بانک ها که "بنگاه خیریه" نیستند/ با روح و روان سهامداران و سپرده گذاران بازی نکنید

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: بانک ها که "بنگاه خیریه" نیستند، برعکس "بنگاه های اقتصادی انتفاعی" هستند، پس آیا با این روند غلط و محدود کردن درآمد بانک ها، زمینۀ ایجاد بحران و نابسامانی در بانک ها را بوجود نمی آوریم؟
تصویر بانک ها که "بنگاه خیریه" نیستند/ با روح و روان سهامداران و سپرده گذاران بازی نکنید

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در صد و دوازدهمین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران طی سخنانی در جمع مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در رشد و توسعه اقتصاد و ایجاد امنیت در کشور و همچنین رفع مشکلات اقتصادی بویژه ایجاد اشتغال گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خودشان با انتخاب دو هدف "مهار تورم" و "رشد تولید" تحت عنوان شعار سال 1402 به وضوح نشان دادند که جامعه را دقیق آسیب شناسی و مشکلات کشور را بخوبی شناسایی نموده اند که اگر این دو مورد یعنی "تورم" بطور اساسی "مهار" و "تولید" هم اصولی تقویت و "رشد" پیدا کند، قطعاً بیش از نیمی از مشکلات کشور حل وبخش اعظمی از فشارهای وارده بر مردم کاهش مییابد.

وی افزود: در همین راستا اگر قرار است تا سال 1402 سالی شیرین، دلنشین و به کام هموطنانمان باشد، باید حدالامکان بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و بحران ساز سال گذشته مرتفع و از میان برداشته شود. بر این اساس دولت و مسئولین اجرایی کشور باید نقاط حساس و کلیدهای مهم در رفع مشکلات و رشد تولید و اقتصاد را شناسایی و به اصلاح و تقویت آنها، اقدامات اصولی و اساسی انجام دهند.

علیپور تصریح کرد: سهم بانکها در تأمین منابع مالی کارخانجات تولیدی و واحدهای مختلف اقتصادی مبین این واقعیت است که اقتصاد ایران و صد البته غالب امورات کشور خوشبختانه و یا متأسفانه "بانک محور" بوده و شدیداً به "صنعت بانکداری" وابسته میباشد.!!

پس همین موضوع نشان دهنده این است که "بانک ها" نقش بسیار مهم و پر رنگی در رشد و توسعه اقتصاد داشته و اگر درست مدیریت و برنامه ریزی نشود، قطعاً میتوانند نقش مخرب و ویران کننده ای در اقتصاد و زندگی مردم داشته باشند.

وی گفت: بانکها در تعریفی کوتاه و ساده به نهادهای کاملاً اقتصادی اطلاق میشوند که وظایفی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، انجام عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزهای معتبر خارجی، نقل و انتقال پول، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفۀ قیومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید و فروشها را بر عهده دارند.

سبزعلیپور بیان نمود: بانکداری بخش مهمی از هر نظامِ مالی است و در اقتصادهای ملی، بانکها بعنوان نهادهای مالی، نقش واسطه ‌گری مالی را بر‌عهده دارند، بنابر این کارکردهای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و رشد در اقتصاد ملی، تماماً تحت ‌تأثیر تصمیمات، اقدامات و عملیات بانکها قرار دارند. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، سیاستگذاران مالی و پولی قبل از اِتخاذ و اِعمال هر سیاستی اثر آن را بر وضعیت عملکرد بانکها به دقت مورد تحلیل و سنجش قرار میدهند و هم متولّیان اَمر با احتیاط و بر پایه اطلاعات دقیق به بیان دیدگاه ‌هایشان دربارۀ بانکها میپردازند. در کشور ما نیز بانکها همانند کشورهای فوق‌الذکر از نقش کلیدی در نظام مالی و "اقتصاد ملی" برخوردارند.

علیپور در حاشیه دیدار نوروزی خود اظهار داشت: اصلاً قصدم بر این نیست تا در جمع شما بزرگواران و در این زمان محدود صنعت بانکداری را واکاوی و تشریح و بحث را طولانی نمایم بلکه میخواهم وابستگی اقتصاد و امورات مردم به بانکها را یادآور و نقش پر اهمیت بانکها را برای چندمین بار متذکر شوم.

حساسیت و اهمیت صنعت بانکداری موجب شده تا جدای از اعمال تحریمهای سنگین بانکی از جانب آمریکا، هر از چندگاهی معاندین و دشمنان ایران نیز به شبکه بانکی کشورمان حمله میکنند تا نظم اقتصاد و آرامش مردم را بهم بریزند و از این طریق به حاکمیت و نظام اسلامی ضربه بزنند.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به نقش پررنگ و اهمیت صنعت بانکداری در اقتصاد کشور، باید نسبت به رفع اشکالات و اصلاح سیاستها و عملکرد غلط بانکها اقدام و از ضربه زدن و تخریب بانکها که به کرات شاهد بوده ایم که سهواً یا عمداً انجام میشود، پرهیز و خودداری کنیم.

ضربه زدن به بانکها، بنوعی ضربه زدن به اقتصاد کشور و منجربه به ایجاد بحران خطرناک و بهم ریختگی در کشور میشود. آسیب زدن بر پیکر بانکها و تضعیف عملکرد آنها، در اصل خود تحریمی و بنوعی همراهی با آمریکا و دشمنان نظام میباشد.

