در خصوص بازار بورس

در سال ۹۹ با دلار ۳۵ هزارتومانی شاخص دو میلیون داشتیم ولی الان با نرخ دلار حدود ۵۰تومانی این شاخص رشد کرده و اتفاق خاصی رخ نداده است. هر سال چیزی حدود ۵ تا ۱۰درصد افزایش شاخص بورس رخ می‌دهد.
تصویر در خصوص بازار بورس

به گزارش سایت خبری پرسون، خشایار نادی در یادداشتی نوشت: اخیرا ما شاهد این موضوع بودیم که ریزش بازار بورس یک رشد قابل توجهی داشت. طبیعتا عرضه‌های سنگین توسط صندوق توسعه و صندوق تثبیت بازار اتفاق افتاد. از طرف دیگر هم یکسری سیگنال‌ها و آلارم‌ها از طریق مدیریت بورس صادر شد و بازار مقداری عقب‌نشینی کرد.

در سال ۹۹ بازار بورس شاهد یک ریزش سنگین بود؛ ریزش‌های بازار به نظر من در کوتاه مدت ادامه دار خواهد بود. آینده بورس در کشور ما با نرخ تورمی که درگیر آن است، کاملا مشخص است. یعنی افراد نمی‌توانند نقدینگی نگه دارند زیرا برای آن‌ها هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

طبیعتا شرکت‌ها به دلیل وجود تورم قیمت موجودی‌های انبار خود را افزایش می‌دهند و سود قابل توجهی بابت تورم به دست می‌آورند. این باعث می‌شود که بازار بورس برای سهامداران فوق العاده جذاب باشد و رشد سود شرکت‌ها تصاعدی هر سال افزایش پیدا کند.

این که این اتفاق خوب است یا نه نیاز به توضیح دارد. به نظر من اتفاق خوبی نیست؛ چون به صورت عملیاتی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و صرفا به دلیل افزایش نرخ است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. افزایش نرخ و تورمی که وجود دارد باعث رخداد این اتفاقات می‌شود.

همزمان با اینکه قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد قیمت محصولات نیز بالا می‌رود. همیشه در بازار یک اصلی وجود دارد و آن این است که نباید از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر پرید. موضوع رشد بی‌سابقه شاخص بورس را همه ما باید به صورت دلاری دنبال کنیم.

در سال ۹۹ با دلار ۳۵ هزارتومانی شاخص دو میلیون داشتیم ولی الان با نرخ دلار حدود ۵۰تومانی این شاخص رشد کرده و اتفاق خاصی رخ نداده است. هر سال چیزی حدود ۵ تا ۱۰درصد افزایش شاخص بورس رخ می‌دهد.

توصیه من به مردم این است که قبل از ورود به این بازار یک دوره آموزشی کوتاه مدت در خصوص چگونگی استفاده از آن ببینند. در این شرایط افراد کمتر دچار ضرر می‌شوند همچنین باید از دسترسی برخی از مدیران که به دلیل ارتباط باعث ایجاد رانت می‌شوند باید جلوگیری شود. این مورد به بهبود وضعیت بورس کمک خواهد کرد.

منبع: آفتاب یزد

486168