درمان فوری کبد چرب با مصرف این مواد خوراکی

هنوز درمان قطعی برای برطرف کردن کبد چرب پیدا نشده است، اما می‌توان با تغییر در سبک زندگی از شدت یافتن این بیماری جلوگیری کرد یا حتی باعث کاهش آن شد.
تصویر درمان فوری کبد چرب با مصرف این مواد خوراکی

به گزارش سایت خبری پرسون، کبد به صورت طبیعی دارای چربی است، اما زمانی که این چربی افزایش پیدا می‌کند و به بیش از پنج تا ۱۰ درصد وزن کبد برسد، سلامت را به خطر می‌اندازد که به آن بیماری کبد چرب می‌گویند.

افراد دچار کبد چرب باید هرچه سریع‌تر کبد خود را درمان کنند، چون بیماری کبد چرب باعث می‌شود فرد در برابر انواع التهاب‌ها و بیماری‌ها ضعیف‌تر شود. اما چه عواملی به چرب شدن کبد منجر می‌شود؟ مصرف بیش از حد الکل، کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند باعث چرب شدن کبد شوند.

چه راهکارهایی برای درمان کبد چرب وجود دارد؟

هرچند هنوز درمان قطعی برای برطرف کردن کبد چرب پیدا نشده است، می‌توان با تغییر در سبک زندگی از شدت یافتن این بیماری جلوگیری کرد یا حتی باعث کاهش آن شد. برای مثال اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه زندگی می‌تواند تا حد زیادی به کبد برای دفع سموم و چربی‌ها کمک کند. پرهیز از خوردن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار و همچنین کنار گذاشتن فست‌فود می‌تواند به بهبود شرایط منجر شود یا حداقل از بالا رفتن شدت بیماری جلوگیری کند.

خوردن بعضی از مواد غذایی نیز می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. مواردی از آن را در ادامه با هم بخوانیم:

سرکه سیب

سرکه سفید از جمله اقلام خوراکی است که آن را برای لاغری و درمان کبد چرب توصیه می‌کنند.

سرکه سیب به کاهش تجمع چربی کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن موثر است. علاوه بر این‌ها سرکه سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند. خوردن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب ولرم پیش از صرف وعده اصلی غذایی می‌تواند به دفع چربی‌های مضر کمک کند و در درمان بیماری کبد چرب موثر واقع شود.

لیمو ترش

لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین c از آنتی‌اکسیدان بالایی برخوردار است بنابراین مصرف آن برای درمان کبد چرب توصیه می‌شود. خوردن چند قطره لیمو ترش در یک فنجان آب ولرم به صورت ناشتا و روزانه از راه‌هایی است که به چربی‌سوزی و چربی‌زدایی از کبد کمک می‌کند.

دمنوش چای سبز

چای سبز دمنوش چربی‌سوز و دارای ویتامین سی بالایی است که به بهبود عملکرد کبد بسیار کمک می‌کند. خوردن روزانه یک الی دو فنجان دمنوش چای سبز می‌تواند روند رو به بهبودی را برای کبد به همراه داشته باشد.

مصرف زردچوبه

زردچوبه جزو آن دسته از ادویه‌هایی است که برای کبد بسیار مفید است. استفاده از آن در غذاهای مختلف برای کبد توصیه می‌شود. می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را در یک فنجان آب یا شیر ولرم بریزید و بعد از ته‌نشین شدن به صورت ناشتا آن را بنوشید تا کلیه سموم از کبد دفع شود.

دمنوش شیرین‌بیان

دمنوش شیرین‌بیان برای درمان کبدهای چرب به خصوص آن دسته از افراد که کبدشان به دلیلی جز نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی چرب شده است موثر است.

نصف قاشق پودر شیرین‌بیان را در یک فنجان آب گرم حل کنید و پنج تا ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا شیرین‌بیان در آب گرم دم بکشد سپس آن را میل کنید. می‌توانید کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

البته پیش از خوردن شیرین‌بیان در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید، چون ممکن است با داروهای فشار خون، دیابت و داروهای کورتیکواستروئید تداخل دارویی پیدا کند.

مصرف سبزیجات

خوردن سبزیجات خام در کنار مواد غذایی کمک زیادی به حفظ سلامت کبد شما می‌کند. حتی توصیه می‌شود آب سبزیجات را میل کنید تا سریع‌تر جذب شود.

زنجبیل

زنجبیل نیز جزو آن دسته از اقلام خوراکی است که در درمان کبد چرب بسیار موثر است. می‌توانید برش‌هایی از زنجبیل تازه را بجوشانید و آب جوشیده‌شده را بنوشید.

موز

موز هم از جمله میوه‌های مفید برای کبد و بدن است. این میوه به دلیل داشتن پتاسیم بالا به پاکسازی بدن از سموم کمک زیادی می‌کند، بنابراین برای کسانی که کبد چرب دارند مفید است.

خار مریم

گیاه خار مریم نیز برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. از این گیاه در قرص‌های شیمیایی که برای درمان کبد چرب تجویز می‌شود استفاده شده است.

بر اساس نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم موثر باشد. بر اساس این تحقیقات، این گیاه می‌تواند میزان مرگ‌ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند کاهش دهد.

منبع: اعتماد آنلاین

480536