تعطیلات نوروز به نمین اردبیل حتما سری بزنید

نمین اردبیل زیبایی های وصف ناپذیری دارد که حتما با چشمان خودتان باید ببینید.
تصویر تعطیلات نوروز به نمین اردبیل حتما سری بزنید

به گزارش سایت خبری پرسون، شهرستان نمین، شهر گل‌های افسانه‌ای با آب و هوای مطبوع میزبان گردشگران و میهمانان نوروزی است.

سولماز پورنعمت: نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان‌های اردبیل و گیلان قرار دارد، منطقه فندقلو در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین از توابع استان اردبیل ۱۶ هزار هکتار مساحت دارد که چهار هزار هکتار آن جنگل و رویشگاه طبیعی است.

شهرستان نمین به شهر «آلبالو» شهرت دارد وجود باغ‌های وسیع «آلبالو» و «آلوچه» همچنین جنگل‌های هیرکانی این شهرستان را به بهشت تبدیل کرده است.

از آثار طبیعی ثبت شده شهرستان نمین می‌توان به جنگل‌های هیرکانی و سوسن چلچراغ اشاره کرد.

جنگل فندقلو، بی‌نظیر در جهان

جنگل فندقلو (فندیق لیق) در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان و بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل است. این منطقه به خاطر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی و مرتعی با جذابیت‌های طبیعی متنوع همچون سد سوها، دره‌های زیبا، آبشارهای دیدنی، چشمه‌های گوارا، کوه‌های مرتفع، صخره‌ها و دشت‌های پوشیده از زیباترین و نادرترین گل‌های دنیا نظیر سوسن چلچراغ و بابونه قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت گردشگری دارد.

جنگل‌های فندیق لیق به خاطر کوهستانی بودن دارای چشمه‌های زیادی با آب‌های گوارا و شیرین است که از دل کوه سرازیر شده و در مسیر پر پیچ و خم خود رودخانه‌هایی را در کوهپایه‌ها به وجود می‌آورند.

مسیر دسترسی به این جنگل از جاده نمین به شهر آبی بی گلو-جاده اردبیل به شهر آبی بی گلو است.

سوها گلی، منظره‌ای رویایی در دل طبیعت

سد «سوها» یا «سوها گَلی» یک پدیده طبیعی مصنوعی است که در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالای کوه قرار گرفته است. این منطقه با آب و هوای معتدل نشأت گرفته از هوای استان گیلان دارای منظره بسیار زیبا و رویایی است که از سه طرف به قله کوه با مراتع و جنگلی زیبا و از طرفی دیگر به دره‌ای زیبا منتهی می‌شود.

مسیر دسترسی به سوها گلی از طریق جاده شهر آبی بی گلو به روستای «حور» می‌باشد.

کوه «آسپیناس»

با توجه به آنچه که در کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ و فرهنگ «نیارق» در مورد این کوه نوشته شده کوه «آسبیناس» در ۳۳ کیلومتری شمال‌شرقی اردبیل و ۸ کیلومتری روستای «نیارق» اردبیل، با ارتفاع ۲۰۰۵ متری در یک منطقه جنگلی قرار گرفته است.

این کوه شمالی‌ترین کوه از رشته‌کوه «باغرو» البرز غربی است که رودهای آستارا چایی و رود «لوندویل» از آن سرچشمه گرفته‌اند که برای دسترس به این کوه باید از مسیر شهر آبی بی گلو و روستای نیارق عبور کرد.

کوه سنگر؛ سیری بر فراز ابرها

کوه سنگر با ارتفاعی در حدود ۲۱۲۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین کوه در منطقه «ویلکیج» است که در بالادست روستای «حور» قرار گرفته است.

از فراز قله این کوه می‌توان مناظرهای بی‌نظیری از کوه‌های تالش، صخره‌ها و دره‌های پوشیده از جنگل‌های استان گیلان و جنگل فندقلوی استان اردبیل، سد «سقزچی» اردبیل و دورنمائی از دریای خزر را مشاهده کرد. این منطقه شاید جز نادر مناطقی در ایران باشد که بتوان بر فراز ابرها گردش کرد.

