الزامی شدن تزریق واکسن کرونا برای زائران حج تمتع 1402

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: عربستان سه نوع واکسن را برای زائران الزام کرده است.
تصویر الزامی شدن تزریق واکسن کرونا برای زائران حج تمتع 1402

به گزارش سایت خبری پرسون، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص اینکه چه نوع واکسن‌هایی برای سفر به حج نیاز است، گفت: عربستان سه نوع واکسن را برای زائران الزام کرده است که عبارتند از واکسن مننژیت، ۲ دوز واکسن کرونا و واکسن فلج اطفال.

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در ایران مشاهده نشده است، گزینه واکسن فلج اطفال توسط مسئولان سعودی برای ایران حذف شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با تاکید بر اینکه کارت تزریق واکسن‌های مننژیت و کرونا باید همراه زائران باشد، خاطرنشان کرد: کارت واکسن مننژیت که شکل بین‌المللی دارد به زائران داده می‌شود. برگه واکسن کرونا را هم اینترنتی می‌توانند دریافت کنند.

مرعشی در خصوص مشکلات مربوط به ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان که در سالهای قبل وجود داشت، گفت: در سالهای گذشته به علت اینکه مبادلات تجاری بین ما و عربستان وجود نداشت و نمی‌توانستیم داروهای مورد نیاز را در سیستم تجاری بازرگانی سعودی‌ها ثبت کنیم، این کار با تأخیر انجام می‌شد، اما امسال این مشکلات رفع شده و ۱۶ اردیبهشت تجهیزات پزشکی از ایران به مدینه ارسال خواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به این سوال که با توجه به گرمای هوا در ایام حج چه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت زائرین در نظر گرفته شده است، توضیح داد: بخشی از اقدامات مربوط به آموزش‌های قبل از سفر است. نکات آموزشی به دو صورت حضوری(جلسات مربوط به کاروان‌ها) و غیرحضوری (از طریق پیامک و ...) به زائران انتقال داده می‌شود.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه برخی از پزشکان برای اولین بار است که به این سفر اعزام می‌شوند، بر همین اساس آموزش‌هایی را هم برای خود پزشکان در نظر گرفته ایم. برای کارگزاران نیز آموزش‌های خاص آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تاکید کرد: در حج ۱۴۰۲، علاوه بر آموزش‌های پزشکی، در طول سفر نیز کادر پزشکی به صورت مستمر زائران را معاینه کرده و وضعیت سلامت آنها را ارزیابی می‌کنند.

482340