واکنش مداخله‌جویانه کاخ سفید به مسمومیت دانش‌آموزان

سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی مداخله‌جویانه به مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در ایران واکنش نشان داد و خواستار تحقیق سازمان ملل در این باره شد.
تصویر واکنش مداخله‌جویانه کاخ سفید به مسمومیت دانش‌آموزان

به گزارش سایت خبری پرسون، کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود به مسمومیت تعدادی دانش‌آموز در برخی مدارس ایران واکنش نشان داد.

درحالی که مقامات ارشد ایران از آغاز تحقیقات و رسیدگی به موضوع خبر داده‌اند وی در اظهارات مداخله‌جویانه خود تلاش کرد این موضوع را به ناآرامی‌های اخیر در ایران ارتباط دهد و گفت: اگر این مسمومیت‌ها به حضور در اعتراضات ارتباطی داشته باشد، در این صورت جزو وظایف هیات حقیقت یاب سازمان ملل درخصوص ایران است که درباره آن تحقیق کند.

ژان پی‌یر در ادامه مداخلات خود، این مسمومیت‌ها را محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات مستقل و معتبر در این باره و همچنین پاسخگویی عاملان آن شد.

به گزارش ایسنا، رهبر انقلاب اسلامی روز دوشنبه در سخنان خود پس از کاشت سه اصله نهال به مناسبت روز درختکاری به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» اشاره کردند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند، گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را جنایت درحقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی درمورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.

همچنین محسن اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه در اظهاراتی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از سلامت دانش‌آموزان، اظهار کرد: سلامت جان و روان دانش آموزان برای ما فوق‌العاده حائز اهمیت است. در اینکه به نظر می‌رسد این اتفاقات کار سازمان‌یافته و کاری است که دشمن یا ایجاد کرده و یا در حال سوءاستفاده یا نهایت بهره‌برداری از آن است، شکی نیست.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام از مصداق‌های اصلی افساد فی‌الارض است، گفت: چنانچه عوامل این جریان شناخته شود بدون تردید طبق تعریف قانون جزو مفسد فی‌الارض هستند و اگر این عوامل شناسایی و دستگیر شوند قوه قضائیه به‌صورت کاملاً ویژه و خارج از وقت به آن رسیدگی می‌کند و عناصری که دخیل هستند به اشد مجازات خواهند رسید.

اژه‌ای همچنین تصریح کرد: از همه صاحب‌نظران سلامت، اطلاعات و امنیت کمک گرفته و از بهترین آزمایشگاه‌ها و تست‌هایی که گرفته شده و مواردی که بررسی شده استفاده خواهیم کرد. در مجموع اقدام جدی همه جانبه در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر به جمع‌بندی برسیم و عامل یا عوامل اصلی شناخته شوند.

محمدحسن آصفری، یک عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان نیز در گفت‌گو با ایسنا جزئیاتی درباره روند بررسی این موضوع ارائه کرد و گفت که بیشترین آمار این مسمومیت‌ها مربوط به دختران و کم‌ترین مربوط به پسران بوده است.

وی ادامه داد: آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی نوع مسمومیت در حال انجام است تا علت مسمومیت مشخص شود؛ تاکنون اطلاعات خاصی به دست نیامده که براساس آن مشخص شود که نوع سم چه بوده است. البته بخشی هم به استرس دانش آموزان برمی‌گردد که وقتی اتفاقی بین آنها رخ می‌دهد دیگران هم دچار استرس می‌شوند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره این‌که آیا منشأ مسمومیت، گاز یا مورد دیگری بوده است؟ گفت: طبق اطلاعات به دست آمده که البته هنوز هم ۱۰۰ درصد تایید نشده، مسمومیت در برخی موارد به دلیل انتشار گاز خاصی بوده که در جاهای مختلف متفاوت است مثلا در برخی موارد حاوی بوی گندیده یک نوع میوه خاص بوده است، به هرحال موضوع در حال بررسی است تا نوع مسمومیت و ماده آن مشخص شود وزارت بهداشت به طور جدی دنبال می‌کند لذا باید منتظر نتایج سم‌شناسی وزارت بهداشت بود.

وی در جمع‌بندی اظهار کرد: تمامی اعضای کارگروه بر این موضوع تاکید دارند که اگر عامل و یا عواملی در مسمومیت دخیل هستند باید برخوردی توام با اشد مجازات با آنها شود، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم تدابیر لازم داشته باشند تا مشخص شود علت این موضوع چه بوده است. در همین راستا قرار است این دستگاه‌ها گزارش کتبی را به کمیته حقیقت‌یاب ارسال کند و این کمیته بعد از دریافت گزارش جلسه‌ای را تشکیل خواهد داد.

آصفری در پایان گفت: تاکید ما بر این است که باید تدابیر امنیتی و اطلاعاتی کامل برای شناسایی عوامل صورت گیرد؛ مجلس شورای اسلامی به طور جد این موضوع را دنبال می‌کند و تا حصول نتیجه پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

466371