مسیر دسترسی: شهرستان نمین – شهر آبی بی گلو- روستای حور

جنگل آلادیزگه

جنگل «آلادیزگه» بخشی از جنگل‌های شهرستان نمین به شمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری گیلان است.

این محدوده جنگلی در سطحی به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر پراکنده شده است که از شرق «خانقاه علیا» واقع در مسیر جاده بین‌شهری نمین و آستارا شروع و با جهت شمال غربی - جنوب شرقی و شرق روستای «حور» خاتمه می‌یابد.

جنگل «آلادیزگه» در سرتاسر گستردگی خود از جانب غرب به اراضی مزروعی و با فاصله کوتاهی به روستاهای کوهپایه‌ای منتهی می‌شود. با توجه به تحقیقات پیشین اکوسیستم کوهستانی منطقه «آلادیزگه» متأثر از اقلیم تورانی و مدیترانه‌ای بوده و واقع‌شدن این منطقه بین اقلیم مرطوب گیلان و نیمه خشک اردبیل که موجب بارش اوروگرافیکی در محدوده می‌گردد و کوهستان سبلان (درغرب) که منبع ذخیره برف و سرماست، موجب تنوع اقلیمی و زیستی منحصربه‌فرد در این منطقه گردیده است.

به دلیل وضعیت طبیعی و زیستگاهی دارای تنوع گونه گیاهی زیاد، پناهگاه حیات‌وحش، زیستگاه و مأمن مناسب برای انواع گونه‌های جانوری و گیاهی می‌باشد.

مسیر دسترسی: شهرستان نمین – شهر آبی بی گلو – روستای «آلادیزگه»

فیل‌داشی و سَیَنگ‌داشی

ابراهیم ابراهیمی در این باره می‌نویسد: در مراتع دامنه کوه سنگر منظره بسیار زیبایی از یک سنگ فرسایش یافته به شکل سر فیل وجود دارد که به نام فیل‌داشی یا سنگ‌فیل معروف است.

این سنگ در کنار راه ارتباطی روستای حور به ایستگاه کوه سنگر قرار گرفته است. سَیَگ‌داشی سنگی است فرسایشی طاق مانند شبیه به دسته کوزه (که به زبان ترکی به آن سَیَنگ گفته می‌شود) در نزدیکی روستای سوها قرار گرفته است.

مشه سویی

آبگرم مشه‌سویی یا ایستی‌سو با دمای حدود ۲۵ درجه سلسیوس در کنار رودخانه‌ای به همین نام قرار دارد که بر اثر فرسایش صخره‌ها در درون حوضچه‌ای به ابعاد ۶*۵ به وجود آمده است. این آبگرم دارای خواص درمانی جهت درمان پادرد و کمردرد، آرامش اعصاب و غیره است. راه دسترسی به این چشمه به صورت مسیر جنگلی است که دارای مناظر بکر، چشمه‌سارهای بهشتی و هوای روحبخش است.

مسیر دسترسی: این چشمه در پای یک پرتگاه سنگی در محلّی به نام علی داشی در بالای درّه گیله ده واقع شده است.

قلعه شیندان

دژ و قلعه تاریخی شیندان در ارتفاع ۱۸۵۰ متری بر فراز کوه شیندان، در منطقه حیران و در ۵ کیلومتری شهر نمین قرار دارد.

قلعه تاریخی شیندان (به ترکی آذربایجانی شیندان قالاسی) ‏ با قدمتی ۲ هزار ساله در مرز میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان قرار دارد.

دیر زمانی است که مسافران مسیر نمین به آستارا هنگام عبور از گردنه سحر انگیز حیران شکوه و عظمت این قلعه تاریخی را به نظاره می‌نشینند.

با توجه به وجود آثار باقی مانده از آتشکده‌ها، تاریخ این بنا احتمالاً مربوط به قبل از اسلام دوره ساسانیان است. در ساخت این قلعه از سنگ و ملات ساروج استفاده شده بود.

