معاون برنامه‌ریزی وزیر‌جهاد کشاورزی

هشتم اردیبهشت‌ماه هویت شهر میمند است

معاون برنامه‌ریزی وزیر‌ حهاد کشاورزی گفت: هشتم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز میمند، هویت و شناسنامه فرهنگی و ملی این شهر در کشور به ویژه استان فارس است.
تصویر هشتم اردیبهشت‌ماه هویت شهر میمند است

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد جهاد کشاورزی اعلام کرد: 8 اردیبهشت‌ماه جاری روز میمند هویت فرهنگی و گردشگری در تقویم ملی کشور به ثبت رسیده است.
شاهپور علایی مقدم در حاشیه شانزدهمین جشنواره گل و گلاب میمند با اشاره به اینکه 8اردیبهشت‌ماه روز میمند که با نام حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع)
در فهرست‌ تقویم گردگشگری ملی به ثبت رسیده است گفت: تنظیم سند تحول برای روز میمند هنگامی که نقشه راه و مسیر روشنی نداشته باشد در تقویم می‌ماند و به نتایج مطلوب و مثبت دست نمی یابیم.

وی خاطر‌ نشان کرد: نگاه شاهچراغ(ع) معنوی و برکت آن برای اقتصاد خانوار و بخش کشاورزی است و در این راستا اوقاف باید در خدمت مسلمین قرار گیرد ونباید درب‌هایش بر روی اقتصاد بسته نگه‌داشته شود چرا که یکی از اهداف مقام معظم رهبری باز کردن قفل‌های بسته اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذار و نیز رسیدن به توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی و عمرانی به ویژه در مناطق محروم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بیش از 13 هزار گونه گیاهی‌ در دنیا 8 هزارگونه در استان فارس است باید از آن استفاده مطلوب و بهینه شود.
علایی مقدم اظهار داشت: مردمی‌ترین تجارت و تولید در بخش کشاورزی، کسب و کار، رونق اقتصادی و با فعالیت 4 میلیون و 200 هزار بهره‌بردار در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه عیار امنیتی بسیاری از کشورها تولید سلاح است، تصریح کرد: مقدمه امینیت دفاعی امنیت غذایی و در ایران اسلامی به علت تنوع اقلیمی و آب و هوایی در بخش‌های دامداری، آبزیان، مرغداری و باغداری‌ تبدیل به کارگاه استعدادها در کشور و در شهر میمند شده است، باید با حمایت‌ از ظرفیت‌های موجود در این بخش‌ها بیش از گذشته شاهد رشد در این شویم.
معاون زیارتی و گردشگری استانداری فارس در این جشنواره اظهار داشت: توجه به رویکرد صنعت گردشگری و کشاورزی در سال مهار تورم و رشد تولید استان فارس به ویژه شهر میمند را از وابستگی بی نیاز می‌کند.
محمد فرخ‌زاده تصریح کرد: حمایت از صنایع بسته‌بندی در عرصه تولید محصولات، جدول بندی یک روز به عنوان روز شهرستان‌ها که در زمینه، گردشگری، تولید محصولات کشاورزی فعالیت ویژه دارند، مدیریت شهری‌ برای جذب صنعتگران و گردشگران ضروری است.
شهردار میمند در ادامه این آیین افزود: ثبت روز شیراز در تقویم گردشگری کشور فرصت مناسب برای شناسایی طرفیت‌های باغی، گردشگری در این‌ شهر است.
فرهاد محمد رضازاده خاطر‌ نشان کرد: با همکاری دولت و دانشگاه فضای مناسبی برای توسعه، تولید و توزیع انواع عرقیجات در قالب توزیع بسته‌بندی استاندارد به توان نقش مؤثری در توسعه بازار تولید ایفاء کند.

وی تصریح کرد: صنعت شیشه‌گری با قدمت چند هزار ساله در شهر‌ میمند گمنام مانده است و نسبت به آن توجه نشده است، برای برون رفت از این معضل باید از سوی مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی گام‌های مؤثر و تعیین کننده برداشته شود.

