یک روش جدید برای تشخیص ردپای سرطان

آزمایش خونی که ردپای سرطان را تشخیص می‌دهد، می‌تواند سالانه هزاران بیمار را از شیمی‌درمانی طاقت فرسا نجات دهد.
تصویر یک روش جدید برای تشخیص ردپای سرطان

به گزارش سایت خبری پرسون، محققان یک بیمارستان پیشرو در نظام ملی سلامت و خدمات پزشکی انگلیس مشغول بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از یک نوع آزمایش خون برای نشان دادن اینکه جراحی باعث برداشتن تومورهای روده شده است یا خیر استفاده کرد.

این آزمایش خون به دنبال آثار میکروسکوپی سرطان در جریان خون است و به همین منظور ۱۶۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده برای این مطالعه تحت نظر قرار گرفتند؛ آزمایش خونی که آثاری از سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کند، می‌تواند سالانه هزاران بیمار را از شیمی‌درمانی طاقت‌فرسا نجات دهد.

به گفته کارشناسان، نیمی از بیماران مبتلا به مرحله سوم سرطان روده تنها با جراحی بهبود می‌یابند و بعد از عمل، بی جهت تحت درمان با شیمی درمانی داخل وریدی قرار می‌گیرند. آزمایش‌های خون با جستجوی آثار میکروسکوپی سرطان در جریان خون به نام دی‌ان‌ای تومور در گردش کار می‌کنند. وجود این مارکرها که در اسکن‌ها نامرئی هستند، نشان می‌دهد که آیا بیمار با جراحی بهبود یافته است یا خیر.

ناورین استارلینگ، محقق اصلی این کارآزمایی گفت: نتیجه این مطالعه می‌تواند بر نحوه درمان هزاران بیمار سرطان روده در سال تأثیر بگذارد؛ نیمی از بیماران مبتلا به سرطان روده مرحله ۳ تنها با جراحی درمان می‌شوند، بنابراین ما سخت‌ترین راه ممکن را برای درمان مبتلایان به سرطان انتخاب می‌کنیم.

امید این است که این فناوری تخصصی بتواند بسیاری از بیماران سرطانی را از شیمی درمانی غیر ضروری نجات دهد و خروجی موفقیت‌آمیز آن هم برای بیمار و هم برای نظام سلامت خوب است که منجر به صرفه‌جویی درهزینه‌های درمان می‌شود.

این آزمایش که TRACC نام دارد، از فناوری استفاده می‌کند که توسط شرکت آمریکایی Guardant Health ایجاد شده است. نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه‌های آن‌ها در کالیفرنیا فرستاده می‌شوند و نتایج در عرض دو هفته به دست می‌آیند.

این کارآزمایی بررسی خواهد کرد که آیا تفاوتی در میزان بقا پس از سه سال بین بیمارانی که درمان آن‌ها با آزمایش خون در مقایسه با گروه شیمی درمانی استاندارد مراقبت انجام شده است، وجود دارد یا خیر. همچنین آزمایشاتی در انگلیس برای نظارت بر بیماران مبتلا به سرطان ریه و سینه به همین روش در حال انجام است.

استارلینگ خاطرنشان کرد:‌ پتانسیل این آزمایش جدید در مراقبت از سرطان «بسیار» است، نه فقط در مورد تشخیص بیماری باقیمانده پس از جراحی، بلکه برای تشخیص زودهنگام سرطان نیز کارایی دارد.

پژوهش صورت گرفته روی ۴۵۵ بیمار سرطان روده که در یک کنفرانس بزرگ سرطان در سال گذشته ارائه شد، نشان داد که استفاده از آزمایش‌های خون برای هدایت درمان می‌تواند تعداد بیمارانی را که به شیمی‌درمانی پس از جراحی نیاز دارند، بدون خطر عود به نصف کاهش دهد.

محقق اصلی این کارآزمایی می‌گوید، کارآزمایی تصادفی بسیار بزرگ‌تر او برای کالیبره کردن دقیقاً میزان اتکا به بیوپسی‌های مایع ضروری است.

479462