مسیر دسترسی: جاده گردنه حیران

تله کابین حیران

گردنه حیران در میان جاده ارتباطی آستارا و نمین قرار دارد؛ این گردنه از یک سو توسط جنگل احاطه شده و از سویی دیگر مشرف به دره‌ای نسبتاً عمیق است؛ بنابراین می‌توان گفت که از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار است. تله کابین حیران از دل رشته کوه‌های البرز تا جنگل «فندوقلو» امتداد دارد.

مسیر دسترسی: جاده گیلان به استان اردبیل

تالاب پته خور

«تالاب پته خور» از مهمترین تالاب‌های استان و زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می‌رود. تالاب پته خور که در غرب روستای پته خور و به فاصله ۳ کیلومتر از آن قرار دارد به صورت تالاب سیلابی و رودخانه‌ای بوده که از سرریز شدن آب رودخانه قره سو شکل می‌گیرد.

وجود چمن زارهای نسبتاً وسیع و متراکم، تنوع موجودات زنده گیاهی و جانوری و تولیدات زنجیره غذایی و شبکه‌ها ی غذایی در آن، این تالاب را به زیستگاه و پناهگاه بسیار مساعد برای انواع جانوران، تبدیل کرده است.
این تالاب علاوه برسایت استراحتگاهی درنای سیبری سالانه پذیرای ده‌ها گونه‌ی دیگر از پرندگان مهاجر و چندین گونه از پرندگان نادر و حمایت شده بوده و زیستگاه مناسبی به شمار می‌آید.

مسیر دسترسی: شهرستان نمین – جاده نمین به آبی بی گلو – روستای «پته خور»

تالاب قاراما

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری نمین و روستای «گللو» تالاب «قارامای» باشد که بین اهالی به دریاچه قاراما معروف است.

تالاب «قاراما»، مشرف به جنگل بوده و ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین و ۳۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

تالاب قاراما محل فرود پرندگان مهاجر مانند انواع سارها، پرندگان ماهی خوار، پرستو های دریایی، غاز و «اردک وحشی»، «فلامینگو» و «مرغابی» و… می‌باشد.که متأسفانه تا کنون به ثبت نرسیده است.

آب مورد نیاز تالاب از «موسا چایی»، «مشه آرخی» و «آغدام چایی» تأمین می‌شود که در فصول پر آب نیز آب رودخانه «قره سو» به این تالاب‌ها سرازیر می‌شود.

مسیر دسترسی: شهرستان نمین – روستای «گللو»

صنایع دستی

شهر عنبران واقع در هفت کیلومتری شمال شهرستان نمین کانون اصلی بافت گلیم است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و بومی خود با عنوان شهر ملی گلیم ثبت شده است.

سالانه حدود ده هزار تخته گلیم و مسند در نمین تولید و به سراسر کشور ارسال و مقداری نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

سوغات و خوراکی‌ها

از سوغاتی‌های معروف نمین می‌توان به «عسل»، «کره، پنیر»، «گل سرخ»، و «نعناع خشک»، «گل گاو زبان» و «گلپر»، انواع میوه شامل «آلبالو» و «آلوچه» اشاره کرد.

خوراکی‌های محلی

«گلدیک آشی»، «آش دوغ»، «سوتی آش»، «اوماج آشی»، «آرشته آشی»، «باسترما پلو»، «شیر پلو»، «موشگِفی»، «قوئود» و … از خوراکی‌های محلی نمین است.

مراکز درمانی شهرستان نمین شامل بیمارستان شبانه روزی امام خمینی در مرکز شهر و درمانگاه شبانه روزی فرهنگیان است همچنین پایگاه هلال احمر جهت امداد رسانی به میهمانان نوروزی در گردنه حیران دایر است.

شهرستان نمین از تنوع جاذبه‌های گردشگری بالایی برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی از این شهرستان دیدن می‌کنند.

منبع:مهر

478596