رییس شورای اسلامی شهر میمند در این جشنواره در مورد ظرفیت این شهر گفت: با تلاش‌های انجام شده از سوی شورای شهر و مسئولان، هشتم اردیبهشت جزء فهرست رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.

بهنام صیاد نژاد بیان داشت: میمند با هزارو 941 کیلومترمربع مساحت، 4 هزارو 300 هکتار اراضی، 7 هزار و 309 هکتار باغات و نیز تولید 25 میلیون لیتر انواع عرقیجات همانند نگینی در استان فارس می درخشد.

وی اضافه کرد: شهر میمند در توسعه، پیشرفت به ویژه در زمینه فرهنگی، اجتماعی، و تاریخ، باغ‌های بسیار، 600 هزار کلنی و 6 هزار تولید عسل بستر مناسب برای رونق اقتصادی و تولیدی در استان فارس به ویژه شهر میمند را ایجاد کرده است.

فرماندار شهرستان میمند در این جشنواره تصریح کرد: نام‌گذاری 8 اردیبهشت‌ماه به عنوان روز میمند که در تقویم گردشگری ثبت ملی شده است بستر را برای توسعه فرهنگی، تاریخی، صنعت تولیدی و نیز افزایش جذب گردشگر را در این شهر فراهم می‌کند.

حبیب الله جمشیدی بیان داشت: روز میمند نوید بخش‌ آینده‌ای درخشان است که در کنار یکدیگر با مطالبه‌گری، برنامه‌ریزی و حضور مسئولان، مقامات استانی و کشوری شرکت کننده در این همایش منحر به برون رفت از مسائل، مشکلات و نیز رشد صنعت گردشگری و دیگر زیر ساخت‌های کشاورزی، عمرانی و اقتصادی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در جشنواره گل و گلاب گفت: استان فارس با داشتن تنوع محصولات کشاورزی و باغی به ویژه انگور، انار، انجیر و دیگر محصولات باغی و کشاورزی جشنواره گل و گلاب میمند به صورت استانی برگزار شود.

مؤید محسنی‌نژاد بیان داشت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس آماده حمایت سرمایه‌گذاری و نیر احیاء کارگاه شیشه‌گری، اقامتگاه بوم‌گردی، گردشگری سنتی و تفرجگاه هستیم.

وی بیان داشت: راه‌اندازی دبیرخانه رویدادهای گردشگری در قالب معرفی‌ محصولات تولیدی شامل انار، انجیر، گل نرگس و محمدی همزمان در چند نقطه استان فارس با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله رویکرد این اداره‌کل است.

امام جمعه شهر میمند نیز در این همایش بیان داشت: شهر میمند با صنعت دیرینه شیشه‌گری، و عطراگین کردن حرم مطهر حضرت سیدالشهداء با گلاب این شهر و نیز بزرگترین تولید کننده گل و عرقیجات در کشور هنوز مغفول مانده است.

حجت الاسلام عباس بهزادی اضافه کرد: میمند در مدت 80 سال دارای زخم کهنه به علت وقفی بودن اراضی این شهر از سوی اداره کل اوقاف خورده و در نتیجه با کاهش سرمایه‌گذار که بر این باورند صادرات گلاب در این شهر وقفی است روبه‌رو هستیم.

وی از تعطیلی تعداد زیادی کارگاه‌های صنعت شیشه‌گری باقدمت چند هزار ساله در این شهر که قطب‌ این صنعت در کشور هستیم، افزود: تعدادی از کارگاه‌های ورودی شهر میمند دومین تولید کننده انجیر دیم و دیگر محصولات تولیدی باغی و کشاورزی از نعمت گاز رسانی محروم است و در این راستا حمایت مدیران و مسئولان دستگاهای اجرایی ضروری به نظر می‌رسد.

482742