نقش کلیدی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مقابله با رشد‌ منفی جمعیت در استان فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای مقابله با رشد‌ منفی جمعیت، نقش‌ دانشگاه علوم پزشکی شیراز کلیدی است.
تصویر نقش کلیدی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مقابله با رشد‌ منفی جمعیت در استان فارس

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، رییس دانشگاه علوم بزشکی شیراز گفت: استان فارس با معضل‌ شاخص رشد‌ منفی جمعیت روبه‌رو است.
وحید‌ حسینی پیش از ظهر امروز در‌ نشست خبری اظهار داشت: برای مقابله با رشد‌ منفی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با داشتن نقش‌ اساسی‌ و کلیدی در مقابله با این معضل اجتماعی‌ حدود 6 سال برای جوانی جمعیت در استان فارس فرصت دارد.
وی خاطر‌ نشان کرد: مراکز درمانی استان فارس با کاهش بیش از ۳ هزار تخت روبه‌رو بوده و از سوی وزیر بهداشت در صدد بر طرف کردن این کمبود است.
وی تصریح کرد: صدور گواهی آب سالم از تولید تا مصرف، تأمین داروهای خاص ومعمولی، اشاعه اخلاق، فرهنگ ایرانی، اسلامی و علمی از جمله عملکرد دانشگاه شیراز است.
وی با اشاره به اینکه استان فارس با ۵.۸ جمعیت و بیش از ۹.۸ درصد تخت، خدمات درمانی با کیفیت، تأمین مالی به بیش از ۶۵ درصد هئیت علمی غیر بومی و یک سان‌سازی تعرفه‌های مراکز درمانی خصوصی و دولتی از دیگر فعالیت‌های دانشگاه شیراز است.
معاون خدمات درمانی دانشگاه شیراز در ادامه این نشست افزود: راه‌اندازی مراکز نازایی و خدمات رایگان در شهرستان‌های فیروزآباد، داراب، لامرد، آباده و نیز به‌زودی در شهرستان اقلید و نیز برای نخستین بار مرکز مشاوره ناباروری در
بیمارستان شوشتری شیراز از سوی معاونت درمان اجرا شده است.
مهرداد شریفی بیان داشت: بیش از هزارو ۸۰۰ بازدید از بخش‌های خصوصی و دولتی،
ارجاع ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تعرفه تخلفات بزشکی به بیماران، ۴ هزارو۳۳۳ پرونده تعزیرات به مراجع قضایی از جمله اهداف معاونت است.
معاونت بهداشت نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: شناسایی بیماری متابولیک ارثی که در سال گذشته ۱۰۰ درصد جمعیت استان فارس مشمول غربالگری شدند.
عباس رضائیان زاده افزود: راه‌اندازی خانه بهداشت کارخانه‌ها در قالب بیش از ۸۰ درصد غربالگری سلامت، کاشت حلزون ۸۵ درصد از نوزادان ۳ تا ۵ روزه که با مشکل جدی ناشنوایی روبه‌رو بوده‌اند و نیز افزایش صددرصدی درمان جامعه هدف، غربالگری پوکی استخوان سالمندان و طرح مبارزه با سالک به ویژه اتباع بیگانه در استان فارس از سوی معاونت بهداشت انجام شده است.
وی اضافه کرد: اجرای غربالگر ۲۸ هزارو ۳۹۱ کسانی که از داشتن فشار خون بی اطلاع بودند، ۴۳ هزار ۵۲۸ تشخیص دیابت، ۳۰۱ هزارو ۲۱ مورد غربالگری سرطان پستان، ۵ هزارو ۳۲۶ مورد سرطان دهانه رحم از دیگر خدمات این معاونت است.
معاون توسعه دانشگاه علوم بزشکی شیراز نیز در این نشست افزود: استان فارس با بیش از ۵ میلیون نفر جعیت برای هر هزار نفر ۲ تخت بیمارستانی وجود دارد و در حال حاضر نیز بیش از ۳ هزارو ۸۰۰ تخت بیمارستانی با ۵ تا ۱۰ درصد بیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
سید ابو الفضل هاشمی اضافه کرد: تبدیل ۱۸۷ اعضاء هیئت علمی تمام وقت به پاره وقت و پرداخت و معوقی‌های کارکنان و پرستاران از جمله خدمات معاون توسعه است.

486521