظمی از برنج‌های صادراتی کشور در اصفهان کشت می‌شود. متأسفانه کشاورزی طی یک دهه اخیر خیلی ضعیف شد و چاه‌های زیرزمینی که به واسطه جاری بودن رودخانه همیشه پر آب بودند با خشکسالی روبرو شدند و ما دغدغه این را داریم که در دو دهه آینده دیگر چیزی به نام کشاورزی در اصفهان وجود نداشته باشد. نکته سوم فرونشست اصفهان است، وقتی رودخانه جاری نباشد، چاه‌ها خشک می‌شوند و خشک شدن چاه‌ها با نشست راه‌های زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین همراه است. خانه همه اصفهانی‌ها در این سال‌ها ترَک‌های بسیاری برداشته‌اند و متأسفانه به این موضوع چندان پرداخته نشده و ما هم اجازه نداشتیم که وارد این موضوع شویم چرا که احتمال داشت حساسیت‌های زیادی را ایجاد کند و التهاب‌برانگیز بود اما دو موضوع اول به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم اصفهان در «طعم طمع» مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: ما سعی کردیم در این سریال به سمت راهکار حرکت کنیم. بیان معضلات ارزشمند است اما به نظر من بهتر است بعد از بیان معضل راهکار نیز ارائه داد. در این سریال می‌بینیم که قرار نیست به دلیل مشکلاتی ناشی از خشکسالی همه چیز را رها کرده و کوچ کنیم، بهتر است بمانیم و راه‌حل پیدا کنیم. در این سریال هم چنین رویکردی را می‌بینید که به مخاطب ایده‌ای مدرن برای مقابله با مشکل پیش آمده را پیشنهاد می‌دهد تا با حداقل منابع آبی به محصول برسند. اتفاقی که قطعاً بهتر از فروش زمین‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به دلار است. ما در این مجموعه به معضلات اقتصادی نیز پرداخته‌ایم و می‌بینیم که این خانواده تمام دارایی‌اش را به دلار تبدیل می‌کند و دلارها گم می‌شوند. برای من جالب است که به دلیل مشکلات اقتصادی در کشورمان شغلی به وجود آمده که پول خرید و فروش می‌کند و این شغل در هیچ‌جای دنیا وجود ندارد و ما این موضوع را هم در این مجموعه مورد بررسی قرار دادیم. ما سعی کردیم خیلی دقیق و آرام با فاصله گرفتن از تنش‌ها به این موضوع بپردازیم و امیدوارم توانسته باشیم به مخاطبمان تلنگری بزنیم.

عنایتی با انتقاد از زمان پخش سریال «طعم طمع» اظهار داشت: ما بابت زمان پخش سریال ناراحت هستیم و گلایه داریم. «طعم طمع» سریالی طنز است که با بهترین بازیگران، بهترین عوامل، یکی از بهترین نویسنده‌های تلویزیون تولید شده و نمره‌های لازم را برای پخش در شبکه یک به دست آورده اما می‌شود گفت که با لج‌بازی برخی مدیران شبکه یک در ساعت ۱۵ پخش می‌شود در صورتیکه شبکه یک همین الان در ساعات شبانگاهی سریال تکراری پخش می‌کند. ما بارها درخواست کردیم که زمان پخش این سریال با سریال تکراری شب عوض شود یا «طعم طمع» پس از آن سریال پخش شود اما متأسفانه در عین ناباوری سریال ساعت ۱۵ پخش شد. دوستان ما در اصفهان از این اتفاق ناراحت هستند، بیش از یک دهه است که سریالی اینچنین به اصفهان نپرداخته و با وجود گذشت این زمان طولانی فرصتی که به وجود آمده به راحتی از دست رفت و من فکر می‌کنم سریال ما در پخش آسیب جدی دید. متأسفانه به نظر می‌رسد که حتی اگر بهترین کار را در شهرستان تولید کنید نمی‌توانید جایگاهی را که یک سریال تهرانی دارد، به دست بیاورید. همه عوامل سریال ما بومی هستند و متأسفانه در حق همه ما اجحاف شده است و انگیزه خیلی از دوستان ما در اصفهان را از بین بردند.

منبع: ایرنا

487421