سبزعلیپور در ادامه به نمونه ای از این خود تحریمی و ضربه زدن ها به برخی بانک‌ها از جمله بانک آینده اشاره کرد و گفت: متأسفانه هر از چندگاهی برخی با ارائه اطلاعات غلط و احساسی خود، فضا را برعلیه این بانک متشنج و پر التهاب میکنند و بدون تحقیق و بررسی، اطلاعات غلط را به دفعات پخش و موجب ترس و تشویش اذهان عمومی بویژه سهامداران و سپرده گذاران بانک آینده میشود.

وی افزود: همین اخبار بی پشتوانه و احساسی باعث وحشت و بی اعتمادی مردم نسبت بانکها شده و باعث میشود تا مردم و شرکتها از کار کردن با این بانک ها اجتناب و سپرده گذاران هم جهت خارج نمودن پولهای خود به شعبات این بانک ها در سراسر کشور هجوم ببرند!! سهامداران خرد این بانک در بورس نیز سر درگم میشوند!!

وی با طرح سوالی تصریح کرد: آیا این افراد می دانند با این اطلاعات غلط خود آنهم برعلیه یک بانک بزرگ کشور که چیزی حدود 5 میلیون سپرده گذار دارد چه داستانی درست میکنند و آن بانک را یک شبه در آستانه سقوط قرار داده و برای کشور نیز بحران بزرگ درست میکنند؟! ظاهراً داستان مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و هجوم سپرده گذاران آنها به خیابانهای سراسر کشور را فراموش کرده اید؟!

علیپور به نقدهای وارده به برخی از این بانک ها اشاره کرد و گفت: نقدی را که به برخی از این بانک‌ها وارد میکنند این است که به افراد و شرکتهای وابسته به خودش بیش از حد تسهیلات داده و چرا با تسهیلات اعطایی خویش در ساخت مجموعه های بزرگ مختلفی از جمله مال‌ها سرمایه گذاری کرده است؟!

در پاسخ باید گفت: بانکها، پولها و سپرده های مردم را جذب میکنند تا با پولهای مردم کار اقتصادی کرده و کسب درآمد نمایند و به سپرده گذاران خویش سود مصوب را پرداخت کنند، از همین رو تمامی سپرده گذاران هم حداقل ماه به ماه و سر وقت حساب خودشان را چِک میکنند تا ببینند سود پول شان واریز شده یا نه که اگر شده، خُب با خیال راحت به زندگیشان ادامه میدهند و اگر واریز نشده و یا کمتر از مبلغ مصوب واریز شده، فوراً به شعبه مراجعه و گریبان رئیس و سایر کارکنان شعبه را میگیرند تا به حق خود برسند!!

از همین رو بانکها باید بدون وقفه تمام روزهای ماه و سال را کار کرده و کسب درآمد کنند تا پاسخگوی مشتریان خویش باشند که اگر نتوانند سود سپرده های مردم را سر وقت به حساب شان واریز کنند، آنوقت اعتراضات مردم آغاز میشود.

سبزعلیپور با طرح این سوال که "آیا بانکداری دستوری میتواند به حیات خود ادامه داده و موفق باشد" گفت: هرگز نمیتوان بانکداری را با صدور دستورات پی در پی و غیرکارشناسی اجرا کرد و همچنین وقتیکه بانکها نتوانند اصلی ترین خدمات خود که درآمدزایی است را براحتی به مشتریان و متقاضیان خود ارائه دهند، پس از چه طریقی باید کسب درآمد کنند تا سود سپرده های مردم را سر وقت بپردازند؟

بانکها که "بنگاه خیریه" نیستند، برعکس "بنگاه های اقتصادی انتفاعی" هستند، پس آیا با این روند غلط و محدود کردن درآمد بانکها، زمینۀ ایجاد بحران و نابسامانی در بانکها را بوجود نمی آوریم؟ در صورت محدود شدن درآمد بانکها، چنانچه سود سپرده های مردم سر وقت پرداخت نشود، چه کسی پاسخگوی دهها میلیون نفر سپرده گذار خواهد بود؟

وی افزود: هیچ بانکی فقط با درآمدزایی از طریق اعطای تسهیلات و وامهای ریالی و ارزی، ارائه ضمانتنامه، خدمات اینترنتی و مجازی، حواله جات و فروش اوراق بهادار و.... نمیتواند پاسخگوی سپرده گذاران و سهامداران خرد و کلانش باشد و سود سپرده های مردم را از این راه پرداخت کند. تسهیلاتی که تا حدود زیادی جلوی پرداخت آن از طرف بانک مرکزی بسته شده و غالب وامها و تسهیلات اعطایی نیز معوق و سوخت شده یا میشوند!! پس بانکها بعنوان "بنگاه های اقتصادی انتفاعی" باید در زمینه های مختلف اقتصادی بویژه ساخت و ساز ورود پیدا کرده و سرمایه گذاری کنند تا هم بر مبنای نرخ تورم حافظ سرمایه بانک و هم حافظ سپرده های مردم باشند و همچنین سود سپرده ها را سر وقت پرداخت کنند!!

علیپور در ادامه گفت: کارشناسان رسمی دادگستری تنها ارزش دارائی‌ های فیزیکی یکی از مال‌های وابسته به این بانک را بالغ بر 255 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده اند که حدود 4 برابر میزان بدهی شرکت به بانک است!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهاراتش اعلام کرد: مسئولین بانکهای کشور علی الخصوص سپرده گذاران بانک فوق الذکر از دولتمردان، نمایندگان محترم مجلس و مقاماتِ ذیربط انتظار دارند تا صریح و بی پرده از بانکهای کشور دفاع کنند و از ضربه زدن به بانکها و بازی کردن با روح و روان سهامداران و سپرده گذاران جلوگیری نمایند.

481926