اژه ای:

احیای حقوق عامه در محیط زیست اولویت‌ قوه قضاییه است

رییس قوه قضاییه گفت: احیای حقوق عامه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از مهمترین اولویت‌های قوه قضاییه است.
تصویر احیای حقوق عامه در محیط زیست اولویت‌ قوه قضاییه است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز پنجشنبه با حضور در حاشیه رودخانه کرج و بازدید از مراحل تکمیل پروژه ساخت تفرجگاه پارکرود در حاشیه این رودخانه افزود: بخش قابل توجهی از آب رود کرج به عنوان آب شرب استفاده می‌شود؛ برهمین اساس ساختمان‌هایی که در بستر و حریم این رود قرار گرفته بود، مشکلات جدی زیست محیطی را به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر این بناهای غیرمجاز در صورت وقوع سیل سبب ایجاد مشکلاتی قابل توجه می‌شدند؛ باید به وقوع حوادث غیرمترقبه توجه داشت تا به گونه‌ای نباشد که پس از وقوع این حوادث، به مذمت یکدیگر بپردازیم.

اژه ای گفت: من به رییس کل دادگستری استان البرز تاکید کردم که رفع تصرف‌ها در حریم و بستر رودخانه‌ کرج را از ساختمان قوه قضاییه آغاز کنید و اعتقاد دارم و بارها گفته ام که اگر همه امور را از خودمان شروع کنیم، نتایج کارها بهتر خواهد شد و امور بهتر پیش خواهد رفت.

محسنی اژه‌ای امروز در جریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: مهمتر از کلید زدن یک پروژه ملی ، پیگیری به نتیجه رسیدن آن به شکلی که نفع آن به عامه مردم برسد می باشد.
وی اضافه کرد: چنانچه همکاری‌ها و کمک‌های بی‌دریغ استانداری و شورای شهر و شهرداری کرج نبود این اتفاقات خوب و مثبت در رفع تصرفات غیرمجاز در حریم رودخانه و ساخت تفرجگاه برای مردم در حریم و بستر رودخانه را شاهد نبودیم.


در جریان حضور رییس دستگاه قضا در این تفرجگاه، حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری البرز نیز گفت: مکانی که امروز در حاشیه رودخانه کرج به صورت رایگان در اختیار همه مردم قرار گرفته است، پیش از این از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و اشخاص حقیقی به صورت اختصاصی استفاده می‌شد.

وی تصریح کرد: فاز اول اجرای پروژه احداث تفرجگاه در حاشیه رود کرج دارای که بالغ بر یک هکتار می‌باشد، به بهره‌برداری رسیده و قابل استفاده برای عموم مردم است.

فاضلی هریکندی در این بازدید به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حاشیه رودخانه کرج اشاره کرد و گفت: کار جدی و همه‌جانبه را از این رودخانه شروع کنیم؛ دستگاه‌های حاکمیتی، عمومی و افراد عادی در بستر رودخانه و نه در حریم آن ساخت‌وساز داشته‌اند؛ باید در این مورد اقدامی یکپارچه و هماهنگ صورت گیرد.

رییس قوه قضاییه در همان جلسه و در راستای آزاد سازی حریم رودخانه کرج، دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضاییه را به عنوان اولین ساختمان صادر کرد.

۲۷ دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه دستورات قاطعانه ای پیرامون موضوع مهم و چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌ها صادر کرده بود.

پس از پیشگامی قوه قضاییه در تخریب کامل ساخت‌وساز متعلق به خود، تصرفات دیگر نهادهای دولتی، حاکمیتی و نظامی و همچنین بخشی از تصرفات متعلق به افراد حقیقی در حریم و بستر رودخانه کرج تخریب شد؛ به گونه‌ای که حدود پنج کیلومتر از نقاط دارای ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه آزادسازی شد و در مراحل بعدی کارهای ایمن‌سازی مسیر انجام گرفت.
بسیاری از این ساختمان‌های تخریب‌شده قدمت ۶۰ تا ۷۰ ساله داشتند و در ۷۰ سال گذشته در تصرف و انحصار خصوصی بودند و با دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به عموم مردم واگذار شدند.

بنابر تاکیدات رئیس قوه قضاییه، مقرر شد که در هر قسمتی از مسیر رودخانه که به جهت موقعیت منطقه امکان داشته باشد، با رعایت مقررات قانونی و ضوابط زیست محیطی، تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم ایجاد شود.

۳۷روز پس از دستور رئیس دستگاه قضا و آزادسازی بخش زیادی از تصرفات حاشیه رودخانه کرج، در تاریخ چهار اسفند ۱۴۰۰ در راستای اجرای بدون تبعیض قانون و بهره‌مندی همه مردم از مواهب خدادادی، کلنگ ساخت اولین تفرجگاه عمومی «پارکرود» به زمین زده شد و امروز ۱۷ فروردین ۱۴۰۲، رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان البرز از این پروژه بازدید به عمل آورد.

همچنین رییس عدلیه با جمعی از مردمی که برای گذراندن اوقات فراغت به تفرجگاه حاشیه رودخانه کرج آمده بودند دیدار کرد و شماری از شهروندان استان البرز از اقدام قاطعانه قوه قضاییه در راستای آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج قدردانی کردند .

حدود ۱۴ ماه پیش بود که رئیس قوه قضاییه دستورات قاطعانه‌ای را برای رفع تصرفات غیرقانونی از حاشیه رودخانه کرج و قلع و قمع مستحدثات دستگاه‌های حاکمیتی در حریم و بستر این رودخانه، در راستای انتفاع عمومی صادر کرد.

479777