وزیر میراث فرهنگی؛

مرمت میراث فرهنگی با اعتبارات دولتی یک شوخی بزرگ است

وزیر میراث فرهنگی گفت: تکیه به اعتبارات دولتی برای مرمت و حفاظت از میراث فرهنگی شوخی بزرگی است.
تصویر مرمت میراث فرهنگی با اعتبارات دولتی یک شوخی بزرگ است

به گزارش سایت خبری پرسون، آئین رونمایی از پروژه‌های حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی اکنون در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی در حال برگزاری است.

در این برنامه عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گفت: دیروز کلیات لایحه اختیارات وزارت میراث فرهنگی ارائه شد و بخش مهمی از آن در حوزه میراث فرهنگی است. مطمئن هستم با حساسیت نمایندگان حتماً غنی سازی و بخش‌هایی از خلاءهای ما هم در این زمینه رفع می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: درباره آمار فلزیاب‌ها باید بگویم که هر چه به دست تان می‌رسد طی مراسمی معدوم کنید. ممکن است وقتی در انبار هست به بیرون درز کند. اینها را از انبارهایی که دارید خالی کنید. برخی از مردم می‌خواهند یک شبه مشکلات شأن حل شود. باید بدانند که داشتن این دستگاه جرم است. اینکه ۱۸ هزار اخطار داده اید و ۱۵۰۰ پرونده قضائی تشکیل شده، آمار خوبی است. الان تذکر می‌دهند و پرونده کمتر تشکیل می‌شود این کار در مملکت هم انجام می‌شود.

وی افزود: یکی به من خبر داد که ۳۰۰ قبر پر از طلا کشف کرده و در یکی از آنها گنج پیدا کردیم، بقیه را نگه داشتیم تا به شما بگوییم. وقتی نیرو فرستادیم، دیدند هیچ موردی نیست. گفتم حداقل بروید آنجا که می‌گویند طلاها را نگه داشتند بگردید که آن هم اشتباه بود. به هر حال از این موارد زیاد گزارش می‌شود. ولی باید به گزارش‌های مردمی توجه کرد.

ضرغامی گفت: ما برای حفاظت از آثار تاریخی فقط نمی‌توانیم به اعتبارات دولتی تکیه کنیم. اعتبارات دولتی شوخی بزرگی است. کسانی که به عنوان کار خیر می‌خواهند کمک کنند باید بتوانند از حوزه میراث فرهنگی مشارکت داشته باشند. از سردار مهری هم می‌خواهم که یگان داوطلب و اختیاری حوزه حفاظت از میراث فرهنگی را جدی بگیرند. بعد از شناسایی و با هماهنگی مؤسسات مختلف، افراد مورد اعتماد و علاقه‌مند کارت حفاظت را بگیرند و مراقب ابنیه تاریخی باشند. این کار را عملیاتی کنید، چون خیلی از افراد می‌خواهند که بدون هزینه این کار را انجام دهند، به شما هم می‌توانند گزارش دهند که آخرین مرحله حفاظت از این میراث چگونه است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: کسانی که به دنبال ایران هراسی هستند بدانند که ما حتی یک کنیسه یا آتشکده را تعمیر می‌کنیم و از پول بیت المال مسلمانانی که به نان شب محتاج هستند استفاده کرده و مرمت می‌کنیم.

منبع: مهر

486693