سازمان همکاری اسلامی خواستار اعمال فشار برای قبول عضویت فلسطین در سازمان ملل شد

سازمان همکاری اسلامی ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان، خواستار اعمال فشار اعضای خود برای قبول عضویت فلسطین در سازمان ملل شد.

تصویر سازمان همکاری اسلامی خواستار اعمال فشار برای قبول عضویت فلسطین در سازمان ملل شد

به گزارش سایت خبری پرسون، در بیانیه پایان چهل‌و نهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در نواکشوت، پایتخت موریتانی برگزار شد، بر پایبندی اصولی کشورهای عضو سازمان به مساله فلسطین به عنوان مساله محوری و اصلی امت اسلامی تاکید شد و این سازمان از کشورهای عضو خواست برای قبول عضویت فلسطین در سازمان ملل فشار بیاورند.

در حال حاضر فلسطین عضو ناظر سازمان ملل است و در صورتی که به عضویت کامل این سازمان درآید، به منزله به رسمیت شناختن جهانی کشورشان است.

مجمع عمومی سازمان ملل ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ در حکمی فلسطین را به عنوان یک کشور ناظر و غیرعضو اعلام کرد.

طبق منشور سازمان ملل، عضویت فلسطین در سازمان ملل نیازمند صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت با موافقت ۹ کشور عضو آن و به شرط وتو نکردن این قطعنامه از سوی کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین است.

در ادامه بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی تاکید شده که "قدس شریف بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین فلسطین بوده و حاکمیت ملت فلسطین بر آن انحصاری است".

در این بیانیه از جامعه جهانی خواسته شده به مسؤولیت‌های خود در قوانین بین‌المللی عمل کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تمامی اقدامات غیرقانونی اسرائیل و ملزم کردن آن به قطعنامه‌های بین‌المللی در خصوص شهر قدس شریف در پیش بگیرد.

همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود بار دیگر بر لزوم حفظ حاکمیت یمن، سوریه و لیبی تاکید کرده و همبستگی خود را با جمهوری آذربایجان، سومالی، سودان، جیبوتی، کومور، بوسنی و هرزه گوین، ساکنان منطقه جامو و کشمیر، ترک‌های قبرس و اقلیت مسلمان ترکیه در تراکیه غربی اعلام کرده و بر موضعگیری اولیه سازمان در خصوص حل مسالمت‌آمیز اختلاف جامو و کشمیر بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه تاکید کردند.

اعضای سازمان همکاری اسلامی در ادامه بیانیه نیز پایبندی خود به استمرار تلاش‌ها برای اصلاح سازمان با هدف توسعه سازوکارهای آن جهت هماهنگی با تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی و داده‌های دوره نوین تاکید کردند.

همچنین در بیانیه مذکور ضمن اعلام مخالفت با تمامی انواع و اشکال تروریسم، تلاش‌هایی که برای ارتباط دادن آن به یک کشور، دین، نژاد یا تمدن خاص انجام می‌شود، محکوم شده و اعضای سازمان راه‌اندازی سازوکارهای همبستگی و انسجام جهت ممانعت از اقدامات تروریستی بر اساس اصول قوانین بین‌المللی و منشورهای سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی را خواستار شدند.

آنها در ادامه بیانیه نیز نگرانی خود را از رشد دو پدیده پناهندگی و آوارگی در تمامی نقاط جهان به ویژه در برخی کشورهای عضو سازمان اعلام کرده و بر لزوم حمایت از کشورهای میزبان پناهجویان و آوارگان تاکید کردند.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ادامه بیانیه یاد شده نیز ضمن استقبال از توقف درگیری مسلحانه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، همبستگی خود را با جمهوری آذربایجان در تلاش‌هایش برای بازسازی مناطق آزاد شده در این کشور و کمک به آوارگان برای بازگشت هرچه سریعتر به مناطقشان اعلام کردند و از ارمنستان نیز خواستند از اظهارات خصمانه خود دست برداشته و تعرض‌ها به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را متوقف کرده و بر اساس حسن همجواری، احترام متقابل و به رسمیت شناختن حاکمیت تمامی کشورها و رعایت مرزهای بین‌المللی با جمهوری آذربایجان ارتباط داشته باشد.

همچنین در بیانیه پایانی نشست اخیر اعضای سازمان همکاری اسلامی از توافق میان ایران و عربستان با نظارت چین که بر اساس آن دو کشور سفارت‌های خود را بازگشایی خواهند کرد، استقبال شد.

467923