آداب جالب مردم قم در ماه رمضان

مردم هر شهر رسومی منحصر به فرد در ماه مبارک رمضان دارند که قمی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
تصویر آداب جالب مردم قم در ماه رمضان

به گزارش سایت خبری پرسون،بیدار کردن یکدیگر هنگام سحر تا کله پاچه خوری به نیت قصاص قاتل مولا برگ‎هایی از سنن قدیمه رمضانی مردم شهر قم است.

ماه رمضان ماه نزول قرآن و ماه ضیافت الهی است، ماهی که خداوند متعال در قرآن کریم در وصف آن تاکید کرده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما مقرّر گردید، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید.»

رمضان، از سال‌های دور تا امروز، در فرهنگ مردم از جایگاهی ممتاز برخوردار بوده و همواره سنن و رسوم ویژه ای در ارتباط با این ماه، در میان مردم کشورمان به اجرا درآمده است.

متاسفانه در زندگی شهری امروز ما، بسیاری از این سنت‌های دلنشین به بوته فراموشی سپرده شده و بسیاری دیگر نیز کم رنگ تر شده‌اند. در همین راستا با هدف افزایش آگاهی و شناخت از سنت های گذشته مردم قم در ماه مبارک رمضان به گفت‌و گو با پژوهشگر تاریخ قم پرداختیم.

بیدار کردن یکدیگر هنگام سحر

سید محسن محسنی قم پژوه در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با رسوم و سنن مردم قم در ماه رمضان، عنوان کرد: یکی رسومی که می توان از آن به عنوان تعاون و همکاری مذهبی مردم یاد کرد؛ بیدار کردن همسایه هایی بوده که چراغ خانه آن‌ها هنگام سحر خاموش بوده است.

اطعام نیازمندان

وی یکی از سنت های مهم ماه رمضان را اطعام نیازمندان معرفی کرد و گفت: یکی از رسومی که مردم قم در گذشته بسیار به آن مقید بودند تهیه مواد غذایی خام برای ایتام و خانواده‌هایی بوده که به لحاظ معیشتی در تنگنا قرار داشتند؛ همچنین در هنگام افطار نیز برای نیازمندان غذای گرم تهیه می کردند. خوشبختانه این سنت امروزه هم در بین مردم قم استمرار دارد و نه تنها تضعیف نشده بلکه قوت و شدت پیدا کرده است.

آهنگ افطار و سحر با صدای توپ

وی یادآور شد: در گذشته با صدای توپی که در رودخانه قمرود که قم را به دو نیمه تقسیم کرده است، لحظه سحر و اذان را اعلام می کردند.

افطاری دادن

این قم پژوه بیان کرد: افطاری دادن به اقوام و خویشان از دیگر رسومی بود که جمع های خانوادگی را در ماه رمضان بیش از همیشه به هم نزدیک می کرد؛ که البته این سنت هنوز در بین مردم جاری است.

کله پاچه خوری به نیت قصاص قاتل مولا

محسنی اظهار کرد: یکی از رسوم دیرینه مردم که ریشه مذهبی داشته و تا امروز نیز پا برجاست رسم تهیه و پخت کله پاچه گوسفند در شب ۲۷ ماه رمضان بود.

منبع:ایسنا

478575