ویزای زائران حج تمتع هنوز صادر نشده است

در حالی که 18 روز تا آغاز اعزام زائران کشورمان به حج تمتع 1402 باقی مانده، هنوز ویزای عربستان برای زائران ایرانی صادر نشده است.
تصویر ویزای زائران حج تمتع هنوز صادر نشده است

به گزارش سایت خبری پرسون، عربستان از امروز آمادگی خود را برای پذیرش زائران خارجی حج تمتع اعلام کرده است و هر ساله از نیمه ماه شوال، وسایل و تجهیزات مورد نیاز زائران کشورهای مختلف از جمله ایران به عربستان ارسال می‌شد.

آمادگی سعودی‌ها برای پذیرش زائران خارجی حج تمتع

اما تاکنون نه تنها ایران، بلکه دیگر کشورها هم اقدامی به منظور اعزام زائران یا حتی تجهیزات مورد نیاز به سرزمین وحی نداشته‌اند که البته به گفته یک منبع مطلع، اندونزی و پاکستان در ماه‌ گذشته برخی از وسایل مورد نیاز برای زائران خود را به عربستان ارسال کرده و در انبارهایی قرار داده‌اند.

در روزهای آینده نیز زائران خارجی از طریق فرودگاه‌های جده، مدینه و طائف وارد سرزمین وحی می‌شوند. سال گذشته زائران پاکستانی و مالزیایی نخستین گروه زائران خارجی حج تمتع بودند که پس از آنها زائران هند، بنگلادش و ایران وارد عربستان شدند.

چرا هنوز ویزای عربستان برای زائران حج تمتع صادر نشده است؟

با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران به حج تمتع و برنامه‌ریزی برای آغاز اعزام زائران از سوم خردادماه، هنوز سامانه مسار برای دریافت ویزای ایرانیان باز نشده که برخی دلیل این امر را واریز نشدن هزینه حج تمتع به حساب سعودی‌ها می‌دانند. چرا که سامانه مسار به عنوان سامانه دریافت ویزای عربستان، پس از دریافت هزینه حج تمتع برای کشورها باز خواهد شد.

البته برخی از کشورها از هفته‌های گذشته اقدام به دریافت ویزای عربستان به منظور تشرف به حج تمتع کرده‌اند. مسؤولان کشورمان به دلیل برخی مشکلات، هزینه حج تمتع را از طریق کشوری دیگر به حساب عربستان واریز می‌کنند.

مسجدالحرام در روزهای گذشته

در حالی که ۱۸ روز تا آغاز اعزام زائران حج تمتع کشورمان به سرزمین وحی باقی مانده است، به دلیل واریز نشدن هزینه حج تمتع به حساب سعودی‌ها، ویزای زائران کشورمان هم صادر نشده است. بر اساس آخرین اقدامات صورت گرفته، به نظر می‌رسد به زودی روند صدور ویزای زائران ایرانی هم آغاز شود.

امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند که البته مسؤولان کشورمان در حال رایزنی به منظور افزایش این سهمیه هستند.

منبع: فارس

484180