پایتخت شیرینی‌های سنتی در ایران کجاست؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید پایتخت شیرینی‌های سنتی در ایران کدام شهر است.
تصویر پایتخت شیرینی‌های سنتی در ایران کجاست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، شهر قزوین را با بیش از ۳۰ نوع شیرینی سنتی باید جزو معدود شهرهایی دانست که از این میزان تنوع در شیرینی برخوردار است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان قزوین جزو معدود استان‌هایی است که تنوع شیرینی‌های سنتی در آن بسیار بالا است و می‌توان یکی از اصلی ترین سوغاتی‌ها در این شهر را شیرینی‌های سنتی بسیار خوشمزه دانست.

شیرینی‌های متنوع سنتی در قزوین بیش از هر سوغات دیگری در این شهر شهرت دارد و قطعاً این شیرینی‌ها بخش جدایی ناپذیر گردشگری در قزوین هستند.

پختن شیرینی هنوز هم در میان خانواده‌های قزوینی رواج دارد اما از آنجا که آپارتمان نشینی و مشغله‌های زندگی مدرن امروزی فرصت خیلی کارها را از همه گرفته این شیرینی‌ها هم از خانه‌ها به پشت ویترین مغازه‌ها راه پیدا کرده‌اند.

تهیه ۳۰ نوع شیرینی سنتی در قزوین

تنوع شیرینی‌ها در قزوین به قدری است که بیش از ۳۰ نوع شیرینی در قزوین پخت می‌شود و هر ساله در ایام نوروز شاهد استقبال خوب میهمانان نوروزی در قزوین از این تعداد شیرینی‌ها هستیم.

فرشته شکیبا کارشناس شیرینی سنتی در قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پخت شیرینی‌های سنتی در قزوین اظهار کرد: قزوین شیرینی‌های سنتی متنوعی دارد.

وی افزود: باقلوا اصلی ترین شیرینی قزوین است که از مغزهایی همچون پسته و بادام و هل تشکیل شده و مردم قزوین برای پذیرایی و جشن‌های خود از این شیرینی زیاد استفاده می‌کنند.

این فعال حوزه شیرینی سنتی در قزوین تاکید کرد: درصد شیرینی باقلوا به نسبت مغزهایی که در آن استفاده می‌شود متفاوت است اما در هر شرایط و هر میزان از شیرینی، خوردن آن لذت‌بخش است.

وی اضافه کرد: نان چایی یکی دیگر از شیرینی‌های قزوین است که به دو صورت بیسکویتی و کیکی پخت می‌شود و از آن نیز برای پذیرایی از میهمانی ها استفاده می‌شود.

شکیبا با بیان اینکه ۳۰ مدل شیرینی سنتی در قزوین داریم، ادامه داد: نان برنجی، شیرینی زعفرانی، نان نخودی که با آرد نخودچی تهیه می‌شود، نان اتابکی، نان چرخی و بسیاری از شیرینی‌های دیگر در نوروز در قزوین تهیه می‌شوند.

بدون شک شیرینی‌های سنتی یکی از اصلی ترین ظرفیت‌های گردشگری در قزوین محسوب می‌شوند و گردشگران در قزوین می‌توانند از نحوه تهیه و مصرف این شیرینی‌ها لذت ببرند.

جایگاه ضعیف قزوین در صادرات

دیار مینودری ظرفیت‌های برجسته ای در حوزه گردشگری دارد، بخش عمده‌ای از آن مغفول مانده اما در کنار اینکه شیرینی سنتی می‌تواند زمینه‌ای برای جذب گردشگر به قزوین باشد می‌تواند به محصولی مهم و جذاب برای صادرات نیز تبدیل شود.

زهرا چگینی یکی از فعالان این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ایران در صادرات شیرینی با رقم ۳ میلیون دلار در ردیف ۷۲ قرار دارد در حالی که می‌تواند با توجه به سرانه مصرف شیرینی و شکلات سهم بیشتری از بازارهای جهانی به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه قزوین جایگاه خوبی در صادرات شیرینی سنتی ندارد، افزود: در صورت توجه به کیفیت محصول، بسته بندی مناسب، بازاریابی، تأمین مواد اولیه و دادن تسهیلات به موقع و ارزان قیمت، می‌توان چشم انداز روشنی برای شیرینی سنتی و باقلوای قزوین ترسیم کرد و با برند سازی در این عرصه با موفقیت ظاهر شد.

شیرینی سنتی قزوین به دنیا معرفی شود

این فعال حوزه صادرات تاکید کرد: با برگزاری جشنواره‌های ملی شیرینی سنتی، شناسایی بازارهای بین المللی، تهیه فیلم مستند و بروشورهای تبلیغاتی، برگزاری تورهای صنعتی و نمایشگاهی و ایجاد پرتال قادریم از این ظرفیت به عنوان یک برند شاخص در تولید و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

چگینی بیان کرد: با برگزاری جشنواره شیرینی سنتی در روز قزوین، الکترونیک کردن فضای کسب و کار و فروش، دایر کردن رشته مدیریت آشپزی و قنادی می‌توان از این ظرفیت برای معرفی توانمندی‌های قزوین بخوبی بهره مند شد.

بدون شک استفاده از این فرصت نیز می‌تواند زمینه ساز افزایش تمایل به تولید و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی در استان قزوین شود.

صادرات شیرینی سنتی یک ظرفیت ناب و بالقوه برای استان قزوین است که با فعال سازی آن می‌توان در کنار جذب گردشگر زمینه اشتغال عمده‌ای را نیز برای استان قزوین فراهم آورد.

منبع:مهر

478420