دوبله «آرژانتین ۱۹۸۵» برای شبکه نمایش خانگی

فیلم سینمایی «آرژانتین ۱۹۸۵» (سانتیاگو میتره) با دوبله اختصاصی در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد.
تصویر دوبله «آرژانتین ۱۹۸۵» برای شبکه نمایش خانگی

به گزارش سایت خبری پرسون، جایگاه «آرژانتین ۱۹۸۵» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های انگلیسی‌زبان سال ۲۰۲۲ تثبیت شده است. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شده، جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورده و از سوی هیئت ملی نقد به‌عنوان یکی از پنج فیلم برتر بین‌المللی سال ۲۰۲۲ برگزیده شده است.

تازه‌ترین ساخته سانتیاگو میتره با بازی ریکاردو دارین، پیتر لانزانی، جینا ماسترونیکولا، فرانسیسکو برتین، سانتیاگو آرماس استوارنا و الخاندرا فلچنر، درباره تیمی از وکلا است که برای محاکمه سران دیکتاتوری نظامی آرژانتین در دهه ۱۹۸۰، پرونده آن‌ها را بررسی می‌کنند. با توجه به عرضه «آرژانتین ۱۹۸۵» با دوبله اختصاصی در پلتفرم فیلم‌نت، به پنج ویژگی مهم و تاثیرگذار این فیلم پرداخته‌ایم.

۱) «آرژانتین ۱۹۸۵» داستان تلاش یک ملت برای مبارزه با یک حکومت دیکتاتوری را روایت می‌کند. این داستان، در تاریخ سینما بارها تکرار شده است. اما «آرژانتین ۱۹۸۵» به بخشی از این مبارزه می‌پردازد که کمتر مورد توجه گرفته است. داستان «آرژانتین ۱۹۸۵» بعد از رهایی مردم آرژانتین از چنگ حکومت نظامی روایت شده و به چالش‌های پیش روی آزادی‌خواهان در آن روزها می‌پردازد. تازه‌ترین ساخته سانتیاگو میتره در مورد پیچیدگی‌های پس از آزادی است و تأکید دارد که غلبه اولیه بر یک حکومت نظامی و سرکوبگر، پایان ماجرا نیست بلکه شاید تازه قدم اول در راه تثبیت آزادی باشد.

۲) فیلم کاملا بر اساس الگوهای درام‌های کلاسیک دادگاهی ساخته شده است. نمونه‌های درخشانی از این آثار را در تاریخ سینمای آمریکا به یاد داریم و «آرژانتین ۱۹۸۵» هم به‌شکل وفادارانه‌ای در همان مسیر پیش می‌رود. مثل این است که یک درام کلاسیک آمریکایی با زبان اسپانیایی و در کشور آرژانتین ساخته شده باشد. بنابراین تماشای «آرژانتین ۱۹۸۵» را می‌توان به‌طور ویژه به طرفداران درام‌های دادگاهی توصیه کرد.

۳) «آرژانتین ۱۹۸۵» فیلم گرمی است و در انتقال احساسات شخصیت‌ها خسّت به‌خرج نمی‌دهد. فیلم پر از فراز و فرودهای عاطفی است که در دو سطح زندگی شخصی و حرفه‌ای قهرمان داستان، خولیو سزار استراسرا (با بازی ریکاردو دارین) اتفاق می‌افتند. فیلمنامه‌نویسان «آرژانتین ۱۹۸۵» به‌شکل مناسبی داستان را در چند سطح گسترش داده‌اند تا امکان بازی با عواطف مخاطب هم بیشتر فراهم شود. به این دلیل «آرژانتین ۱۹۸۵» فیلمی است که می‌تواند تماشاگر را از نظر احساسی با خود درگیر کند.

۴) هر چند «آرژانتین ۱۹۸۵» به‌طور مشخص به یک نمونه خاص تاریخی می‌پردازد اما داستانی عمومی دارد که در نقاط مختلف دنیا قابل درک است. افراد مختلف می‌توانند از فیلم‌هایی چون «آرژانتین ۱۹۸۵» درس‌هایی برای استفاده در سطوح مختلف بیاموزند.

۵) ریکاردو دارین را می‌توان مهم‌ترین بازیگر حال حاضر سینمای آرژانتین دانست. او سابقه حضور در آثار مطرحی چون «راز چشم‌هایشان» و «قصه‌های وحشی» را در کارنامه دارد و برای مخاطبان ایرانی هم به‌طور ویژه به‌خاطر بازی در فیلم «همه می‌دانند» (اصغر فرهادی) به چهره‌ای آشنا تبدیل شده است. حضور او را می‌توان از نقاط اصلی قوت «آرژانتین ۱۹۸۵» دانست. دارین با موفقیت و به‌شکلی تاثیرگذار فراز و فرود عاطفی شخصیت اصلی را به مخاطب منتقل می‌کند.

فیلم «آرژانتین ۱۹۸۵» را می‌توانید با دوبله اختصاصی در فیلم‌نت تماشا کنید.

466847